عدم حمایت سازمان بورس و خروج نقدینگی از بازار

۱۳۹۹/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۸۱۴
عدم حمایت سازمان بورس و خروج نقدینگی از بازار

شاخص کل بورس با ۴۰ هزار و ۵۷۰ واحد کاهش رقم یک میلیون و ۶۰۷ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۴۹۴۷ واحد کاهش به رقم ۴۳۶ هزار و ۸۴۵ واحد رسید. معامله‌گران ۶۴۱ هزار معامله به ارزش ۴۶ هزار و ۱۶۶ میلیارد ریال انجام دادند.

شاخص کل فرابورس نیز با ۳۶۵ واحد کاهش رقم ۱۶ هزار و ۹۷۳ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار ۵۸۹ هزار معامله انجام دادند که ۱۷ هزار و ۵۳۵ میلیارد ریال ارزش داشت. براساس اعلام مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران، معاملات «شستا» با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف، متوقف شده و نماد مذکور، روز معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد. همچنین نماد معاملاتی «خودرو» هم بر اساس اعلام نهاد ناظر بازار، با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف، در معاملات دیروز متوقف شده و نماد مذکور روز معاملاتی بعد (امروز سه شنبه ۱۸ شهریور) به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد.

امروز بازار سرمایه افت ۴۰ هزار واحدی را تجربه کرد و اغلب سهامداران خرد به فکر فروش سهام خود افتاده‌اند و اغلب صف‌های طولانی فروش را تشکیل دادند. بازار روز گذشته روند متعادل‌‌تری را تجربه کرد و اغلب سهم‌ها مثبت بودند اما امروز کمترین سهم مثبت شد و اغلب سهم‌ها قرمز بود را تجربه کردند. بازار سرمایه در سال جاری و در محدوده یک ماهه خرداد بازدهی کل شاخص ۱۲- را تجربه کرد صنایع منفی در بازار به ۶۰ درصد رسید. همچنین در یک ماه شهریورماه بازدهی کل شاخص به ۲۳- رسید و صنایع منفی در بازار به ۹۵ درصد رسید. طی سال‌ها و ماه‌های اخیر سهامداران رفتارهای مشابه داشته‌اند و اغلب از یک قانون پیروی کرده اند؛ این قانون تمام مولفه‌های پیش‌بینی و تحلیل‌های بازار سرمایه را نادیده گرفته و تنها براساس رفتار سایر سهامداران و به صورت هیجانی عمل می‌کند.

بازار سرمایه طی سال‌های ۹۳ الی ۹۴ تحت تاثیر مذاکرات هسته‌ای نوسانات خوبی را تجربه کرد و در اولین دوره یعنی از مهرماه تا آبان ماه بازار رشد ۷ درصدی را تجربه و در پایان سال ۹۳ و شروع ۹۴ شاخص کل بورس رشد ۱۴ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. رشد بعدی بازار در تیر ۹۴ رخ داد و این رشد حدود ۷ درصد بود در این دوره نیز شاهد حضور برخی از سهامداران جدید در بازار بودیم که در این دوره نیز سهامداران جدیدی وارد بازار شدند که در آن نیز برخی از این افراد به صورت هیجانی عمل کردند. پس از مذاکرات و نتایج متنوع در بازار و همچنین رفتارهای هیجانی برخی از سهامداران شاهد نزول بازار ۸۰ درصد از صنایع بورسی بودیم. پس از گذشت مذاکرات مهم‌ترین عاملی که در بازار تاثیرگذار نوسان قیمت دلار بود. پیش از افزایش قیمت شایعات افزایش قیمت بیشتر در بازار دیده می‌شد. از سال ۹۷ افزایش قیمت دلار شروع شد و پس از صعود قله ۱۱ هزار تومانی به قیمت ۲۰ هزارتومان در این سال رسید و برخی از سهامداران به صورت هیجانی و بدون در نظر گرفتن عوامل تحلیلی و اصلی وارد بازار شدند. نماگر اصلی بازار رشد ۴۶ درصدی را کسب کرد و به‌طور تقریبی تمام صنایع بازار را تحت تاثیر قرار داد. با کاهش قیمت دلار در سال ۹۷ شاخص بازار کاهشی شد و تا پایان سال شاخص بازار بیش از ۲۳ درصدی را کسب کرد. با کاهش شاخص بازار در این سال بیش از ۸۰ درصد از سهم‌ها با کاهش قیمت مواجه شدند و اغلب گروها نزول عمده را در کارنامه مالی خود ثبت کردند. با شروع سال ۹۸ و سودده شدن بازار و افزایش قیمت دلار میزان نقدینگی‌ها در بازار افزایش یافت و داد و ستد بازار به ۵۰۰ میلیارد تومان رسید اما؛ با شروع سال ۹۹ و حمایت دولت از بازار این بازار تا ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید. در سال ۹۹ بازار رشدی در حدود ۱۵۰ درصدی را تجربه کرد البته در این میان نیز شاهد افت بازار بودیم و این افت را می‌توان طبیعی و عامل تثبیت بازار دانست. در حال حاضر با توجه به میزان و حجم نقدینگی در بازار میزان سهام شناور بازار پایین است و بی‌توجهی ناظرین بازار به عرضه‌های اولیه و ارزندگی سهام بازار سرمایه نوسان زیادی را تجربه می‌کند. اگر به تحلیل‌های بنیادی بازار نگاه کنیم بازار باید روز مثبتی را پشت سر می‌گذاشت اما با توجه به بی‌اعتمادی سهامداران به بازار سهام اغلب سعی در خروج سرمایه خود از بازار دارند. سازمان بورس نیز باید سازو کاری طراحی کند تا مانع از خروج نقدینگی از بازار شود و اگر این کار را انجام ندهد شاخص بازار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد سقوط را تجربه می‌کند.

 

ارسال نظر