اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۶۶۷

آلودگی آب شرب مازندرانی‌ها به شیرابه زباله

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران از ورود شیرابه‌های خطرناک به آب شرب استان مازندران خبر داد.

ولی‌الله نانواکناری در مورد مشکلات پسماند در استان‌های شمالی کشور، گفت: پسماند به بحران طاقت‌فرسایی در استان مازندران تبدیل شده است، به این معنی که درحال حاضر دپوی پسماند در تمامی نقاط این استان درجنگل و ساحل مازندران وجود داشته و نشت شیرابه‌ها به عنوان سمی خطرناک شاید روزانه بیش از چند هزار لیتر وارد رودخانه‌ها می‌شود. نماینده بابل در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه پسماند به عنوان سفیرمرگ برای مازندران شناخته شده است، به خانه ملت گفت: این مساله با همه مسوولان درمیان گذاشته شده و سوالی نیز از وزیر کشور در این خصوص مطرح شده است، البته در دوره مدیریت قبلی سازمان محیط زیست و این دوره نیز بحث‌هایی درباره حل مشکل پسماند صورت گرفته است؛ ضمن اینکه با مسوولان استانی از جمله استاندار نیز گفت‌وگو شده است.

او با بیان اینکه نمی‌توان حل مشکلات پسماند را به امروز و فردا موکول کرد، اظهار کرد: متاسفانه این مشکل سبب انقراض آبزیان دردریای مازندران و رودخانه‌ها شده است، همچنین گونه‌های درختی به وسیله این پسماندها از میان رفته و منقرض شده اند؛ درحال حاضر برخی از گونه‌های درختی درجنگل‌های مازندران وجود نداشته و از بین رفته‌اند. نانواکناری با تاکید براینکه شیرابه‌ها و سموم درآب شرب این منطقه نیز وجود دارد، گفت: درخصوص فاضلاب‌ها نیز باید تاکید کرد که درسراسر استان مازندران با کمترین شرایط تصفیه شده و آب سطحی مازندران بالا بوده و در مناطقی مانند بابلسر و فریدونکار ساحل دریا دچار مشکلات بسیاری هستند، متاسفانه به دلیل افزایش جمعیت استان دربرخی شرایط آمار تولید پسماند افزایش پیدا می‌کند. عضو مجمع نمایندگان استان مازندران، با اشاره به اینکه تمامی پسماندهای حوزه شهری درجنگل و ساحل مازندران دپو می‌شود، افزود: شرایط فعلی زیست محیطی دراستان مازندران خطرناک بوده و باید تدبیری برای آن درنظرگرفته شود.

کاهش علاقه افراد برای ازدواج

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد علاقه افراد به ازدواج دایم در حال کاهش بوده در صورتی که جمعیت در سنین ازدواج ما در حال افزایش است.

حسن موسوی‌چلک با اشاره به اینکه طلاق یک جزیره نیست، بلکه پدیده اجتماعی است که عوامل مختلفی باعث بروز آن می‌شود، گفت: بخشی از این موضوع مربوط به توانایی زوجین برای ایجاد یک زندگی خوب و مشاوره پیش از ازدواج می‌شود اما آموزش مشاوره ازدواج را باید از درون خانواده‌ها و مدارس شروع کنیم و این مستلزم این است که آموزش و پرورشی داشته باشیم که تفکر اجتماعی داشته باشد و امور اجتماعی در اولویت آموزش و پرورش باشد. طبیعتا بخش دیگر تسهیل دسترسی مردم به خدمات اجتماعی است که ارزان‌تر و راحت‌تر در خدمت مردم قرار گیرد. او ادامه داد: مردم تصور دارند که زندگی اجتماعی نیاز به سواد اجتماعی ندارد این در حالی است که برای داشتن زندگی بهتر نیازمند داشتن دانش اجتماعی و سواد اجتماعی هستیم و طبیعتا مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند در این زمینه کمک کند. همچنین می‌توان اذعان داشت که طی ۶ سال گذشته ازدواج ۳۳ درصد تغییرات منفی داشت و طلاق ۲۲ درصد تغییرات مثبت داشت که این بیانگر است که علاقه افراد به ازدواج دایم در حال کاهش است در صورتی که جمعیت در سنین ازدواج ما در حال افزایش است.

جدی نگرفتن جوانان به توسعه کشور آسیب می‌زند

معاون سازماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: جدی نگرفتن و بها ندادن به جوانان موجب عقیم ماندن تمام برنامه‌های توسعه کشور می‌شود. محمدمهدی تندگویان افزود: هیچ پروژه عمرانی و برنامه‌های اجرایی بدون بها دادن به جوانان موفق نخواهد بود.

او تاکید کرد: باید مدیریت‌ها را به جوانان انتقال داد و با اعتماد به جوانان در فضای مدیریتی از دانش آنان همراه با تجربه مدیران بازنشسته استفاده کرد. تندگویان گفت: اعتماد به جوانان در حال حاضر کمتر از گذشته شده و اگر جوانان در جامعه به سمت مدیریت‌ها هدایت نشوند، تبدیل به آسیب‌های اجتماعی خواهند شد. معاون وزیر ورزش با اشاره به وجود 2 هزار تشکل مردم نهاد جوانان در کشور گفت: دستگاه‌های اجرایی باید بخشی از کارهای اجرایی را به جوانان و تشکل‌های مردم نهاد واگذار کنند. وی ادامه داد: بر اساس تعهد وزارت ورزش و جوانان تا پایان دولت تعداد تشکل‌های مردم نهاد جوانان به 6 هزار تشکل می‌رسد. معاون وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه جوانان بزرگ‌ترین منابع کشور هستند، گفت: در طول هشت سال دفاع مقدس همین جوانان بودند که بدون هیچ گرایش سیاسی و جناحی در جبهه‌های جنگ وارد شده و پیروزی‌ها ساختند.

تندگویان ادامه داد: اکنون نیز که در جبهه‌های جنگ اقتصادی با استکبار جهانی هستیم باید از بین همین منابع نیازهای داخلی را تامین و استقلال خود را حفظ کنیم. معاون سیاسی، امنیتی استاندار اردبیل نیز در این نشست با اشاره به وجود 328 هزار جوان در استان گفت: 26 درصد از جمعیت استان را جوانان تشکیل می‌دهند.

علی نواداد افزود: 215 سازمان مردم نهاد در حوزه‌های مختلف در استان توسط جوانان اداره می‌شود که این حوزه‌ها شامل بخش‌های اجتماعی، گردشگری، زنان و کارآفرینی هستند.

 

ارسال نظر