ستاد مبارزه با مواد مخدر دنبال راهکارهای جدید قانونی

۱۳۹۷/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۷۷۳
ستاد مبارزه با مواد مخدر دنبال راهکارهای جدید قانونی

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن تشریح آخرین وضعیت اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدرگفت: گاهی قاچاقچیان برای فرار از اشدّ مجازات قاچاق مواد مخدر، از محموله‌های کمتر از ۵۰ کیلوگرم استفاده می‌کنند به همین دلیل باید بر«کیفیت» قاچاق ماده مخدر به جای «کمیت» آن توجه کرد.

پرویز افشار با اشاره به آخرین روند اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر گفت: در حال حاضر اتفاقی برای تغییر قانون نیفتاده است. به این صورت که تغییر قانون مبارزه با مواد مخدر در دست بررسی است و کلیت قانون باید در مرجع تخصصی خودش، یعنی در مجمع تشخیص مصلحت نظام یا مجلس شورای اسلامی بررسی شود، اما ماده واحده‌ای که بنا به تصویب مجلس شورای اسلامی تغییر کرد، مجازات اعدام برای جرایم مربوط به مواد مخدر را محدود کرده و میزان قاچاق مواد مخدر را نیز تغییر داد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه بازنگری و تغییر قانون کار کوتاه‌مدتی نیست، گفت: وقتی قانونی تصویب می‌شود یا مورد بازنگری قرار می‌گیرد حداقل چند دهه مورد نیاز است تا مورد استفاده قرار بگیرد. اینطور نیست که بگوییم براساس نیاز فعلی قانونی را سریعا مورد بازنگری قرار می‌دهیم و سریع هم آن را تصویب می‌کنیم، چراکه قانون ظرافت‌های خاص خودش را دارد و به همین دلیل هم باید مقداری با طمأنینه، صبر و حوصله جلو برویم تا قانون جدید هم تصویب شود. افشار درباره نقش الحاقیه جدید به قانون در ارتباط با مواد جدیدی که وارد کشور می‌شود، افزود: اگر سازوکار اضافه کردن مواد جدید به قانون پیچیده باشد، دچار مشکل خواهیم شد. فرض کنید سازوکار قانون مبارزه با مواد مخدر درباره الحاق مواد جدید در جداولی که در قانون ذکر شده است کار پیچیده‌ای بود، در این حالت باید به همان مرجع تخصصی خودش می‌رفت و بررسی می‌شد تا تصویب شود اما در بازنگری قانون جدید سازوکاری منظور شده است که اختیار این کار به ستاد مبارزه با مواد مخدر داده شود.

وی در ادامه توضیح داد: به عنوان یک کارشناس عقیده دارم از آنجایی که عضو کنوانسیون‌های بین المللی مبارزه با مواد مخدر هستیم هرچه آنجا جزو جداول باشد باید اینجا هم طبیعتا به تبعیت از کنوانسیون‌ها در جداول‌مان بیفزاییم. زمانی بود که درباره شیشه قانونی نداشتیم و هرچه شیشه وارد کشور می‌شد، قریب یک دهه قانون نسبت به آن مسکوت بود و به همین دلیل نمی‌توانستند با شیشه‌هایی که می‌گرفتند برخورد جدی کنند. الان مکانیسمی باید مصوب کنیم که سریع‌العمل باشد. به‌طوری‌که اگر ماده جدیدی به بازار وارد شده و در حال گسترش بود، بتوانیم به راحتی با یک مکانیسم تسهیل شده و سریع در جلسه ستاد آن را تایید و در هیات دولت مصوب کنیم تا به جداول اضافه شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: هیچ قانونی تا تصویب نشود قابلیت اجرایی ندارد و به همین دلیل کماکان همان قانون قبلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته قانون قبلی هم یک سری ساز و کارهایی دارد تا با اولویت‌گذاری‌هایی که در ستاد انجام شده است از بعضی اختیارات ویژه و تمهیدات استفاده شود. برای مثال دقت بیشتر در ضبط و مصادره اموال زندانیان، زودتر به نتیجه رسیدن پرونده‌ها و یا به حداقل رسیدن استرداد اموال قاچاقچیان با همکاری سیستم قضایی از جمله این موارد است ولی قانون جدید حتما زمانی قابلیت اجرا خواهد داشت که به تصویب نهایی برسد.

 

 

ارسال نظر