بازگشت موتورسیکلت‌های فرسوده از پارکینگ‌ها به خیابان‌

۱۳۹۸/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۶۵۹

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت با بیان تردد ۸ تا ۹ میلیون موتورسیکلت در سطح کشور، مدعی شد: موتورسیکلت‌هایی که توسط پلیس راهنمایی و رانندگی از برخی افراد متخلف گرفته می‌شود، عموما فرسوده هستند و باید از پارکینگ به مراکز اسقاط فرستاده شود یا به کشورهای همسایه فروخته شوند، اما اکنون این موتورسیکلت‌ها بعد از مدتی دوباره سند دریافت می‌کنند و در داخل کشور به مردم فروخته می‌شوند.

به گزارش ایسنا، ابوالفضل حجازی در نشست خبری خود با اشاره به اینکه با حمایت‌های دهه ۷۰ و ۸۰ ما در بخش موتورسیکلت به ۶۰ تا ۷۰ درصد خودکفایی رسیدیم، اظهار کرد: اگر این حمایت‌ها ادامه داشت اکنون ایران صادرکننده موتورسیکلت بود. او با بیان اینکه در سال 95 بیش از ۸۵۰ هزار دستگاه موتوسیکلت تولید شد، از کاهش تولید در سال‌های 96 به بعد خبر داد و تولید بیش از نیاز کشور در سال ۹۵ و کاهش تقاضا را از جمله دلایل آن عنوان کرد. عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت با بیان اینکه اقشار با درآمد پایین بیشتر از موتورسیکلت استفاده می‌کنند، تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد قدرت خرید مردم در این بخش کم شده و بیشتر کسانی که از موتورسیکلت استفاده می‌کنند به تعمیر و خرید موتورهای فرسوده رو آورده‌اند.

حجازی با بیان اینکه اکنون بیش از ۹۰ درصد واحدهای تولیدی، موتورسیکلت برقی نیز مونتاژ می‌کنند، افزود: اخیرا یک کارخانه در کشور مجوز تولید باطری موتورسیکلت‌های برقی را گرفته که فقط از نیروهای بهزیستی استفاده می‌کند. او قیمت موتورسیکلت برقی را میان ۷ تا ۳۵ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: استقبال مردم از موتورسیکلت‌های برقی بستگی به سرمایه‌گذاری دولت دارد که بتواند به مردم تسهیلات طولانی مدت پرداخت کند. عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت با بیان اینکه به دلیل رکود بازار نیمی از تولیدات سال جاری در کارخانه‌هاست، افزود: واردات این کالا نیز با ارز نیمایی آزاد است، اما به دلیل رکود تقریبا انجام نمی‌شود. او همچنین از تعطیلی بیش از ۹۰ درصد قطعه‌سازان موتورسیکلت خبر داد و گفت: به دلیل کاهش تولید و ورود برخی برندها و مدل‌های جدید در بازار، تولید قطعات در تعداد کم توجیه اقتصادی ندارد به همین دلیل برای برخی موتورسیکلت‌های خاص کمبود قطعه وجود دارد، اما ۷۰ درصد قطعات موتورهای معمولی تولید داخل بوده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. حجازی با بیان اینکه همه کارخانه‌ها کالا و مواد مورد نیاز تولید تا سال آینده را دارند، تصریح کرد: در صنعت موتورسیکلت قطعه‌سازان مطالباتی از تولیدکنندگان ندارند و پرداخت‌ها نقدی انجام می‌شود. همچنین ۹۹ درصد تولیدکنندگان موتورسیکلت از لاستیک‌های داخلی استفاده می‌کنند و در این بخش مشکلی وجود ندارد.

 

ارسال نظر