سمت‌وسوی بازار در روزهای اوج خود

۱۳۹۸/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۲۴۷

محسن تارتار| کارشناس و تحلیلگر |

مدتی است که بورس روندی مثبت را طی کرده و شاخص کل از مرز 300 هزار واحد عبور کرده است که برخی این وضعیت را ناشی از وجود حباب در بازار می‌دانند. این در حالی است که هم‌اکنون برخی از سهم‌های بزرگ بازار مانند فولادی‌ها، گروه‌های بانکی و بسیاری از سهم‌های شاخص‌ساز دیگر به سطح مقاومت خود نرسیدند و هنوز جا برای رشد آنها وجود دارد. به عبارتی این گروه‌ها هنوز حباب پیدا نکردند و فقط اندکی از سهم‌ها دارای حباب هستند که حباب بزرگی هم نیست. اما نکته حائز اهمیت آنجاست که برخی از سهم‌ها کم‌کم به سقف خود نزدیک می‌شوند؛ این بدان معناست که باید در خرید این سهم‌ها کمی احتیاط کرد. از ابتدای سال تا به امروز بازار در شرایط خوبی قرار داشته و هر سهم سود نسبتا مناسبی را نصیب سهامدارانش کرده است، اما از اینجا به بعد باید در انتخاب سهم دقت زیادی داشت و سهم‌های بنیادی و سودده را خریداری کرد.

در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان سهم‌های فعلی بازار را به سه دسته تقسیم کرد. دسته نخست سهم‌های سودساز هستند که این دسته جزو سهم‌های خوب بازار به شمار می‌آیند. البته باید توجه داشت که هر سهم سوددهی، سهم خوب محسوب نمی‌شود و تنها سهم‌هایی که پتانسیل سوددهی آنها در حال رشد بوده و دارای ثبات در بازار هستند، حائز اهمیت هستند. دسته دوم سهم‌های خبردار هستند؛ منظور سهم‌هایی که خبر تجدید ارزیابی، فروش زمین، فروش ساختمان و مواردی از این قبیل دارند و درآمدشان غیرعملیاتی است یا بطور کلی خبر تجدید ارزیابی دارند. گروه‌هایی مثل زمین و ساختمان یا عمده گروه‌های سیمانی نیز که خبر فروش زمین یا ساختمان ارایه دادند نیز جزو سهم‌های باخبر محسوب می‌شوند. اما نکته مهم در مورد این سهم‌ها آن است که رشد سهم این گروه‌ها به واسطه خبرهای‌شان است و اگر یک درصد هم این خبرها به واقعیت نپیوندد، وضعیت‌شان نگران‌کننده خواهد بود. بنابراین باید در انتخاب سهام این گروه بسیار دقت کرد و سهم‌هایی که خبرشان به واقعیت نزدیک‌تر است را خریداری کرد. در این گروه یکسری از سهم‌ها جذاب هستند و تجدید ارزیابی‌شان به احتمال زیاد عملی می‌شود که می‌توان آنها را با رعایت حد ضرر خریداری کرد. دسته سوم هم گروه سهم‌های حباب‌دار هستند. منظور از سهم حباب‌دار سهم‌هایی است که ارزش فعلی آنها بسیار بیشتر از ارزش واقعی‌شان شده که این سهم‌ها قطعا ریزش سنگینی خواهند داشت. بسیاری از سهم‌هایی که در بازار پایه بودند و برخی از سهم‌هایی که هم‌اکنون در بورس و فرابورس هستند چنین وضعیتی دارند. همیشه استثنا وجود دارد اما بطور کلی اگر استثناها را کنار بگذاریم، سهم‌های حباب‌دار برای خرید جذاب نیستند.

در حال حاضر نگرانی‌هایی نسبت به آینده بازار وجود دارد. در این شرایط باید توجه داشت که خرید و فروش سهام باید منطقی صورت گیرد. بطور کلی می‌توان سهم‌ها را در دو گروه شاخص‌ساز و غیرشاخص‌ساز قرار داد. با ریختن سهم‌های غیرشاخص‌ساز، شاخص کل بازار تغییر چندانی نخواهد کرد این سهم‌های شاخص‌ساز هستند روی شاخص کل تاثیرگذارند. باتوجه به شرایط فعلی بازار و آنچه که گفته شد، هم‌اکنون انتظار ریزش زیادی در سهم‌های شاخص‌ساز وجود ندارد. اما نکته حائز اهمیت آن است که هرچه شاخص کل بالا ‌رود، سهم‌های شاخص‌ساز و سایر سهم‌ها به سقف قیمتی خود نزدیک می‌شوند و طبیعی است که با رسیدن به سقف قیمتی، با ریزش مواجه شویم.

 

ارسال نظر