ریزش بازارهای آسیایی

۱۳۹۸/۰۴/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۹۱۲

بازارهای آسیا روز چهارشنبه روندی منفی در پیش گرفت و دلیل عمده آن تهدید تعرفه‌ای امریکا علیه اتحادیه اروپا بود.

به گزارش سنا، با وجودی که سرمایه‌گذاران از آتش‌بس تجاری اخیر امریکا و چین خرسند شده بودند اما تهدید واشنگتن، این‌بار، مبنی بر اعمال تعرفه بر کالاهای اروپایی بازارها را دوباره برآشفت.

یکی دیگر از مواردی که بر اعتماد به نفس سرمایه‌گذاران اثر گذاشته چشم‌انداز تیره و تار رشد جهانی یک روز پس از انتشار کاهش تولید جهانی، است.

به این ترتیب شاخص اصلی‌ام اس سی‌ای در بازار آسیا-پاسیفیک جز ژاپن روز چهارشنبه ۰.۳ درصد کاهش یافت. نیکی ژاپن نیز ۰.۶ درصد در معاملات اولیه عقب نشست.

سهام شرکت‌های امریکایی اما روز سه‌شنبه کمی رشد داشتند. شاخص بازار اس‌اند پی ۵۰۰، به دلیل رشد بخش آب، گاز، برق و مسکن حدود ۰.۲۹ درصد بالاتر بسته شد.

خیزش بازارهای جهانی، که بلافاصله پس از نشست رهبران امریکا و چین آغاز شده بود، به یک‌باره فرونشست. با وجودی که امریکا قول داده بود تعرفه‌های جدیدی بر کالاهای چینی وارد نکند اما جنگ تعرفه‌ای جدید آن کشور علیه اروپا اوضاع را ناآرام کرده است. جنگ‌های تجاری موجود زنجیره تامین را در جهان تحت تاثیر خود قرار داده و بعید به نظر می‌رسد که حتی جنگ تجاری امریکا و چین نیز به این زودی‌ها پایان پذیرد.

روز شنبه هفته قبل، امریکا و چین توافق کردند که گفت‌وگوهای تجاری خود را از سر بگیرند و امریکا پذیرفت که فشارها را از روی شرکت تکنولوژی چینی هواوی بردارد. این توافق سیگنال مثبتی به بازار داد.

در آن‌سو گزارش‌هایی که این هفته در سراسر جهان منتشر شده است، نشان از ضعف تولید در منطقه یورو و دیگر مناطق می‌دهد. در امریکا آمار نشان داده که فعالیت‌های تولیدی در ماه ژوئن کند شده‌اند. در بسیاری از کارخانه‌های آسیایی نیز تولید کاهش یافته است.

در چنین وضعیتی، دفتر نمایندگی تجاری امریکا لیستی از کالاهای اروپایی منتشر کرده که مشمول تعرفه امریکا خواهند شد. در صدر این لیست کالاهایی به ارزش ۲۱ میلیارد دلار هستند که در ماه آوریل اعلام شده بودند. این کالاها حتی شامل زیتون و پنیر ایتالیایی نیز می‌شوند.

از سوی دیگر از آنجا که سرمایه‌گذاران در انتظار سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی بوده‌اند، بازدهی اوراق جهانی نیز کاهش یافته است.

 

ارسال نظر