بازار سرمایه

۱۴۰۱/۰۷/۱۹ - ۰۲:۰۹:۲۴
کد خبر: ۱۹۳۲۳۹

افزایش سود با عرضه خودرو در بورس کالا

کالا خبر| امیر میرمنصف، رییس سازمان فروش و خدمات پس از فروش گروه بهمن با اشاره اینکه عرضه خودرو در بورس کالا در شرایط کنونی می‌تواند محاسن زیادی را به دنبال داشته باشد، اظهار کرد: مابه التفاوت قیمت فروش خودرو در بازار آزاد و درب کارخانه با عرضه در بورس کالا به صنعت و چرخه تولید بر می‌گردد.به گفته وی؛ در بورس کالا تمامی عوارض، هزینه‌ها به صورت شفاف و بدون هیچ گونه شائبه‌ای پرداخت می‌شود. میرمنصف با اشاره به ویژگی‌های متمایز عرضه خودرو در بورس کالا گفت: عمده خریداران خودرو در بورس کالا خریداران و مصرف‌کنندگان نهایی هستند و این در حالی است که مصرف‌کننده نهایی می‌تواند با قیمت پایین‌تر از بازار آزاد، محصول مورد نظر را بخرد و مابه التفاوت قیمت ایجاد شده به خودروساز برمی‌گردد. رییس سازمان فروش و خدمات پس از فروش گروه بهمن درباره محاسن عرضه خودرو در بورس کالا گفت: عرضه خودرو در بورس کالا در یک سازوکار شفاف برای فروش قرار می‌گیرد که برخلاف قرعه‌کشی‌ها بدون هیچ گونه شائبه زمینه‌های رانت، است. عرضه و خرید خودرو در بورس کالا الزامی نیست و این هم برای تولیدکننده و هم برای خریدار می‌تواند مطلوب باشد. به گفته میرمنصف؛ رانت‌گر یا دلال بازار خودرو اساسا با سازوکار بورس کالا رغبت و انگیزه‌ای برای ورود به فرآیند خرید خودرو در بورس کالا ندارد و اغلب مصرف‌کننده‌های نهایی در سازوکار خرید قرار می‌گیرند.

راهکار افزایش اعتماد در بورس

سنا| آنچه که می‌تواند بازار سرمایه را دوباره جذاب کند، بازگشت اعتماد کامل سرمایه‌گذاران به این بازار است. اعتمادی که طی سال‌های گذشته خدشه‌دار شده است.در همین راستا نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، چرام، لنده و بهمئی در مجلس با تاکید بر ایجاد اعتماد پایدار در بورس گفت: با توجه به چالش شدیدی که بازار سرمایه طی دو سال گذشته با آن مواجه شد، به نظر می‌رسد ایجاد اعتمادی قابل توجه و ویژه باید در اولویت کار مدیران قرار گیرد. حجت‌الاسلام سید محمد موحد با اشاره به اینکه بورس‌های جهانی نیز با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه بودند و بسیاری از آنان با مدیریت صحیح و بهره‌گیری از ابزارهای مختلف توانستند شرایط ممتازی را برای بازارهای خود فراهم کنند، افزود: در صورتی که اعتماد به بازار پایدار شود و عملکردها نیز مبنایی و آینده‌نگری باشد، فضا برای ورود سرمایه‌گذاران مهیاتر شده و سهامداران برای ورود و حضور در بازار ترس و نگرانی نخواهند داشت. موحد خاطرنشان کرد: اگر بازار سرمایه بزرگ شود همه ذی‌نفعان از آن منتفع خواهند شد؛ بنابراین اگر همه اهالی بازار سرمایه توسعه بازار را دنبال کنند، باعث توسعه و انتفاع همگانی از این بازار خواهند شد.

جا ماندن بازار سهام از تورم

بورس نیوز| امیر ندیری، کارشناس بازار سهام گفت: با گذر زمان، ایجاد گشایش سیاسی و کم شدن ریسک‌های سیستماتیک بازار سهام با استقبال مواجه می‌شود. باید گفت با توافق برجام اکثر این ریسک‌ها مرتفع می‌شوند.وی با اشاره به گفته‌های دولتمردان درباره گره نزدن برجام به اقتصاد چنین گفت: با بیان اینکه مسائل بورسی و اقتصاد را با برجام گره نزنید مشکلی حل نمی‌شود. زمانی که توافقی انجام نشود شرکت‌ها تحریم می‌شوند و مهم‌ترین تأثیر مستقیم بر بازار سهام هم خود دولت است که وقتی برجام نباشد با کسری بودجه مواجه می‌شود. دولت جهت تأمین کسری بودجه نرخ بهره را بالا می‌برد، نرخ خوراک صنایع را افزایش می‌دهد و همچنین برای کنترل تورم شروع به قیمت‌گذاری دستوری و سرکوب قیمت می‌کند. ندیری در بخش دیگر سخنان خود تشریح کرد: دو شاخصه نرخ کامودیتی‌ها و دلار در بازار سهام تأثیر مثبتی بر صنایع دلاری (فلزات اساسی و پتروشیمی) دارد. روی و مس از فلزاتی هستند که در بین گروه‌ها و صنایع زودتر می‌توان تأثیرات مثبت را در آنها مشاهده کرد. هرچند ریسک‌های کلی کشور تحریم، ناآرامی، کسری بودجه دولت و قیمت‌گذاری دستوری در اولویت تأثیرگذاری هستند. وی درباره روند بازار سهام چنین گفت: میزان رشد بازار سهام به عوامل سیاسی هم بستگی دارد، ولی می‌توان با اطمینان گفت که بازار سرمایه بیش از این نزول را تجربه نمی‌کند و با رشدی ملایم تا پایان سال به کار خود ادامه می‌دهد. اگر ریسک‌ها مرتفع و توافق حاصل شود بازدهی بالایی را در بازار سهام شاهد هستیم. در اصل زمانی فقط باوجود برجام سهام دلاری و بانکی موردتوجه بودند، اما حال سرمایه‌گذاران متوجه ضرر‌های و آسیب‌های تحریم‌ها به صنایع شده‌اند، در چنین شرایطی تمام آنها مرتفع می‌شود، ولی بیشتر صنعت خودرو و بانک موردتوجه قرار می‌گیرد. این فعال بازار سهام صحبت‌های خود با را چنین پایان داد: بازار سرمایه برای رسیدن به ارزش دلاری خود همانند سال‌های قبل نیاز به برداشته شدن تحریم‌ها و رفع اقتصاد دستوری دارد. باور عامه بر این است که رشد بازار سهام ناشی از افزایش تورم است. نکته‌ای که وجود دارد به‌صورت خالص میزان رشد بازار سرمایه متأثر از تورم منفی است. بازار سهام به‌صورت دلاری توان هماهنگ‌سازی خود را با تورم نداشته و در شرایط فعلی شواهد حاکی از آن است که بازار سهام از تورم جامانده است.

 

ارسال نظر