اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۳۷۰

 برگزاری مجمع عمومی «صنعت اکو» در اتاق ایران

اتاق ایران میزبانی شانزدهمین مجمع عمومی، بیست و چهارمین کمیته اجرایی و کمیته‌های تخصصی اتاق بازرگانی و صنعت اکو را بر عهده گرفت. بیست و سومین نشست کمیته اجرایی اتاق بازرگانی و صنعت اکو 17 نوامبر 2017 برابر با 26آبان در آنکارا- ترکیه و در محل اتحادیه اتاق‌ها، بورس‌ها و مبادله کالای این کشور (TOBB)، با شرکت روسا و نمایندگانی از اتاق‌های بازرگانی ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، قرقیزستان، تاجیکستان و آذربایجان به همراه معاون دبیرخانه اکو در تهران کنعان نظروف، وزیر توسعه ترکیه و بلند تفنگچی وزیر گمرکات و تجارت ترکیه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران و رییس کمیته ایرانی اتاق اکو در این جلسه با اشاره به سهم 7درصدی تجارت درون منطقه‌یی به نسبت کل تجارت خارجی کشورهای عضو اکو گفت: با اجرای موافقتنامه‌های درون منطقه‌یی از جمله موافقتنامه تجاری اکو (اکوتا) باید سهم تجارت درون منطقه‌یی کشورهای عضو را افزایش دهیم. شافعی همچنین بر لزوم اجرایی شدن موافقتنامه گسترش و حمایت از سرمایه‌گذاری (APPI) و اجرایی شدن چشم‌انداز 2025 اکو، برای توسعه همکاری‌های درون منطقه‌یی تاکید کرد.

در این نشست درباره پیشنهاد اتاق ایران برای بازنگری اساسنامه اتاق بازرگانی و صنعت اکو مقرر شد در خصوص لوگو و حق عضویت این اتاق موضوع به پس از تعیین دبیرخانه دایم اتاق اکو موکول شود. همچنین مصوب شد هر یک از کشورهای بنیان‌گذار (ایران- ترکیه- پاکستان) یک مطالعه امکان‌سنجی در خصوص هزینه‌ها و درآمدهای دبیرخانه اتاق اکو برای تصمیم‌گیری به نشست بعدی کمیته بازنگری اساسنامه اتاق اکو ارائه کنند. در ادامه رفعت حصارچیکلی اوغلو رییس اتحادیه اتاق‌ها، بورس‌ها و مبادله کالای ترکیه با اشاره به تجربه ترکیه در زمینه توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی گفت: در حال حاضر سالانه حدود 20میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خراجی در ترکیه انجام می‌شود ضمن اینکه در حال توسعه و توانمندسازی شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر اقتصاد خود هستیم. از سوی دیگر، زبیر طفیل، رییس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی پاکستان نیز ضمن برشمردن نتایج حاصل از سیزدهمین نشست سران اکو مارس 2017 در اسلام‌آباد بر عزم این کشورها برای دو برابر کردن حجم تجارت درون منطقه‌یی و بهره‌برداری از زمینه‌های مختلف همکاری از جمله کشاورزی و بانکداری تاکید کرد.

کنعان نظروف معاون دبیرکل سازمان اکو، لطفی الوان وزیر توسعه ترکیه و بلند تفنگچی وزیر گمرکات و تجارت ترکیه نیز حضور داشتند و در باب لزوم افزایش همکاری بین کشورهای عضو اکو و بهره‌گیری از تجربیات موجود در تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی سخنانی ایراد کردند. در ادامه روسای هیات‌های شرکت‌کننده در نشست به بیان دیدگاه‌های خود و تجربیات کشورهای متبوع در زمینه توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری در این کشورها پرداختند.

 چالش‌های صادرات ایران به کشورهای حوزه CIS

با توجه به اهمیت صادرات به کشورهای حوزه اوراسیا، کارگروه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با هدف بررسی، شناسایی و رفع چالش‌های موجود در این حوزه تشکیل جلسه داد. جلسه کارگروه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با حضور رییس اتاق تبریز و نمایندگانی از اتاق‌های مازندران، گیلان، گرگان، ارومیه، اتاق تعاون ایران و کنفدراسیون صادرات ایران در اتاق ایران برگزار شد. علی چاغروند مدیر پژوهشی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اهمیت توسعه صادرات به کشورهای حوزه CIS تاکید کرد: این موضوع در دستورکار جلسه آتی شورای گفت‌وگو قرار خواهد گرفت. در ادامه مهران فکری رییس کمیسیون صادرات اتاق گیلان ضمن تاکید بر وجود مشکل تعرفه در تجارت میان ایران و کشورهای حوزه CIS تشریح کرد: این مشکل با پیوستن ایران به مجمع اوراسیا برطرف خواهد شد. وی در ادامه به مشکلاتی از قبیل حمل‌ونقل و عدم وجود کامیون‌های یخچالی در این مسیر اشاره کرد. قدیر قیافه نماینده کنفدراسیون صادرات ایران در مورد مشکلات ترانزیت کالا به روسیه گفت: با توجه به اینکه کامیون‌های ایرانی در داغستان و آذربایجان با مسائل و مشکلات متعددی روبرو هستند و هزینه‌های اضافی به آنها تحمیل می‌شود، بنابراین قدرت رقابت با کامیون‌های روسی و آذربایجانی را نداشته و در نتیجه از سفر به آن منطقه سرباز می‌زنند.

اکبر چوپانی عضو هیات رییسه اتاق مازندران به مشکلات و مسائلی که در مورد صادرات به کشورهای حوزه CIS وجود دارد، اشاره کرد. تسهیل در صدور روادید برای بازاریابی و پیگیری امور تجاری فعالان اقتصادی، اجرای دقیق تفاهمنامه کریدور سبز گمرکی برای ترخیص کالاهای ایرانی، برقراری تعرفه‌های ترجیحی در کشورهای CIS و اجتناب از دریافت مالیات‌های مضاعف، کاهش هزینه‌های بندری کشورهای حوزه CIS و تدوین برنامه حمل‌ونقل منظم کشتیرانی در حوزه دریای خزر از جمله مواردی بودند که از سوی وی مورد تاکید قرار گرفت. امیر عابدی رییس اتاق مشترک ایران و قزاقستان و نماینده اتاق گرگان نیز ضمن تاکید بر پیچیده بودن برقراری رابطه با کشورهای حوزه CIS تصریح کرد: سیاست‌گذاری باید به گونه‌یی باشد که مشکلات صادرات به کشورهای حوزه CIS را برای هر کشور به صورت مجزا بررسی کند، زیرا مشکلات یک کشور قابل تعمیم به کشورهای دیگر این حوزه نیست. این فعال اقتصادی تاکید کرد: به عنوان نمونه در بحث صدور روادید با قزاقستان دچار مشکل هستیم در صورتی که این مشکل در ارتباط با روسیه به این شدت نیست.

عابدی تاکید کرد: برطرف کردن مشکلات حمل‌ونقل جزو وظایف حاکمیتی است. متاسفانه ناوگان حمل‌ونقل در ایران به صورت انحصاری است. برای نوسازی آن و کاهش هزینه‌های مرتبط، دولت باید تعرفه واردات کامیون‌ها و کانتینرهای یخچال‌دار را به صفر برساند. قدیر قیافه در ادامه به موضوع قرارداد کریدور سبز گمرکی بین ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: این موضوع در سال 95 به امضای ایران و روسیه رسید که بر اساس مقررات کریدور سبز، دو طرف باید نسبت به تبادل فهرست فعالان مجاز اقتصادی که در این حوزه به فعالیت می‌پردازند اقدامات لازم را انجام دهند که متاسفانه این فرایند در ایران حدود 10ماه به طول انجامید و در نهایت به دلیل برخی مشکلات اجرایی نشد.

 

ارسال نظر