تحلیلگران چه می‌گویند

۱۳۹۷/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۶۸۰

پیش‌بینی برگزاری مجامع مناسب شرکت‌های بنیادی و کامودیتی محور: یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه P/E بازار در ارقام بسیار جذابی قرار دارد، تاکید کرد: سهام بنیادی با P/E بین 4 تا 5 برای سرمایه‌گذاری گزینه‌هایی با کمترین ریسک ممکن هستند. محمد کفاش پنجه‌شاهی به سهامداران توصیه کرد با خرید سهام بنیادی سودآوری خود را تضمین کنند.

به گزارش سنا، وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سهام خوبی در بازار هستند که در مجمع سودهای بالا تقسیم می‌کنند، گفت: خرید این گروه از سهام به‌طور قطع باعث سودآوری می‌شود. وی تاکید کرد: سهامداران از خرید سهام بدون مطالعه و سفته‌بازی پرهیز کنند، به‌دلیل اینکه ممکن است در قیمت‌های بالا سهام را بخرند و با ضررهای سنگین از آن خارج شوند. وی در ادامه به بررسی روند بازار پرداخت و گفت: بازار سرمایه از اواخر سال 96 شاهد چند اتفاق تاثیرگذار بود. افزایش نرخ سود بانکی در پایان سال گذشته نقدینگی‌ها را تحت فشار قرار داد. همچنین افزایش قیمت ارز و طلا نیز عامل دیگری بود که بخشی از سرمایه‌ها را بازار سهام خارج کرد تا راهی بازارهای رقیب شوند. نکته بعدی هم تک‌نرخی کردن دلار در محدوده‌های 4200 تومان است که برای صنایع صادرات‌محور ابهاماتی را ایجاد کرده است. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه عملکرد موفق صندوق توسعه را در حمایت از بازار سرمایه قابل تقدیر دانست و گفت: پس از خبر خروج ترامپ از برجام صندوق توسعه با مدیریت صحیح ریسک به خوبی هیجان‌های بازار را کنترل کرد، مدیریت صحیح این صندوق باعث شد تا اعتماد به بازار تقویت شود. فراموش نکنیم در شرایط فعلی بازار و با P/E‌های 4 تا 5 مرتبه، زمان مناسبی برای خرید سهام است. کفاش‌پنجه‌شاهی درباره صنایع برتر بازار هم گفت: شرکت‌های کامودیتی‌محور و برخی پتروشیمی‌ها در سال 96 به‌دلیل افزایش نرخ ارز و رشد قیمت‌های جهانی عملکرد خوبی داشتند. پالایشی‌ها نیز نسبت به سال‌های 94 و 95 عملکرد بهتری را تجربه کردند و سودآوری آنها رشد کرد. باتوجه به P/E این گروه‌ها می‌توان آنها را گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری دانست. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، صنایع مرتبط با کامودیتی‌ها شرکت‌های پیشرو بازار در سال 97 هم خواهند بود حتی اگر همان روند سال 96 را ادامه بدهند باز هم گزینه‌های خوبی برای سهامداری هستند. وی در ادمه به اقبال بازار به برخی صنایع کوچک اشاره کرد و گفت: برخی صنایع کوچک مثل ساختمانی‌ها در روزهای گذشته مورد توجه قرار گرفتند. گروه ساختمانی هم هر چند قیمت ملک افزایش یافته اما فروش خاصی نداشتند. این گروه گزارش‌های قابل‌قبولی هم منتشر نکردند اما سفته‌بازها در حال خرید سهام این صنعت هستند، با وجود این به نظر من برای سرمایه‌گذاری از نظر بنیادی سهام پرریسک هستند. کفاش‌پنجه‌شاهی گفت: گروه‌هایی مانند خودرو، قند و شکر را بازار به‌عنوان سهام بتای منفی می‌شناسد و به‌طور معمول نوسان‌گیران در این نمادها فعال هستند، اما گروهی که بدون مطالعه و دنباله‌روی سفته‌بازها اقدام به خرید این سهام می‌کنند قطعا متضرر می‌شوند. وی در ادامه فصل مجامع را مورد توجه قرار داد و گفت: عملکرد 96 بسیاری از شرکت‌ها خوب بوده و شرکت‌هایی که سودشان را سریع تقسیم می‌کنند مورد اقبال بازار قرار گرفتند. به‌طور کلی شرکت‌های گروه کامودیتی‌ها و صادرات‌محورها عملکرد خوبی داشتند و مجامع خوبی هم خواهند داشت. همچنین شرکت‌های بنیادی که شرایط خوبی داشتند قطعا مجامع خوبی هم برگزار خواهند کرد.

 چشم‌انداز صنایع فلزی: صنایع فلزی و معدنی مدت‌هاست مورد توجه سهامداران هستند، رشد منطقی قیمت‌ها با استناد به دلایل بنیادی از دلایل جذابیت این صنایع به‌شمار می‌رود. مهرزاد منتظری کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به مطالب فوق، صنایع فلزی و معدنی را در سه گروه تقسیم‌بندی کرد و گفت: گروه اول مختص به فولادی‌ها و سنگ‌آهنی‌ها، دومین گروه شرکت‌های وابسته به مس و سومین گروه شرکت‌های گروه روی است. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با بیان شرایط جهانی این فلزات طی هفته گذشته بیان کرد: فولاد و مس در روزهای گذشته در شرایط با ثباتی قرار گرفته و در محدوده ثابت نوسان داشته‌اند. شرایط برای فلز آلومینیوم با تحریم شرکت روسال به نحوی پیش رفت که چشم‌انداز مثبتی را پیش روی تحلیلگران قرار داد. با وجود این، این فلز در روند هفتگی با نوسان محدود یک درصدی افت داشت اما همچنان در سقف قیمتی مناسبی قرار دارد. منتظری در ادامه درخصوص شرایط فلز روی در بازار‌های جهانی بیان کرد: روی برخلاف مس و آلومینیوم در هفته‌های اخیر از قیمت 3 هزار و500 دلار به محدوده 3 هزار دلار افت داشته است. این فلز در مدت مزبور شاهد کاهش حدود 7درصدی موجودی انبارهای شانگهای و یک‌درصدی موجودی انبارهای LME نیز بوده است. با وجود این تشدید تقاضای چین باعث شد تا آربیتراژ بین بورس‌های لندن و شانگهای مثبت شده و واردات این فلز به چین بعد از مدت‌ها اقتصادی شود که این موضوع می‌تواند محرک خوبی برای بازار در یک دوره میان‌مدت باشد. اما موضوع دوم و بسیار مهم اثرگذار بر صنایع فلزی-معدنی نرخ ارز در بازار و اثر تک‌نرخی شدن است. منتظری در این زمینه نیز بیان کرد: از زمان دستور تک‌نرخی شدن ارز، شرکت‌ها محصولات خود را با ارز 4 هزار و 200 تومانی معامله می‌کنند، یعنی فرض سرمایه‌گذاران بر این است که دلار در همین محدوده باقی می‌ماند.  وی در ادامه افزود: با وجود این بازار همچنان بر این موضوع تمرکز دارد که معامله این کالا‌ها در بازار یا در بورس کالا با ارز بیش از این قیمت امکان‌پذیر است. به همین سبب اعلام هر بخشنامه ارزی از سوی بانک مرکزی خصوصا در مورد فعالیت هر چه بیشتر صرافی‌ها مورد توجه سهامداران این گروه‌ها است. این کارشناس بازار در ادامه با اشاره به دلایل بنیادی مبنی بر تداوم رشد این نمادها افزود: نسبت قیمت به درآمد در این سهم‌ها در محدوده 4 قرار دارد (برمبنای سود تحلیلی سال 97)، به همین دلیل این شرکت‌ها می‌توانند با فرض افت بازارهای جهانی یا نوسان نرخ دلار، قیمت‌های فعلی را حفظ کنند و نوسانات محدود داشته باشند. منتظری در ادامه درخصوص چشم‌انداز بورس تهران بیان کرد: رشد دلار که طی ماه‌های گذشته بسیار چشمگیر بود، بسیاری از بازارهای مالی کشور را تحت تاثیر قرار داد. افزایش قیمت طلا و سکه در بازار، همچنین رشد نرخ مسکن که طی روزهای گذشته از سوی بانک مرکزی اعلام شد، همگی اثر افزایش نرخ دلار را به همراه داشته است. در این بین تنها بازاری که کماکان به رشد قیمت این ارز مهم جهانی واکنش چندانی نشان نداده است، بازار سرمایه است. این کارشناس افزود: به نظر می‌رسد طی ماه‌های آینده سهم‌های دلار محور بازار به این رشد قیمتی واکنش مثبت نشان دهند و بسیاری از سهم‌ها رشد قیمتی داشته باشند.

 

ارسال نظر