کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۳۲۴

بازگشت داعش به عراق با نبردهای چریکی

دولت عراق این روزها در حالی شاهد بازگشت نیروهای داعش در قالب نبردهای چریکی است که سال گذشته اعلام کرده بود بر داعش پیروز شده است. رویترز با جمع‌آوری اطلاعات و مصاحبه با مقامات دولتی، ارتشی و اطلاعاتی عراق از بازگشت نیروهای داعش به این کشور با هدف تخریب دولت مرکزی با استفاده از تاکتیک‌های جنگ چریکی خبر داده است. در این گزارش آمده که نیروهای داعش ماه‌ها پیش از اعلام رسمی پیروزی دولت عراق بر این گروه تروریستی، در حال تغییر راهبرد خود بوده‌اند. بر این اساس قرار بود که نیروهای داعش در صورت شکست و از دست دادن قلمرو، تاکتیک جنگ‌های نامنظم را در پیش بگیرند.

 

ثروتمندان سعودی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند

تجار ثروتمند عربستان به‌دلیل ترسی که کمپین مبارزه با فساد محمد بن سلمان ولیعهد این کشور ایجاد کرده تمایلی به سرمایه‌گذاری در داخل کشورشان ندارند. بن‌سلمان به بهانه مبارزه با فساد کمپینی را راه‌اندازی و تعدادی از شاهزادگان و بازرگانان را بازداشت کرد که این امر فضایی از نگرانی و بی‌اعتمادی را در عربستان به وجود آورده است. به فایننشال تایمز، شرکت‌های خصوصی به‌دنبال پنهان کردن اموال خود هستند و برخی نیز به‌دنبال راهی برای تبدیل سرمایه‌های خود به ارز خارجی می‌گردند.

 

اردوغان منع فروش «اف۳۵» به ترکیه را تکذیب کرد

رییس‌جمهور ترکیه اخبار منتشر شده مبنی‌بر ممنوعیت فروش جنگنده‌های اف۳۵ به این کشور را تکذیب کرد. به گزارش آناتولی، رجب طیب اردوغان گفته: «همانطور که می‌دانید تصویب هر قانونی در امریکا در نهایت در اختیار رییس‌جمهور است. در دیدارمان با ترامپ در بروکسل او به من بیانیه مکتوبی را نشان داد و در آن هیچ گونه اشاره‌یی مبنی بر منع فروش اف-۳۵ نبود.» مجلس نمایندگان قرار است درباره لایحه فروش تسلیحات نظامی به ترکیه در روزهای آتی رای دهد.

 

افزایش حملات هوایی امریکا در افغانستان

امریکا در شش ماه نخست سال حدود ۲۹۱۱راکت و بمب علیه مواضع طالبان و داعش شلیک کرده است. به گزارش رسانه‌های افغانستانی، فرماندهی مرکزی نیروهای امریکا گفته‌اند نیروی هوایی در شش ماه ۲۰۱۷ حدود ۱۶۳۴ راکت و بمب علیه مواضع تروریست‌ها پرتاب کرده بودند، امسال این آمار به مراتب بیشتر بوده‌اند. سازمان ملل اعلام کرده شمار قربانیان غیرنظامی حملات هوایی در سال جاری در مقایسه با سال گذشته ۵۲ درصد افزایش یافته است. 

 

ارسال نظر