کاهش مواد اولیه در صنعت آبمیوه کشور

۱۳۹۷/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۶۹۹

در پی اعلام کمبود مواد اولیه واحدهای تولیدی صنعت آبمیوه کشور از سوی فعالان این حوزه، ولی‌الله داوود آبادی دبیر انجمن صنایع آبمیوه و کنسانتره کشور ضمن تایید این مطلب، گفت: تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع آبمیوه و کنسانتره برای حفظ این صنعت ضروری است و اگر بناست حمایتی از این صنعت انجام شود، باید با سرعت بیشتری صورت بپذیرد چرا که بازار فروش به راحتی به دست نمی‌آید و نباید با فرصت سوزی و ایجاد موانع مقرراتی آن را از دست داد.  داوودآبادی با اشاره به اینکه صنایع آبمیوه و کنسانتره کشور همانند سایر صنایع تحت تاثیرات منفی عدم ثبات نرخ ارز قرار دارد، بیان داشت: در حالی که به دلیل بلاتکلیفی در حوزه ارزی، تولید‌کننده‌ها در شرایطی قرار دارند که حتی برای اولیه‌ترین اصول فعالیت خود که خرید مواد اولیه است دچار تردید و دودلی هستند، قوانین محدود‌کننده واردات مواد اولیه صنایع آبمیوه و کنسانتره، مشکلات این بخش را دو چندان کرده است. وی افزود: ثبت سفارش چند مورد از مواد اولیه مورد نیاز صنایع آبمیوه، از جمله پالپ پرتقال، پرک نارنگی، دایس هلو به بهانه تولید این مواد در داخل کشور، بسته شد، حال آنکه تولید این مواد مستلزم زیرساخت‌های تکنولوژیکی خاصی است که کشور آن را ندارد و عملا ساختار فنی تولید مواد اولیه صنایع آبمیوه در کشور وجود ندارد.  دبیر انجمن آبمیوه وکنسانتره ایران در ادامه گفت: کارخانه ترخوش یکی از کارخانجات تولید‌کننده پرک نارنگی و پرتقال در کشور بود که به‌دلیل مشکلات حوزه صنعت، تعطیل شد.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که در مجموع نیاز کارخانجات ما به مواد اولیه حدود 15 هزار تن در سال است، تولید داخلی این محصولات به 1 هزار تن نیز نمی‌رسید. گرچه برخی از کنسانتره‌ها مانند سیب، انگور و انار در کشور تولید می‌شود اما کماکان میوه‌های متنوعی هستند که در کشور وجود ندارند و به دلیل از دست ندادن بازار این این بخش از آبمیوه‌ها، ضروری است که مواد اولیه آن از خارج از کشور وارد شود.  داوودآبادی به تاخیر در ترخیص مواد اولیه کارخانه جات آبمیوه و کنسانتره در گمرک اشاره کرد و گفت: ‌این مشکل با پا درمیانی و مذاکره مقامات وزارت کشاورزی و انجمن حل شد. اما در حال حاضر مجددا شرکت‌های زیادی اعلام کرده‌اند که با بسته شدن ثبت سفارش مواد اولیه واحدهای خود دوباره دچار مشکل شده‌اند.  این فعال اقتصادی اذعان داشت: هرچند مسوولان وزارت کشاورزی برای رفع این مشکل تلاش می‌کنند، اما این صنعت نیازمند عزم جدی‌تر برای حل مشکل اساسی خود است.

 داوود آبادی با ذکر این مهم که صنعت آبمیوه و کنسانتره از جمله صنایع ارزآور کشور است، گفت: خوشبختانه صنعت آبمیوه ارزش افزوده ایجاد می‌کند و به دلیل اینکه جزو صنایع تبدیلی کشاورزی محسوب می‌شود، به لحاظ اشتغالزایی نیز صنعتی حائز اهمیت شمرده می‌شود و همچنین در حوزه صادرات نیز حرف برای گفتن دارد.  وی اذعان داشت: صادرات آبمیوه کشور نیز از ضربه تحریم‌ها و محدودیت‌های ایجاد شده در مسیر صادرات در امان نماند اما به هر روی توانست با وجود از دست دادن بازار صادراتی اروپا، بازارهای جدیدی برای خود، مانند بلوک شرق و کشورهای همسایه پیدا کند و همچنین این فرصت را دارد که در قبال ارائه کنسانتره، مواد اولیه مورد نیاز خود را از کشورهایی که تمایل به این شکل از مبادله دارند، فراهم کند. وی همچنین بر لزوم ارتقای تکنولوژی و تجهیزات واحدهای تولیدی آبمیوه و کنسانتره در کشور تاکید کرد و گفت: اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت برای ارتقای تکنولوژی این صنعت باید مورد توجه قرار گیرد؛ در حال حاضر کارخانه‌های تولیدی این بخش علاقه‌یی به واردات و تقبل هزینه‌های بالای آن ندارند، حال آنکه دغدغه اصلی واحدهای تولیدی آبمیوه در کشور، تولید باکیفیت است. در حال حاضر ارقام متنوعی از مرکبات در داخل ایران تولید می‌شود، با این حال پرتقال تامسون تولیدی باغ‌های کشور، برای تولید آبمیوه با پالپ مناسب نیست. داوودآبادی همچنین بر تامین نقدینگی مورد نیاز واحدها و کارخانه‌های تولیدی این بخش به شرط اعمال سود مناسب، تاکید کرد و گفت: واحد‌های تولیدی ما با مشکل نقدینگی دست به گریبانند و متاسفانه سود تسهیلات ارائه شده به آنها بالاست.

شایان ذکر است به گفته اسفندیاری مدیرکل صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی، این وزارت خانه در حال پیگیری پیشنهاد قرار گرفتن مواد اولیه صنایع تبدیلی در گروه دوم کالایی است. وی در کمیسیون کشاورزی اتاق تهران اعلام کرد برای بخش‌هایی در صنعت آبمیوه کشور که تولید داخل وجود ندارد، ثبت سفارش واردات مواد اولیه مورد نیاز این واحدها انجام می‌گیرد.

 

ارسال نظر