رویداد

۱۴۰۰/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۳۶۸

تأمین مالی ۴ کسب‌وکار نوپا در فرابورس

صداوسیما| عارف علیقلی‌پور، مدیر نهاد‌های مالی فرابورس ایران گفت: ۴ کسب‌وکار نوپا از طریق سکو‌های تأمین مالی در فرابورس، اقدام به جمع‌آوری وجوه برای راه‌اندازی کسب‌وکار کردند. وی ادامه داد: در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و مردمی کردن اقتصاد، فرابورس اقدام به ایجاد ابزاری نوین برای حمایت از کسب‌وکار‌های نوپا کرده است. علیقلی پور گفت: در فرابورس ۵ طرح مجوز جمع‌آوری منابع مالی از طریق ابزار تأمین مالی جمعی دریافت کردند که از این تعداد ۴ طرح موفق به جمع‌آوری وجوه شده و یک طرح تأمین مالی و وجوه حاصل از آن به سرمایه‌گذاران پرداخت شد و ۳ طرح دیگر نیز در حال جمع‌آوری پول از طریق سکوی مالی است و تا یک سال فرصت دارند پول را به مردم بازگردانند.وی افزود: مردم بر اساس فراخوان سکو‌های تأمین مالی،با طرح‌ها آشنا می‌شوند و با بررسی ارزشمند بودن طرح‌ها، وجوه خود را پرداخت می‌کنند. تأمین مالی برای هر طرح تا سقف ۱۰ میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده است.این مسوول ادامه داد: اکثر کسب‌وکار‌هایی که انتخاب می‌شوند نوپا هستند و به دلیل نداشتن تراز مالی مناسب و نداشتن اعتبار برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها، نمی‌توانستند طرح‌های خود را به یک کسب‌وکار تبدیل کنند بر همین اساس با تأمین مالی جمعی در فرابورس این شکاف مالی برطرف شده است و مردم با اعتماد به کسب‌وکار اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند.علیقلی پور بابیان اینکه این ابزار پر ریسکی است سرمایه‌گذاران حتماً باید به آن توجه کنند گفت: ضمانتنامه‌هایی در نظر گرفته‌شده است، اما مردم برای سرمایه‌گذاری باید در نظر داشته باشند که این ابزار، پر ریسک است.

لزوم سپردن فرآیندهای بازار به بورس کالا و انرژی

احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی در ارایه برنامه‌های خود برای تقویت بازار سرمایه به موضوع کاهش قیمت‌گذاری‌های غیرضروری و دستوری و سپردن فرآیندهای بازار به سازوکار رقابت در بورس‌های کالایی و انرژی تأکید کرد.وی ازجمله محور برنامه‌های خود را در این وزارتخانه بازگشت اعتماد به بازار سرمایه برای تأمین مالی و ایجاد تجربه مثبت برای سهامداران خرد عنوان کرد و گفت: بازگشت اعتماد به بازار سرمایه از مسیر افزایش عرضه‌های اولیه، کاهش قیمت‌گذاری‌های غیرضروری، رقابتی‌سازی بازارها با سپردن فرآیندها به سازوکار بورس‌های کالایی و انرژی، ارایه مشوق برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم افراد تازه‌وارد از دیگر محورهایی است که در دستور کار قرار دارد. اصلاح روش‌های انتخاباتی هیات‌مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و پیگیری وضعیت جاماندگان را در مورد سهام عدالت در دستور کارداریم. قیمت‌گذاری دستوری، چالش اساسی در تأمین مالی از بازار سرمایه در میز صنعت با موضوع «بررسی مشکلات و چالش‌های پیش روی صنعت خودرو و ساخت قطعات» عضو هیات‌مدیره شرکت مهندسی نصیرماشین، نوع قیمت‌گذاری در صنعت قطعه‌سازی خودرو را یکی از مهم‌ترین چالش‌های این صنعت خواند و اظهار کرد: نحوه قیمت‌گذاری در این صنعت به‌گونه‌ای است که سبب عقب ماندن صنعت قطعه‌سازی خودرو از چرخه بورس و تأمین مالی و درنتیجه، کاهش سودآوری و نیز گردش نقدینگی پایین شده است. امیرحسین اکبریان با اشاره به تعیین قیمت خودروسازان برای شرکت‌های قطعه‌ساز تصریح کرد: این موضوع شرکت‌های قطعه‌ساز را با مشکلات زیادی دست‌به‌گریبان کرده است. برخی از قطعه‌سازان، صورت‌های مالی شفافی ندارند و متأسفانه آنها هم‌سنگ ما می‌شوند و این موضوع سدی در مقابل اعلام قیمت واقعی و نرخ بهای تمام‌شده است که نه‌تنها بر این صنعت که بر سهامداران آن نیز اثر می‌گذارد و اجازه نمی‎‌دهد سهامداران از آن منتفع شوند.

صنایعی که با تورم سودسازی می‌کنند 

بورس نیوز| محمد خبری زاد، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: شنبه هفته گذشته بازار با اُفت همراه بود و پیش‌بینی می‌شد این اُفت ادامه‌دار باشد اما اتفاقی که موجب شد این اُفت پایدار نباشد به دلیل روند تحولات منطقه و اظهارنظر‌های سیاسی و داخلی در کشور و همچنین عدم کاهش درروند حرکتی دلار بود. کارشناس بازار سرمایه بابیان اینکه دلار در حال حرکت به سمت ۲۷ هزار تومان و مقاومت‌های بالاتر است، افزود: ثبات نرخ دلار دورنمای تورمی و به‌تبع آن دورنمای افزایشی در سود اسمی شرکت‌ها دارد این موضوع موجب می‌شود که بازار مثبت شود. وی بابیان اینکه پیش‌بینی این است که میانگین قیمت دلار در بازار آزاد مابین ۲۸ تا ۳۲ هزار تومان باشد، گفت: این میانگین موجب می‌شود که حداقل ۱۰ تا ۲۰ درصد بالاتر از سقف فعلی، شاخص را برای پایان سال ۱۴۰۰ در نظر بگیریم.خبری زاد تأکید کرد: در صورتی این موضوع منتفی است که اتفاق سیاسی غیرمنتظره‌ای رخ دهد، یعنی این تحلیل دلاری که روی بازار مثبت است محقق نشود و نرخ دلار به سمت پایین برود، اما اگر اتفاقی رخ ندهد با وضعیت نقدینگی و وضعیت سیاسی به نظر می‌رسد شاخص بین ۱۰ تا ۲۰ درصد دیگر برای صعود ظرفیت دارد. کارشناس بازار سرمایه درباره احتمال رشد هیجانی شاخص بیان کرد: اتفاقی که افتاده این است که هم افرادی که از گذشته در بازار بودند و هم جدیدالورود‌ها باتجربه‌تر شدند و شاید دیگر شاهد این نباشیم که شاخص به آن شدت رشد کند به همین دلیل شاهدیم بلافاصله پس از رشد  ۵ درصدی در بازار عرضه زیاد می‌شود.

 

ارسال نظر