تدارک برای واردات ۳ میلیون تن گندم!

۱۳۹۸/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۹۱۲

علیقلی ایمانی نایب‌رییس بنیاد توانمندسازی گندمکاران درباره آخرین وضعیت سطح زیر کشت گندم اظهار کرد: براساس آخرین آمار تاکنون حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اراضی مناطق سردسیر و دیم زار‌ها به زیر کشت رفتند.

وی از استمرار روند توزیع بذر گندم خبر داد و گفت: کشاورزان مناطق دیم محکوم به کشت گندم هستند و به ناچار امسال همانند سال گذشته اقدام به کشت می‌کنند، اما کشاورزان مناطق آبی ممکن است به سمت و سوی کشت دیگر محصولات روند که برای آنها صرفه اقتصادی دارد.

ایمانی ادامه داد: با توجه به آنکه قیمت تضمینی ۲۵ محصول کشاورزی هیچ گونه سنخیتی با هزینه‌های تولید ندارد و برای کشاورزان کشت هیچ یک از این محصولات مزیت ندارد، از این رو خود کشاورزان باید تصمیمات لازم در خصوص کشت محصول را بگیرند.

این مقام مسوول در واکنش به قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید, بیان کرد: با توجه به نارضایتی کشاورزان، بنیاد ملی گندمکاران شکایتی به سازمان بازرسی کل کشور تنظیم کرده است که امیدواریم دستگاه‌های مسوول هر چه سریع‌تر شورای اقتصاد را مکلف به اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم کند.

به گفته وی، با توجه به آنکه امسال کشاورزان بخشی از گندم تولیدی خود را به مراکز خرید تحویل ندادند، از این رو دولت برای تامین نیاز کشور در تدارک واردات ۳ میلیون تن گندم است و چنانچه قرار باشد برای آینده نتوانیم نرخ منصفانه و واقعی را اعلام کنیم، این مسائل استمرار خواهد یافت.

رییس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه آینده تولید گندم در معرض خطر است، بیان کرد: اگر قیمت خرید تضمینی برای سال آینده اصلاح نشود، میزان خرید سال آینده به ۸ میلیون تن نخواهد رسید، از این رو خواهان این موضوع هستیم که با مسائل کارشناسی، علمی و قانونی مطالبه تولیدکنندگان محصولات استراتژیکی همچون گندم را پاسخ دهیم چرا که در زمان تحریم تامین گندم از طریق واردات به سهولت میسر نیست.

وی با اشاره به اینکه چهارمین سال خودکفایی گندم را پشت سر می‌گذرانیم، گفت: اگر مسوولان امر در تعیین قیمت خرید تضمینی گندم نگاه منصفانه‌تری داشتند، بدون تردید هم‌اکنون با مشکل تامین گندم برای نیاز داخل روبه رو نبودیم چرا که از ابتدای فصل بار‌ها اعلام کرده‌ایم که با توجه به تورم و هزینه‌های تولید، قیمت خرید تضمینی کمتر از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد. این مقام مسوول ادامه داد: با توجه به آنکه کشاورزان برای استفاده از مکانیزاسیون و تکنولوژی روز دنیا نیاز به سرمایه‌گذاری دارند و از طرفی مکانیزاسیون و ناوگان برداشت به منظور توجیه اقتصادی تولید باید بازسازی شود، از این رو کشاورزان را تنها به عنوان تامین‌کنندگان نیاز کشور نباید نگاه کنیم، بلکه آنها برای تامین هزینه خانوار خود نیازمند درآمد حداقلی هستند.

وی با انتقاد از این مساله که بخش اعظم سن تراکتور‌های بخش کشاورزی به بالای ۲۰ سال می‌رسد، بیان کرد: این در حالی است که متوسط عمر تراکتور در دنیا ۷ سال است که دولت تمهیداتی برای این موضوع باید بیندیشد چرا که بازسازی و نوسازی ناوگان مکانیزاسیون در کاهش مصرف سوخت تاثیر بسزایی دارد.

ایمانی با اشاره به دیگر چالش‌های پیش روی کشاورزان افزود: با وجود آنکه بار‌ها اعلام کرده‌ایم که قیمت‌های فعلی خرید تضمینی جوابگوی هزینه کشاورزان نیست و تولیدکنندگان از این حیث متضرر هستند، از این رو این امکان برای آنها وجود ندارد که محصولاتشان را در برابر حوادث طبیعی بیمه کنند و به سبب فقدان بیمه محصولات کشاورزی تنها در صورت وقوع سیل و توفان به دولت فشار می‌آورند که خسارت آنها را پرداخت کند.

به گفته نایب‌رییس بنیاد ملی گندمکاران، خودکفایی گندم همانند پازل تابع عوامل متعددی نظیر مکانیزاسیون، نهاده، آموزش، نقدینگی و قیمت‌گذاری مناسب محصول است که اگر هر یک از این بخش‌ها حذف شود، پازل ناقص می‌شود. اما در شرایط فعلی قیمت خرید تضمینی محصول به عنوان مهم‌ترین عامل در افزایش بهره وری، استمرار خودکفایی و پایداری تولید و کاهش ضایعات تاثیر بسزایی دارد.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت تراکتور و سایر نهاده‌های مورد نیاز اعم از خدمات، حمل و نقل، سم و کود, قیمت محصولات کشاورزی نباید کمتر از قیمت تضمینی اعلام شود.

 

ارسال نظر