اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۳۶۲

تولیدکنندگان زیر آوار زلزله اقتصادی مانده‌اند

عبدالوهاب سهل‌آبادی رییس خانه صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه برای تحقق شعار امسال در حمایت از تولید ملی پیشنهادات مختلفی را تهیه و درصددیم آنها را به مسوولان مربوطه از جمله وزارت صنعت ارسال کنیم، اظهار داشت: باید ابزارهای لازم برای حمایت از تولید داخلی فراهم باشد تا بتوانیم به تولیدکنندگان کشور کمک کنیم. وی با بیان اینکه فرهنگ استفاده از کالای ایرانی باید در کشور نهادینه شود، افزود: باید تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان، توزیع‌کنندگان و دولت همکاری لازم را برای حمایت از تولید داخلی انجام دهند. رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید بر اینکه امروز تولیدکنندگان زیر آوار زلزله اقتصادی مانده‌اند، گفت: با یک بسیج عمومی باید تولید‌کنندگان را از این آوار نشان داد. سهل‌آبادی اضافه کرد: برای حمایت از تولیدکننده داخلی باید با برنامه‌ریزی موج کارآفرینی را در کشور ایجاد کرد. وی با اشاره به اینکه امروز تولیدکنندگان نباید به منابع دولتی چشم داشته باشند، افزود: همیشه گفته‌ایم دولت فقط مساعدت لازم برای بازپرداخت دیون معوق تولیدکنندگان داشته باشد تا تولیدکننده بتواند نفس بکشد.

برجام تاثیری بر صنعت قطعه‌سازی خودرو نداشته است

نادر سیفی عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به توان بالای قطعه‌سازان در تولید قطعات باکیفیت اظهار کرد: در صورت حمایت دولت از قطعه‌سازان داخلی در یک دوره زمانی شاهد شکوفایی این صنعت خواهیم بود.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به صادرات قطعات تولیدی ساخت کشور به اروپا تصریح کرد: بسیاری از قطعه‌سازان تا قبل از سال ۸۸ با استفاده از مهندسی معکوس، قطعات با کیفیتی را تولید کردند که در برخی موارد شاهد عقد قرارداد با خودروسازان اروپایی برای تهیه قطعات مورد نیاز بودیم. وی با بیان اینکه وضع تحریم‌ها از سال ۸۹ صنعت قطعه‌سازی را با مشکل مواجه کرده است، بیان کرد: پس اعمال تحریم‌ها علیه ایران از سوی امریکا و کشور‌های اروپایی صنعت قطعه‌سازی با مشکلات فراوانی مواجه شد و بسیاری از قرارد‌ادهای تجاری میان قطعه‌سازان داخلی و خودروسازان اروپایی منتفی شد. سیفی با بیان اینکه پس از برجام تحول چندانی در صنعت قطعه‌سازان رخ نداد، گفت: مشکلات صنعت قطعه‌سازی تنها مربوط به تحریم‌های بین‌المللی نیست و بسیاری از مشکلات موجود به دلیل عدم حمایت از این صنعت در داخل کشور است. عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه حضور شرکت‌های خارجی می‌تواند باعث افزایش رقابت شود، تصریح کرد: واردات کالا‌های خارجی باید با نظارت بیشتری صورت گیرد و در صورت کسب مجوز‌های لازم می‌تواند باعث رشد کیفیت و رقابت بیشتر در ساخت قطعات داخلی شود. وی در پایان با اشاره به نرخ بالای سود بانکی در کشور گفت: بسیاری از قطعه‌سازان به دلیل تحریم دچار مشکلات عدیده‌یی شدند که برای احیای خود نیاز به تامین منابع مالی دارند که عمده آن از سوی بانک تامین می‌شود، نرخ بالای تسهیلات در بسیاری از مواقع مشکلات تولیدکنندگان را حل نمی‌کند و حتی برای بازپرداخت بدهی سختی‌های فراوانی را به وجود می‌آورد.

برندسازی، نقطه ضعف کالای ایرانی

رضا فراهانی عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تولید در کشور وضعیت مناسبی ندارد، اظهار کرد: حال تولید خوب نیست و بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل رکود در بازار با تمام ظرفیت خود کار نمی‌کنند.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم تصریح کرد: کاهش قیمت واحدپول ملی قدرت خرید مردم را کاهش داده است و در این شرایط مردم بیشتر تمایل به حفظ سرمایه دارند و علاقه به خرید نشان نمی‌دهند.

وی با اشاره به تورم موجود در بازار بیان کرد: افزایش قیمت کالا در کاهش خرید مردم موثر است که به تبع کاهش تولید را در پی خواهد داشت.

فراهانی با بیان اینکه تولید در کشور با چالش‌های مانند قاچاق مواجه است، گفت: بسیاری از کالا‌های تولیدی در کشور باید در شرایطی نابرابر با کالا‌های قاچاق که بدون پرداخت عوارض وارد کشور می‌شوند، رقابت کنند و به دلیل قیمت پایین کالای قاچاق باید بازار را به آنها واگذار کنند.

عضو اتاق بازرگان تهران با بیان اینکه عمر واحد‌های تولیدی در کشور کوتاه است، اذعان کرد: بسیاری از واحد‌های تولیدی به دلیل چالش‌های موجود و عدم حمایت‌های لازم ورشکست و از ادامه فعالیت بازمی‌مانند. وی با اشاره به ضعف در برندسازی کالا‌های ایرانی اظهار کرد: بسیاری از کالا‌های ایرانی به دلیل ضعف در برندسازی و تبلیغات بر ضد کالای داخلی مجبور می‌شوند با برند کالای خارجی وارد بازار شوند تا استقبال مردم از آنها افزایش یابد. به گفته وی نقش رسانه‌ها برای حمایت از کالای داخلی نقش حیاتی است که باید با فرهنگ‌سازی میزان استفاده از کالای داخلی در سبد خرید مردم افزایش یابد. فراهانی در پایان با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان حمایت از کالای ایرانی گفت: نامگذاری امسال به عنوان حمایت از کالای ایرانی نشان از دغدغه مسوولان در حمایت از تولیدکنندگان داخلی دارد که می‌توان به بهبود شرایط تولید در کشور امیدوار بود.

خرده‌فروشان قیمت گوشت را افزایش دادند

منصور پوریان رییس شورای تامین‌کنندگان دام زنده با انتقاد از افزایش نرخ گوشت در خرده‌فروشی‌ها اظهار کرد: گرانی قیمت گوشت ارتباطی به وضعیت تولید ندارد، چرا که هم‌اکنون در تامین و توزیع دام زنده و لاشه مشکلی نیست.

وی افزود: خرده‌فروشان به بهانه نوسان نرخ دلار در سطحِ عرضه گرانی ایجاد کردند در حالی که هیچ نوع افزایش قیمتی در سطح عمده‌فروشی نداریم.

پوریان از افزایش واردات لاشه منجمد و گرم گوسفندی خبر داد و گفت: روزانه 70 تا 80تن گوشت از استرالیا و اورآسیا وارد کشور می‌شود به‌طوری که 70درصد گوشت گوسفندی در سطح بازار از طریق واردات تامین می‌شود.

رییس شورای تامین‌کنندگان دام زنده نرخ هر کیلو لاشه داخلی بره سنگین با دنبه را 32هزار تومان، بره سبک 35هزار تومان، گوشت وارداتی اورآسیا 29 و استرالیا 30 هزار تومان را اعلام کرد. وی در پاسخ به این سوال که نوسان نرخ دلار تاثیری در هزینه‌های واردات نداشته است، بیان کرد: اگرچه نوسان نرخ دلار مشکلاتی را برای واردکنندگان ایجاد کرده، اما دولت با تامین ارز درصدد رفع مشکلات تجار است.

 

ارسال نظر