کیم جونگ‌اون: به خلع سلاح هسته‌ای مرحله‌ای پایبندیم

۱۳۹۷/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۰۰۰

گروه جهان|

کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی در جریان دیدار با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفته اراده جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره‌شمالی) برای غیراتمی کردن شبه جزیره کره همچنان بدون تغییر، مستمر و پابرجاست. گفته شده، رهبر کره‌شمالی احتمالا ماه آینده با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه دیدار خواهد کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، کیم جونگ اون همچنین ابراز امیدواری کرده روابط امریکا و کره‌شمالی و روند غیراتمی شدن شبه جزیره کره به صورت مرحله به مرحله پیشرفت کند و به راه‌حلی منجر شود که متضمن حفظ منافع تمام طرف‌ها به شیوه‌یی نو در دورانی نوین و شرایطی تازه باشد. از آنجا که کره‌جنوبی تسلیحات اتمی ندارد و امریکا نیز پایگاه‌های اتمی خود را از کره‌جنوبی برچیده، سخنان رهبر کره‌شمالی مشخصا به معنی تصمیم به کنار گذاشتن برنامه اتمی این کشور است به‌طوری که در برابر حذف بخشی از برنامه، بخشی از تحریم‌های بین‌المللی و تحریم‌های یک‌جانبه وضع شده توسط امریکا علیه کره‌شمالی لغو شود. این در حالی است که امریکا بر برچیدن فوری همه تاسیسات هسته‌یی تاکید دارد.

اما لاوروف هنگام ورود به پایتخت کره‌شمالی به صراحت «مرحله به مرحله» بودن روند غیراتمی شدن شبه جزیره کره را خواستار شد و گفت: در مذاکرات کره‌شمالی با امریکا و کره‌جنوبی نیز هر طرف باید در هر مرحله نیم قدمی به سوی طرف مقابل بردارد. لاوروف همچنین از رهبر کره‌شمالی برای سفر به روسیه دعوت کرد. لاوروف و کیم توافق کرده‌اند که از تبادل نظر و همکاری مسکو و پیونگ‌یانگ پشتیبانی کنند. همزمان در امریکا، مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا پس از گفت‌وگو با کیم یول‌چونگ مقام ارشد کره‌شمالی گفت: «مذاکرات چند روز گذشته به پیشرفت بزرگی رسیده، اما زمان ملاقات احتمالی بین دونالد ترامپ و کیم جونگ‌اون مشخص نیست.» پمپئو گفته رابطه امریکا و کره‌شمالی به چنان نقطه حساسی رسیده که هدر دادن این فرصت کم از فاجعه ندارد.

 

ارسال نظر