اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۹۸۳

راهکار خروج از بحران کمبود زغال سنگ

باشگاه خبرنگاران جوان| دبیر انجمن زغال سنگ ایران گفت: با واقعی شدن قیمت زغال سنگ و جذب سرمایه‌های سرگردان، دیگر نیازمند دریافت یارانه‌های دولتی در این حوزه نخواهیم بود. مسعود صمدی گفت: مهم‌ترین راهکار برای خارج شدن از بحران کمبود زغال سنگ با توجه به ذخایر موجود، افزایش سرمایه‌گذاری‌ در این حوزه است. او تأکید کرد: واقعی شدن قیمت زغال سنگ می‌تواند سرمایه‌های سرگردان و نقدینگی بخش خصوصی را به سمت این صنعت سوق دهد و دیگر صنعت زغال سنگ نیازمند دریافت یارانه‌های دولتی در این حوزه نخواهد بود.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران افزود: دولت در شرایطی نیست که بتواند در حوزه زغال سنگ سرمایه‌گذاری کند و بهتر است با برنامه‌ریزی‌های درست در صنعت معدن به‌ویژه زغال سنگ، مسیر را برای بخش خصوصی هموار کند. صمدی افزود: بهترین جذابیت در بخش زغال سنگ این است که قیمت زغال مطابق قیمت‌های جهانی، یک نرخ واقعی شود. دبیر انجمن زغال سنگ ایران با اشاره به تولید سالانه یک میلیون و ٧۰۰ هزار تن کنسانتره زغال‌سنگ در کشور گفت: با توجه به میزان ذخایر قطعی زغال سنگ در کشور و قابلیت ذخیره‌سازی خوبی که وجود دارد، توجه را به این حوزه بیشتر کنیم، چرا که با افزایش معادن و تولید، به تبع آن اشتغالزایی در مناطق محروم هم افزایش می‌یابد.

واردات پیش از موعد برنج

پایگاه خبری اتاق اصناف تهران| رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، گفت: واردات برنج همچنان ادامه دارد و در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته یک ماه زودتر این واردات شروع شده است و با باز شدن درهای گمرک به روی واردات این محصول، قیمت برنج وارداتی به خصوص برنج هندی یک هزار تومان کاهش یافت. محمد آقاطاهر با اشاره به کیفیت برنج‌های وارداتی گفت: برنج پاکستانی از نظر ظاهر، نحوه پخت و طعم به برنج ایرانی شبیه است؛ اما از برنج هندی به دلیل پخت آسانتر استقبال بیشتری می‌شود و در کشور خواهان بیشتری دارد.

او افزود: برنج توسط بازرگانان در حال خرید از مبادی وارداتی است و به مرور به کشور وارد می‌شود. قیمت برنج‌های وارداتی با هم متفاوت است، به جز برنج هندی که به تنهایی چندین نوع دارد، برنج پاکستان، اروگوئه و تایلندی را هم هستند که هر کدام قیمت خود را دارد، اما محدوده قیمتی این برنج بین ۶ تا ۷ هزار تومان است و نسبت به قیمت برنج داخلی بسیار ارزان‌تر است. قیمت هر کیلو برنج هندی درجه یک دانه بلند در بازار ۸ هزار تومان، هر کیلو برنج پاکستانی ۸۲۰۰ تومان و هر کیلو برنج تایلندی ۳۹۰۰ تومان است. بررسی تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی ایران نیز نشان می‌دهد که در 10 ماه گذشته از سال جاری، یک میلیون و ۱۱۶ هزار تن برنج وارد کشور شده که ارزش آن رقمی حدود یک میلیارد و ۱۰۱ میلیون دلار است. هر ساله در فصل برداشت برنج داخلی، واردات این محصول به کشورمان برای حمایت از تولید‌کنندگان ممنوع می‌شود. با توجه به اتمام دوره ممنوعیت واردات برنج، روز ۱۳ آذر ماه دستور بازگشایی سامانه جامع تجارت برای ثبت سفارش این کالا از سوی گمرک ابلاغ شد.

رکود به بازار مصنوعات رسید

پایگاه خبری اتاق اصناف تهران| رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران اعلام کرد: در هفته‌ای که گذشت قیمت طلا و سکه روند افزایشی و رو به رشدی را تجربه کرد که ناشی از نوسانات نرخ ارز و اونس جهانی طلاست. ابراهیم محمد ولی اظهار کرد: افزایش قیمت در بازار سکه و طلا در هفته‌ گذشته باعث رکود بازار مصنوعات طلا و جواهر، کاهش قدرت تصمیم‌گیری و خرید در بین مردم و فعالان بازار شده است که به نفع هیچ‌کسی نیست و امیدواریم وضعیت بازار بهتر و نوسانات کنترل شود. او افزود: قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در هفته‌ای که گذشت از حدود ۳۴۷ هزار تومان به حدود ۳۸۰ هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید که 3 میلیون و ۹۷۰ هزار تومان در اوایل این هفته معامله می‌شد، قیمتش به 4 میلیون و ۲۹۰ هزار تومان افزایش یافت.

رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران ادامه داد: البته هر اونس طلا در بازار جهانی نیز در هفته‌ای که گذشت روند پر نوسانی را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که با وجود اینکه نرخ آن در ابتدای هفته جاری حدود ۱۰۹۵ دلار بود، به ۱۲۸۵ دلار رسید و روند کاهشی داشت. محمد ولی، این نوسانات قیمتی ناشی مدیریت نه‌چندان صحیح بازار ارز و نوسانات در این بازار است و گفت: امیدواریم در روزها و هفته‌های باقی مانده تا عید نوروز بازار ارز و وضعیت کلی اقتصاد کشور به گونه‌ای مدیریت شود که مردم توان خرید داشته باشند و آرامش به بازار برگردد که مسلماً مسائل بین‌المللی مانند FATF و دیگر مذاکرات و توافقات پیش رو در این زمینه بی‌تأثیر نخواهد بود.

 

ارسال نظر