روی خوش بورس به سهامداران

۱۴۰۰/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۹۰۱
روی خوش بورس به سهامداران

برپایه معاملات اولین روز کاری هفته بیش از ۶ میلیارد و ۹۵۲ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۲ هزار و ۷۲ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با دو هزار و ۴۶۲ واحد افزایش به ۳۸۵ هزار و ۶۱۳ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با یک هزار و ۵۹۰ واحد رشد به ۲۴۹ هزار و ۲۸ واحد رسید. شاخص بازار اول ۲۶ هزار و ۸۸۱ واحد و شاخص بازار دوم ۴۴ هزار و ۳۸۷ واحد افزایش داشتند. طی روز شنبه حقیقی‌ها حدود ۴۸۰ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد سه هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان بود، افراد حقیقی ۸۳ درصد یعنی سه هزار و ۵۰ میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۱۳ درصد از کل معاملات شد. بیشترین ورود پول حقیقی به بازار سهام در سه گروه «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی» و «فرآورده‌های نفتی» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «محصولات غذایی و آشامیدنی» و «بیمه و صندوق بازنشستگی» به نفع حقوقی‌ها تمام شد. علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با سه هزار و ۷۵ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با دو هزار و ۸۶۹ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با دو هزار و ۸۴۹ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با یک هزار و ۶۲۴ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با یک هزار و ۵۹۶ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با یک هزار و ۲۴۸ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تأمین با نماد «تاپیکو» با ۹۷۷ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۸۵۴ واحد، فولاد خوزستان با نماد «فخوز» با ۸۴۹ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با ۸۲۷ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با نماد «وامید» با یک هزار و ۰۸ واحد، تولیدی فولاد سپید فراب کویر با نماد «کویر» با ۱۲۱ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری استانی خوزستان با نماد «وسخوز» با ۸۳ واحد، سرمایه‌گذاری شاهد با نماد «ثشاهد» با ۸۳ واحد، کارت اعتباری ایران کیش با نماد «رکیش» با ۷۲ واحد و گروه دارویی سبحان با نماد «دسبحا» با ۷۰ واحد تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، روز شنبه نماد بهساز کاشانه تهران با نماد «ثبهساز»، تولیدی فولاد سپید فراب کویر با نماد «کویر»، بانک ملت با نماد «وبملت»، لیزینگ پارسیان با نماد «ولپارس»، ایران تایر با نماد «پتایر»، سایپا با نماد «خساپا» و ماشین‌سازی اراک با نماد «فاراک» نمادهای پرتراکمش قرار داشتند. گروه فلزات اساسی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۳۸۰ میلیون و ۶۵ هزار برگه سهم به ارزش چهار هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال دادوستد شد.

  آخرین وضعیت شاخص فرابورس

در اولین روز کاری هفته شاخص فرابورس نیز نزدیک به ۱۵۰ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۷۳۲ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۲۸۹ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۰ هزار و ۲۶۳ میلیارد ریال دادوستد شد. روز شنبه نماد پلیمر آریاساسول با نماد «آریا»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا»، شرکت آهن و فولاد ارفع با نماد «ارفع»، زغال‌سنگ پرورده طبس با نماد «کزغال» و گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نماد «ومهان “ تأثیر مثبت بر شاخص این بازار داشتند. در مقابل صنعتی مینو با نماد «غصینو»، شیر پاستوریزه پگاه گلستان با نماد «غگلستا»، مدیریت انرژی تابان هور با نماد «وهور»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، سنگ آهن گهرزمین با نماد «کگهر»، بیمه دی با نماد «ودی»، توکاریل با نماد «توریل»، نفت پاسارگاد با نماد «شپاس» و بیمه تجارت نو با نماد «بنو» تأثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند. در اولین روز کاری هفته افزایش سهام حقیقی‌ها در ۹۹ نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۵۲ نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۶۹۰ میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۲۱۰ میلیارد تومان بود. آخرین قیمت ۱۸۲ نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش‌یافته و ۲۹۴ نماد با کاهش بیش از سه‌درصدی قیمت همراه بوده‌اند. همچنین روز شنبه برخی از نمادهای معاملاتی بازار متوقف شدند. شرکت‌های ریخته‌گری تراکتورسازی ایران با نماد «ختراک»، موتورسازان تراکتورسازی ایران با نماد «خموتور»، پتروشیمی خراسان با نماد «خراسان» جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت‌های مالی متوقف خواهند شد. شرکت‌های ‌گروه‌ صنایع‌ بهشهر ایران‌ با نماد «وصنا ۱»، توسعه و عمران امید با نماد «ثامید ۱» و پارس‌ الکتریک‌ با نماد «لپارس ۱» با توجه به افشای اطلاعات بااهمیت گروه ب، متوقف گردید. نماد مذکور حداکثر تا ساعت ۱۰ روز معاملاتی جاری با محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد.  شرکت پتروشیمی بوعلی سینا با نماد «بوعلی ۱» با توجه به افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف، متوقف گردید. نماد مذکور روز معاملاتی بعد به‌صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد.

  روند افزایشی ارزش سهام عدالت

در پایان معاملات روز شنبه‌بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت در مقایسه با چهارشنبه یعنی ۵ خردادماه، ۴ درصد افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲ هزارتومانی و یک‌میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۰ میلیون و ۲۷۴ هزار تومان و ۱۹ میلیون و ۳۵۴ هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل‌فروش سبد ۵۳۲ هزارتومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۱۶۴ هزار تومان رسیده است.

  بازگشایی ،همراه با نزول سهم

این روزها برخی سهام متوقف‌شده در بازار با زیان عمده بازگشایی می‌شوند و این موضوع جای ابهام دارد. درست است ماهیت و روند کلی بازار اصلاحی و نزولی است اما؛ چرا یک سهم پس از بازگشایی باید زیان 10 تا 40 درصدی را متحمل شود؟ داروسازی‌ جابرابن‌حیان‌ با نماد «دجابر» یکی از این سهم‌هاست که طی روزهای اخیر بازگشایی شد اما؛ نکته اصلی اینجاست که پس بازگشایی زیان 40 درصدی متحمل شد، این در صورتی است که اغلب دارندگان این سهم صندوق‌ها هستند و زیان صندوق‌ها مساوی بازیان خالص سهامداران بورسی است. سقوط قیمتی یک سهم صندوق محور می‌تواند ضربه زیادی به بدنه وارد بازار کند چراکه؛ چرخه سود و زیان به سمت‌وسوی سهامداران حقیقی بازمی‌گردد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری تنها امید باقی‌مانده بورس‌بازان هستند و اگر این صندوق‌ها نیز با زیان دهی مواجه شوند نقدینگی به‌طور کامل از بازار خارج می‌شود و درنهایت و در بلندمدت ضربه قابل‌توجهی به اقتصاد کشور و خصوصاً بورس وارد می‌شود. با بررسی سوابق گذشته می‌توان متوجه شد که مسوولان تنها دلیل ریزش سهم‌ها را روند اصلاحی بازار مطرح می‌کنند و ماهیت اصلی خود سهم مطرح نیست. حال باید منتظر ماند و دید چه کسی وضعیت این سهم و سهام اینگونه را حل می‌کند.

  آغاز معاملات قراردادهای اختیار معامله شستا

مدیریت ابزارهای نوین مالی شرکت بورس تهران اعلام کرد: صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازار گردانی صبا گستر نفت و گاز تأمین در نظر دارد اوراق اختیار فروش تبعی بر روی سهام شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی «شستا» را باهدف حمایت از سهام منتشر کند. عرضه این اوراق از روز گذشته یعنی شنبه، 8 خرداد در بورس اوراق بهادار تهران آغازشده، معاملات مربوط به این قراردادها تنها به‌صورت برخط بوده و صرفاً از طریق کارگزارانی که مجوز معاملات برخط در این بازار را دارا باشند، قابل انجام است. همچنین با توجه به راه‌اندازی سامانه مدیریت ریسک و امکان محاسبات وجوه تضمین بر اساس «ضوابط و جهت ضمن قرارداد اختیار معامله در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران»، اتخاذ موقعیت باز فروش در قراردادهای اختیار معامله، به‌شرط کفایت وجوه تضمین، برای تمامی فعالان بازار سرمایه امکان‌پذیر می‌باشد.

 

ارسال نظر