اخبار

۱۳۹۸/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۶۶۱

مخالفت محیط‌زیست  با درخواست جدید خودروسازان

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دو شرکت خودروساز به ما نامه زده‌اند و خواسته‌اند که با توجه به تحریم‌ها و بیماری کرونا و... ارتقای استانداردها به یورو ۵ را همچنان به تاخیر بیندازد.  عیسی کلانتری در یک برنامه تلویزیونی با تاکید بر اینکه عاملان اصلی آلودگی هوا فرسوده‌ها هستند، افزود: دو شرکت خودروساز سایپا و ایران خودرو به ما نامه زده و خواسته بودند که با توجه به تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا و... ارتقای استانداردها به یورو 5 را همچنان به تاخیر بیندازند. ما نیز پاسخ دادیم که سلامت مردم از پول شما مهم‌تر است و از سال آینده موظف هستید که خودروهایی با استاندارد یورو5 تولید کنید. او تاکید کرد: علت آلودگی هوا در فصل زمستان ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون که از سوخت‌های فسیلی تولید می‌شوند، است همچنین ما در کشور 11 میلیون موتورسیکلت داریم که حدود 10 میلیون آنها کاربراتوری است. این موتورسیکلت‌های کاربراتوری 7 تا 8 برابر خودروها آلودگی تولید می‌کنند. از سویی 70 درصد خودروهای دیزلی در کشور فرسوده هستند. رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: برنامه دولت این بود که از سال 97 سالانه 70 هزار کامیون را نوسازی کند. متاسفانه تحریم‌ها مانع اجرای این برنامه شد چراکه هر کامیون برای نوسازی به 200 هزار دلار نیاز داشت همچنین اگر بخواهیم 9 میلیون دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری را از رده خارج و با موتورسیکلت برقی جایگزین کنیم 960 سال با تولید فعلی موتورسیکلت، طول خواهد کشید. معاون رییس‌جمهور ی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود درباره مرگ پرندگان مهاجر در شمال کشور گفت: متاسفانه به دلیل بوتولیسم حدود 43 هزار پرنده مهاجر را از دست دادیم. کلانتری در پایان در مورد استانداردهای باغ وحش‌های کشور تصریح کرد: به باغ‌وحش‌ها و مراکز نگهداری از حیات وحش یک سال فرصت داده‌ایم تا خود را با استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست منطبق کنند. چنانچه این اتفاق رخ ندهد این مراکز را تعطیل خواهیم کرد.

ارزآوری ۵.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در 11 ماه امسال

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، از ارزآوری ۵.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی و غذا در ۱۱ ماه امسال خبر داد. شاهرخ شجری، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تجارت بخش کشاورزی و غذا در ۱۱ ماه سال ۱۳۹۸ اظهارداشت: در ۱۱ ماه نخست امسال، محصولات بخش کشاورزی و غذا با وزن تقریبی شش میلیون و ۳۴۸ هزار تن‌، به ارزش پنج میلیارد و ۲۰۵ میلیون دلار، صادر شده است. همچنین واردات محصولات بخش کشاورزی و غذا با ۲۲ میلیون و ۶۵۹ هزار تن، به ارزش ۱۱ میلیارد و ۶۴۸ میلیون دلار بوده است. وی به اقلام عمده صادراتی بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: هندوانه با ۷۲۸ هزار تن، سیب با ۶۰۶ هزار تن، گوجه‌فرنگی تازه با ۴۹۶ هزار تن، سیب‌زمینی تازه با ۴۲۲ هزار تن، پیاز و موسیر با ۳۷۴ هزار تن، پنج محصول مهم از نظر وزنی در صادرات محصولات کشاورزی به شمار می‌روند. از نظر ارزشی نیز پسته با پوست تازه یا خشک ۶۲۸ میلیون دلار، سیب تازه ۳۰۹ میلیون دلار، گوجه فرنگی ۲۲۳ میلیون دلار، مغز پسته تازه یا خشک ۱۹۴ میلیون دلار و هندوانه با ۱۷۲ میلیون دلار به عنوان پنج محصول عمده صادراتی در این ۱۱ ماه برای کشور ارزآوری داشته‌اند.سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وزن هر یک از زیربخش‌های کشاورزی در صادرات بخش کشاورزی و غذا، افزود: زیربخش باغی با وزن یک میلیون و ۶۶۶ هزار تن، دو میلیارد و ۳۷۵ میلیون دلار و زیربخش زراعی با وزن چهار میلیون و ۲۱ هزار تنی، یک میلیارد و ۹۱۷ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته‌اند. شجری در ادامه به صادرات محصولات دام و طیور اشاره کرد و گفت: صادرات محصولات دام و طیور با وزن ۵۳۰ هزار تنی، ارزآوری ۶۵۸ میلیون دلاری را به همراه داشته است. همچنین زیربخش شیلات با وزن ۱۱۳ هزار تن، ۲۲۵ میلیون دلار ارزآوری داشته است. به گفته وی، وزن صادرات زیربخش‌های کشاورزی و غذا در مجموع به شش میلیون و ۳۴۸ هزار تن از لحاظ وزنی رسیده است که در حدود پنج میلیارد و ۲۰۵ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته‌اند.

 اقساط وام‌های دانشجویی علوم پزشکی به تعویق افتاد

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت به دلیل شیوع ویروس کرونا از تعویق پرداخت اقساط وام‌های دانشجویی خبر داد. بهروز رحیمی با اعلام این خبر گفت: دانشجویان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی می‌توانند اقساط وام‌های دانشجویی ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ را بدون پرداخت جریمه به انتهای اقساط خود منتقل کنند. وی یادآور شد: این تصمیم به دلیل شیوع ویروس کرونا و در جهت حمایت از دانشجویان و دانش‌آموختگان علوم پزشکی اتخاذ شده است. رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت اضافه کرد: ضمناً دانشجویانی که تمایل به پرداخت اقساط خود را دارند بدون مراجعه به بانک و با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی صندوق به آدرس اینترنتی www.srd.ir نسبت به پرداخت اقساط خود اقدام کنند. رحیمی افزود: دانشجویان و دانش‌آموختگان می‌توانند جهت هر گونه تسویه حساب بدون مراجعه حضوری به صندوق و با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی صندوق نسبت به درخواست خود اقدام و پاسخ خود را کمتر از ۲۴ ساعت دریافت کنند.

 

ارسال نظر