نوسان در بازار سرمایه

۱۴۰۰/۰۸/۱۵ - ۰۳:۲۰:۲۲
کد خبر: ۱۸۳۶۷۳
نوسان در بازار سرمایه

بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت هم همانند هفته‌های گذشته روندی پر نوسانی را پشت سرگذشت درحالی که در روزهای ابتدایی هفته سقوط‌های چشم‌گیری را تجربه کرد و درنهایت در حالی به کار خود در هفته جاری پایان داد که توانست دوباره روند صعودی خود را از سر بگیرد.برگزاری جلسه فوری وزیر امور اقتصادی و دارایی در روز دوشنبه (۱۰ آبان ماه) با مدیران هلدینگ‌ها، سهامداران حقوقی و نیز موضوعات مطرح‌شده در این جلسه در خصوص قیمت‌گذاری دستوری، فروش اوراق دولتی و اشتباه انجام‌شده در تغییرات مکرر قیمت خوراک و نرخ تسعیر ارز بانک‌ها، سبب واکنش مثبت نسبت به معاملات این بازار در میان سهامداران شد که این اتفاق به دنبال خود زمینه بازگرداندن شاخص بورس به مدار صعودی را فراهم کرد.شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت با 5 هزار واحد افزایش نسبت به هفته قبل به عدد یک‌میلیون و ۳۹۸ هزار واحد رسید؛ براین اساس رشد شاخص کل در هفته جاری کمتر از یک درصد بود.شاخص کل در پایان روز چهارشنبه یعنی یک هفته اخیر (پنجم مهرماه) در حالی با رقم یک‌میلیون و ۳۹۳ هزار واحد به معاملات خود پایان داد که این رقم در ۱۲ آبان ماه به یک‌میلیون و ۳۹۸ هزار واحد رسید. شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۳۷۶ هزار و ۴۷۰ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۳۷۴ هزار و ۳۴۱ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۳۷ هزار و ۳۰۰ واحد به عدد ۲۳۵ هزار و ۹۱۷ واحد رسید.در پنج روز معاملاتی این هفته تالار شیشه‌ای، شرکت‌های پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، فولاد ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی»، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد»، پارس فولاد سبزوار با نماد «فسبزوار»، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر»، آریان کیمیاتک با نماد «کیمیاتک» و معدنی دماوند با نماد «کدما» در گروه نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. بررسی معاملات بازار بورس در هفته‌ای که گذشت حاکی از آن است که ارزش کل معاملات این بازار با ۴.۵۵ درصد افزایش از ۱۸۶ هزار و ۹۲۳ میلیارد ریال در هفته گذشته به ۱۹۵ هزار و ۴۲۷ میلیارد ریال در هفته جاری رسید. حجم کل معاملات این بازار نیز رشدی ۱۳.۲۰ درصدی را تجربه کرد و از ۲۲ هزار و ۴۹۵ میلیون سهم در هفته گذشته به ۲۵ هزار و ۴۶۴ میلیون سهم در هفته جاری رسید.

    عقب‌نشینی بازار بدهی

درحالی که ارزش معاملات و همچنین حجم معاملات در بازار اول سهام، بازار دوم سهام، بازار مشتقه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله تقریباً روندی صعودی داشت بازار بدهی برخلاف یک هفته گذشته در هفته اخیر روندی نزولی داشت. به‌طوری‌که ارزش معاملات در بازار اول سهام ۶.۸۹ درصد کاهش یافت و به ۷۲ هزار و ۶۹۷ میلیارد ریال رسید. این در حالی است که حجم معاملات این بازار با ۷.۸۹ درصد افزایش تا رقم ۱۰۰۵۴ میلیون سهم افزایش یافت.ارزش معاملات در بازار دوم سهام با رشدی ۲۹.۱۲ درصدی به ۶۳ هزار و ۸۵۳ میلیارد ریال و حجم معاملات در این بازار نیز با رشدی ۳۳.۸۲ درصدی به ۱۲ هزار و ۶۲۹ میلیون سهم رسیدند. این در حالی است که ارزش معاملات در بازار بدهی ۱۵.۶۰ درصد کاهش یافت؛ و به ۵ هزار و ۹۵۷ میلیارد ریال رسید.همچنین حجم معاملات این بازار با کاهشی ۱۷.۵۵ درصدی رقم ۶.۱۹ میلیون برگه را ثبت کرد. ارزش معاملات و حجم معاملات در بازار مشتقه به ترتیب با ۲۷.۳۴ و ۱۳۶.۵۰ درصد رشد به ۱۶۰ میلیارد ریال و ۲.۱۸ میلیون قرارداد رسیدند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله هم در ارزش معاملات رشد ۱.۵ صدم درصدی را تجربه کرد و به ۵۲ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات صندوق‌ها ۲۵.۶۶ درصد کاهش یافت و رقم ۲ هزار و ۷۷۳ میلیون یونیت را ثبت کرد.

    نزول شاخص هم‌وزن

شاخص کل بورس در این هفته توانست ۰.۳۲ درصد افزایش یابد و از ۱ میلیون و ۳۹۳ هزار واحد در هفته گذشته به یک‌میلیون و ۳۹۸ هزار واحد در هفته جاری رسید. این در حالی است که شاخص کل با معیار هم‌وزن بازهم نزولی ماند و با ۰.۵۶ درصد کاهش از ۳۷۶ هزار و ۴۷۰ واحد در هفته گذشته به ۳۷۴ هزار و ۳۵۰ واحد در هفته جاری رسید.

 

ارسال نظر