مجوز مرتع‌داران بدون دام باطل می‌شود

۱۳۹۷/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۳۳۱
مجوز مرتع‌داران
بدون دام باطل می‌شود

مازندران| معاون وزیر جهاد کشاورزی از باطل شدن مجوز مرتع داران بدون دام خبر داد و گفت: اکنون مجوز 330هزار هکتار از مراتع سه استان مازندران، سمنان و تهران به نام افرادی است که خودشان حتی یک راس دام ندارند ولی اجاره هنگفتی از عشایر می‌گیرند.

کرمعلی قندالی دیروز در حاشیه جلسه شورای عشایر مازندران در گفت‌وگو با ایرنا افزود: مدارک و مستندات این افراد به واحد‌های حقوقی و دستگاه‌های نظارتی ارائه شده است.

او با بیان اینکه حتی شماری از این پروانه‌ها غیرقانونی است، اضافه کرد: اکنون 213 هزار خانوار عشایر در کشور وجود دارد که برای چرای دام‌های آنان یک میلیون و 200هزار هکتار مرتع اختصاص یافته است.

قندالی ادامه داد: طرح ساماندهی عشایر را در دستور کار قراردادیم تا بتوانیم به عشایر در زمان کوچ و اسکان دایمی دریک محل خدمات مناسب ارائه دهیم.

او افزود: عشایر نیاز به جاده مناسب، آب و انرژی پاک دارند تا بتوانند با تولید بیشتر در توسعه اقتصاد نقش پایدار داشته باشند.  قندالی یادآورشد: تعدادی از عشایر امکان کوچ در مناطق را ندارند لذا با خدمات رسانی و اسکان این گروه باید از ظرفیت تولیدی آنان نیز استفاده مناسب داشت.

او با بیان اینکه در حوزه بهره‌برداری از مراتع بهترین نقاط دراختیار عشایر است، ادامه داد: عشایر علاوه بر حفاظت از مراتع، فصل چرا را رعایت می‌کنند.

رییس سازمان امور عشایر کشور گفت: برای جبران و افزایش درآمد جامعه عشایر توجه به توسعه کشت گیاهان دارویی، کشت در اراضی شیب دار، گردشگری و صنایع دستی را با هدف کاهش فشار بر مرتع را داریم.

 

ارسال نظر