شاخص‌ها عقب‌نشینی کردند

۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۸۷۴

گروه بورس|

روز گذشته معاملات تالار شیشه‌ای با ریزش بیش از ۵۰۰ واحدی شاخص کل بورس و رسیدن این متغیر به ۲۲۴ هزار و ۵۷ واحد به پایان رسید.

جزییات داد و ستدهای بازار سهام بر اساس آمارهای ثبت شده نشان می‌دهد که اکثر شاخص‌های معاملاتی در بازار سهام با کاهش مواجه شدند. بر اساس آمارهای معاملاتی، اکثر شاخص‌های بورس با ریزش دسته جمعی مواجه شدند بطوری که شاخص کل با (۵۳۲) واحد ریزش معادل (۰.۲۴) درصد به ۲۲۴ هزار ۵۷ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با (۱۵۳) واحد افت معادل (۰.۲۴) درصد به ۶۴ هزار ۵۷۲ واحد، شاخص کل «هم وزن» با (۲۶۴) واحد کاهش معادل (۰.۶۷) درصد به ۳۹ هزار و ۴۷۰ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۲۱۳ واحد رشد معادل ۰.۴۶ درصد به ۴۶ هزار و ۱۰۱ واحد رسید. از سویی دیگرجزییات داد و ستدهای روز قبل مشخص می‌کند که ۶ نماد « تاپیکو با (۲۱۵) واحد، رمپنا با (۱۸۱)، کگل با (۱۶۸)، شپنا با (۱۵۴)، کچاد با (۱۴۶) واحد و پارس با (۱۳۹) واحد» افت، بیشترین تاثیر منفی را در کاهش شاخص کل بورس بر جای گذاشتند. همچنین اکثر شاخص صنایع تالار شیشه‌ای با ریزش مواجه شدند بطوری که شاخص صنایع «منسوجات با ۲۱۶ واحد رشد معادل ۷.۹۸ درصد به ۲ هزار و ۹۲۶ واحد، زراعت با ۹۶۴ واحد افزایش معادل ۴.۶۸ درصد به ۲۱ هزار و ۵۸۳ واحد، انتشار و چاپ با ۱۹۴۱۰ واحد رشد معادل ۴.۵۹ درصد به ۴۴۱ هزار ۸۹۵ واحد، محصولات کاغذ با ۱۳۰۵ واحد افزایش معادل ۴.۵۳ درصد به ۳۰ هزار و ۱۵۶ واحد، ذغالسنگ با ۲۵۶ واحد رشد، معادل ۳.۹۰ درصد به ۶ هزار و ۸۳۵ واحد، بانک‌ها با ۴۱ واحد افزایش معادل ۳.۵۸درصد به یک هزار و ۱۹۴ هزار واحد، فنی مهندسی با (۶۹) واحد افت معادل (۳.۴۷) درصد به یک هزار و ۷۸۱ واحد» رسید.

به این ترتیب، در پایان پنجمین روز معاملاتی بورس در هفته جاری، در ۴۶۰ هزار و ۲۲۸ نوبت معاملاتی، ۸ میلیارد و ۳۰ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۲۰ هزار و ۲۳۹ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۸۶۳ هزار و ۲۶۷ میلیارد تومان رسید.

    ریزش آیفکس

در روز یکشنبه، شاخص کل فرابورس «آیفکس» که در دقایق ابتدایی معاملات رو به صعود گذاشته بود در پایان بازار نزدیک به 2 واحد افت کرد و در بالاتر از سطح 2663 واحدی قرار گرفت.

معاملات فرابورس ایران در پانزدهمین روز از اردیبهشت‌ماه 98 با افزایش حجم و ارزش کل معاملات نسبت به روز شنبه به پایان رسید، بر این اساس 2 میلیارد و 400 میلیون ورقه در مجموع بازارهای فرابورس دادوستد شد که ارزش آن بیش از 8 هزار و 825 میلیارد ریال بود.

چهار نماد «مارون»، «شراز»، «دماوند» و «شاوان» بالاترین تاثیر منفی را بر آیفکس تا سطح 10 واحد داشتند و در سمت مقابل نمادهای «ذوب»، «هرمز» و «بپاس» تا سطح حداکثر 8 واحد تاثیر مثبت بر این نماگر گذاشته و مانع از افت بیشتر آن شدند. در میان تمامی نمادهای مورد معامله در بازارهای فرابورس روز یکشنبه نماد شرکت سهامی ذوب‌آهن با جابه‌جایی بیش از 617 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 125 میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار گرفت.

در جدول نمادهایی با بالاترین نوسان قیمتی نیز نمادهای «حآسا»، «حسینا» و «غشهداب» در حالی بیشترین رشد قیمتی را تجربه کردند که نماد معاملاتی شرکت‌های بهمن لیزینگ، سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌غرب و مدیریت انرژی امید تابان هور بیشترین افت قیمتی را به ثبت رساندند.

در روز گذشته، سهامداران به ترتیب 193، یک هزار و 246 میلیون سهم را در بازارهای اول و دوم دادوستد کردند که ارزش این معاملات 697 و 4 هزار و 127 میلیارد ریال بود.

در همین حال بازار پایه‌ای‌ها نیز 834 میلیون سهم را به ارزش یک هزار و 746 میلیارد ریال در سه تابلو این بازار دست به دست کردند که در تابلو الف نماد «فرابورس» در تابلو «ب» نماد «شپلی» و در تابلو ج نماد «لپیام» پربیننده‌ترین نمادها بودند. از سوی دیگر در بازار ابزارهای نوین مالی شاهد تغییر مالکیت 54 میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 746 میلیارد ریال بودیم.

در این بازار اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا712» با قیمت معامله نزدیک به 960 هزار ریال دارای کمترین نرخ سود موثر بازده تا سررسید به میزان 14.65 درصد بود و «اخزا710» با قیمت معامله 975 هزار و 59 ریال، بیشترین نرخ YTM را در رقم 23.91 درصد کسب کرد.

 

ارسال نظر