اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۶۳۷

مشکل روان‌شناختی 1.5 میلیون دانش‌آموز

معاون نظارت حرفه‌ای و امور کمیسیون‌های سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: بیش از یک میلیون دانش‌آموز در کشور مشکل روانشناختی دارند. محمد حاتمی در نخستین همایش ملی یافته‌های نوین روانشناسی کاربردی با بیان اینکه 3500 مرکز خدمات روانشناسی کنکور در کشور فعالیت دارند، گفت: نگرش مردم نسبت به روانشناسی تغییر کرده است و آن را به عنوان یک ارزش پذیرفته‌اند. باید شرایط را به گونه‌ای رقم بزنیم تا روانشناسی در جامعه نهادینه شود و همه بتوانند از این رشته استفاده کنند.

او با اشاره به اینکه امروزه روانشناسی و مشاوره نقش اول را در سلامت جامعه دارد، گفت: تمامی مردم نیاز به روانشناس دارند و مسوولان باید در این باره فکر و برنامه ارایه دهند. وی با بیان اینکه ۱۵سال از تاسیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره می‌گذرد و مشکل روان جامعه ما می‌تواند توسط روانشناسان و مشاوران کاهش یابد، خاطرنشان کرد: در کشور حدود یک‌میلیون و 500 هزار دانش‌آموز مشکلات روانشناختی دارند که نیاز به مدیریت دارد.

معاون نظارت حرفه‌ای و امور کمیسیون‌های سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور اظهار کرد: رشته‌های روانشناسی و مشاوره تنوع بالایی دارند و حدود ۱۴ رشته در این زمینه در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود که تمامی این رشته‌ها کاربردی هستند. او ادامه داد: باید از دانشگاه آزاد به دلیل تلاش‌های صورت گرفته در مورد رشته‌های روانشناسی و مشاوره که در سطوح ارشد و دکتری تدریس می‌شود تشکر کرد و در عین دانشگاه‌ها را به استانداردهای جهانی برسانیم و رشته‌های روانشناسی را کیفیت بخشی کنیم تا دانشجویان به خارج از کشور برای آموختن این رشته نروند.

تخصیص ارز بانکی

 به مواد ضروری پزشکی

مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت از تخصیص ارز به مواد ضروری دندان‌پزشکی خبر داد و گفت: نحوه تقسیم ارز در حوزه سلامت به صورت سهم‌خواهی نبوده، بلکه هدف و راهبردمان این بوده که به مصرف‌کننده نهایی خدمات، ارز تخصیص یابد. رضا مسائلی در پاسخ به برخی اظهارنظرها مبنی بر کافی نبودن تخصیص ارز دولتی برای تامین تجهیزات دندان‌پزشکی و افزایش قاچاق چمدانی این تجهیزات، به ایسنا گفت: در حوزه دندان‌پزشکی با اظهاراتی مواجهیم که با واقعیت فاصله دارند. باید توجه کرد که نحوه تقسیم ارز در حوزه سلامت به صورت سهم‌خواهی نبوده است و اینطور نبوده که بخواهیم تقسیم‌بندی کنیم که به هر حوزه چقدر ارز دهیم، بلکه هدف و راهبردمان این بوده که به مصرف‌کننده نهایی خدمات، ارز تخصیص یابد تا گیرندگان خدمات دچار مشکل نشوند. بر همین اساس به ملزومات ضروری از جمله مواد دندان‌پزشکی ضروری هم ارز اختصاص داده‌ایم.

او با بیان اینکه تصمیم‌گیری درباره تخصیص ارز در حوزه تجهیزات پزشکی با مشورت انجمن‌ها و اعضای هیات‌علمی بوده است، افزود: بنابراین در حوزه دندان‌پزشکی هم به مواد دندان‌پزشکی ضروری که برای ترمیم‌های رایج دندان‌پزشکی است، ارز بانکی تعلق می‌گیرد؛ البته فقط برای مواد دندان‌پزشکی و نه دستگاه‌ها. زیرا طبق مصوبه دولت فقط به ملزومات ضروری پزشکی، ارز تعلق می‌گیرد. مسائلی تاکید کرد: در زمینه پیشگیری از قاچاق در حوزه تجهیزات پزشکی هم از ابتدای سال بحث برچسب اصالت کالاها را در حوزه دندان‌پزشکی، آزمایشگاهی، ارتوپدی، ‌زنان و زایمان و تجهیزات پزشکی خانگی اجرا کردیم.

بیش از ۳۱ دانش‌آموز در هر کلاس می‌نشیند

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با اشاره به وجود ۹۱۸ مدرسه دوشیفته در استان تهران گفت: تراکم دانش‌آموزی بطور میانگین ۲۴ نفر در هر کلاس درس است، اما این تراکم در استان تهران به بالای ۳۱ نفر در هر کلاس درس می‌رسد. علی شهری با بیان اینکه در شهر تهران ۱۶۸ مدرسه دوشیفته داریم اظهار کرد: اکنون مدرسه سه شیفته و بالاتر در تهران وجود ندارد.

او افزود: ۷۵۰ مدرسه دوشیفته نیز در شهرستان‌های استان تهران داریم و به این ترتیب شمار مدارس دوشیفته در استان به ۹۱۸ مورد می‌رسد. مدیرکل نوسازی مدارس تهران با بیان اینکه برای کم کردن بار مدارس متراکم باید تعداد مدارس دوشیفته بیشتر شود به ایسنا گفت: با توجه به ساماندهی نیروی انسانی و محدودیت‌های موجود مدیران ناچارند بار کلاس‌ها را بیشتر کنند. ماه گذشته جلساتی با برخی مناطق داشتیم و اعلام کردند امکان افزایش شیفت هم وجود دارد. هرچند همکاران ما علاقه‌ای به این کار ندارند و تلاش می‌کنند با افزایش بار مدارس همین وضعیت موجود را حفظ می‌کنند.

شهری افزود: اکنون تراکم دانش‌آموزی بطور میانگین ۲۴ نفر در هر کلاس درس است، اما این تراکم در استان تهران به بالای ۳۱ نفر در هر کلاس درس می‌رسد..

 

ارسال نظر