خطر آلوده شدن دانش‌بنیان‌ها به پول دولتی

۱۳۹۶/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۴۹۸
خطر آلوده شدن دانش‌بنیان‌ها به پول دولتی

پول و رانت دولتی باعث از بین رفتن خلاقیت و نوآوری است

گروه بنگاه‌ها  

«پول و رانت دولتی باعث از بین رفتن خلاقیت و نوآوری است.» این عبارات را شاید بتوان شیره کلام اظهارنظرهای سورنا ستاری در جریان سفر به زنجان تفسیر کرد؛ معضلی که پیش از این هم از زبان چهره‌های دیگری چون شخص رییس‌جمهوری و جهانگیری معاون اول دولتش بارها به زبان آورده شده است. ستاری همچنین درباره خطر آلوده شدن شرکت‌های دانش‌بنیان به پول دولتی هشدار داد و از فعالان این نوع کسب و کار خواست که در این زمینه ایده‌پردازی کنند و راهکارهای اجرایی برای مصون‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان از خطر اقتصاد دولتی ارائه کنند. سفر معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری به زنجان با هدف شرکت در جلسه شورای اداری و افتتاح مدرسه کارآفرینی این استان در دستور کار قرار گرفت و به گفته ستاری دستاوردهای فراوانی را برای فضای کسب و کار و کارآفرینی کشور به دنبال خواهد داشت.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به این واقعیت که شرکت‌های دانش‌بنیان نباید همچون برخی شرکت‌ها آلوده به پول دولتی شود، گفت: نتیحه این کار ایجاد رانت و از بین رفتن خلاقیت و نوآوری است.

سورنا ستاری دیروز در بیست و دومین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان زنجان اظهار کرد: اقتصاد دانش‌بنیان نوع جدیدی از اقتصاد بوده که مطرح شده است. در گذشته بر این باور بودیم که با آوردن صنعت از خارج از کشور صاحب صنعت و تکنولوژی هستیم و با پول نفت می‌توانیم همه نیازهای کشور را خریداری کنیم و این در حالی بود که با خرید صنعت صاحب کارخانه شده‌ایم نه صنعت و تکنولوژی با پول خریداری نمی‌شود بلکه باید آن را یاد گرفت.

این مسوول ادامه داد: در گذشته دانشگاه‌ها نتوانستند با صنعت ارتباط خوبی برقرار کنند و نتوانستند از صنایع بومی مانند فرش آن‌گونه که باید حمایت کنند و گاهی سیاست‌هایی نیز به وجود آمد که موجبات نابودی صنایع بومی را فراهم آورد. برای مثال صنعت فرش درست حمایت نشد و این نشان می‌دهد که دانشگاه بر اساس صنایع بومی شکل نگرفته بود و این در حالی است که در همه جای دنیا هر آنچه در صنعت نیاز است، رشته دانشگاهی هم دارد. وی با اشاره به پتانسیلی که دانشگاه‌های استان زنجان دارد، افزود: نسل جوان و خلاقی در این دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند و باید تفکری که نسبت به نسل جوان وجود دارد تغییر کند؛ چرا که جوانان امروز مانند گذشته نیستند و اعتقادات و تفکرات خود را دارند و حقوق‌بگیری و استخدام شدن برای آنان جزو افتخارات محسوب نمی‌شود بلکه ریسک‌پذیری برای آنان افتخار است.

ستاری با بیان اینکه استخدام شدن نوآوری و خلاقیت را از بین می‌برد، خاطرنشان کرد: نوآوری، آرزو و ابتکارات است که موجبات رشد بشر را فراهم می‌کند و باید در این راستا از جوانان حمایت کرد و با جهت‌گیری‌های جدید در اقتصاد اجازه ورود جوانان به اقتصاد داده شود و محیط کسب و کار برای آنان تسهیل شده و قوانین دست و پاگیر برای آنان حذف شده که این مهم در استان‌ها به نسبت و به سهولت قابل دسترسی‌تر است. معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با اشاره به واردات تکنولوژی یادآور شد: زمانی در برخی استان‌ها یک سیستم وارداتی برای صنعت اجرایی شد که این صنایع زیست‌بوم این استان‌ها نبودند و به همین دلیل بعد از مدتی مشکلاتی را ایجاد کردند. در حال حاضر داشتن صنعتی با مصرف آب افتخار نیست.

 آلودگی به پول دولتی

او با اشاره به اینکه نباید شرکت‌های دانش‌بنیان آلوده به پول دولتی همچون شرکت‌های قبلی شود، چون در نتیحه آنها خلاقیت و نوآوری خود را از دست دادند، گفت: این امر در رابطه با صنایع خلاق رخ نمی‌دهد. در اقتصاد دانش‌بنیان پایه اقتصاد

نیروی انسانی نوآور است که می‌تواند شغل ایجاد کند. او تصریح کرد: در تفکر اقتصاد خلاق دیگر بخش خصوصی رقیب بخش دولتی محسوب نمی‌شود و کسب و کارهای جدید بسیاری از روش‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد و آینده از همین حالا قابل پیش‌بینی است؛ چرا که آینده جریانی است که در حال حاضر در حال اتفاق افتادن است.

 این مقام مسوول، زنجانی‌ها را در حوزه آی‌تی صاحب برند دانست و افزود: در بحث اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه آی‌تی استان زنجان صاحب برند است ولی اینکه چرا این افراد برای فعالیت به استان خود بازنمی‌گردد باید بررسی شود و ساختار اقتصادی استان برای این مهم آمادگی و تسهیلات لازم را

داشته باشد.

 اهمیت پارک‌های فناوری

ستاری با بیان اینکه کل استان می‌تواند پارک علم و فناوری باشد، گفت: باید زیست‌بوم خلاق در هر استان داشته باشیم و کل استان می‌تواند این زیست‌بوم را ایجاد کند که در این راستا همه دستگاه‌های دولتی و مردم باید همکاری کنند و نباید فراموش کرد که آینده کشور در دست جوانانی است که ابتکار و خلاقیت دارند و استخدام دولت نیستند.

در ادامه این جلسه سرپرست دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امیدواریم که پارک علم و فناوری استان زنجان با توجه به پتانسیلی که در استان زنجان در این حوزه وجود دارد، بتواند جایگاه خود را به دست آورد.

مهدی کشمیری ادامه داد: باید توجه داشت که بخش عمده توفیقات پارک‌های علم و فناوری استان‌ها ارتباط مستقیمی با حمایت‌های استان از این بخش دارد به‌طوری که شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان معادل آنچه از منابع ملی دریافت کرده از طرف دستگاه‌های استانی نیز حمایت شده است.

او با بیان اینکه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در بخش‌های مختلف تجاری، فرهنگی، اجتماعی و... مراکزی را دارد، خاطرنشان کرد: امیدواریم که پارک علم و فناوری استان زنجان نیز همین رویکرد را داشته باشد و به همکاری با دیگر بخش‌ها توجه جدی کند.

در ادامه این جلسه رییس پارک علم و فناوری استان زنجان با اشاره به پیاده‌سازی برش استانی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در اقتصاد دانش‌بنیان گفت: برش استانی برای استان زنجان برابر با 1.2 درصد بوده که با تعداد 35 شرکت دانش‌بنیان در استان، مطابق با ابلاغیه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور در سال 94 تحقق یافته است.

داوود مرادخانی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان استان زنجان در حوزه‌های فناوری زیستی، مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر نانو، سخت‌افزارهای برق، الکترونیک و لیزر، فناوری اطلاعات و ارتباطات، ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته و... فعالیت می‌کنند.

او در رابطه با مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان استان زنجان افزود: فقدان کارگزار ارزیاب دانش‌بنیان استانی، نبود امکان ایجاد ساختمان فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی در استان، عدم وجود شرکت‌های مدیریت صادرات دانش‌بنیان در استان و... از جمله مشکلاتی است که پارک علم و فناوری استان با آن مواجه است.

 فرآیند جذب سرمایه‌ خارجی

استاندار زنجان نیز در این برنامه گفت: زنجان جزو 5 استان برتر در جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

به گزارش ایسنا، اسدالله درویش‌امیری اظهار کرد: استان زنجان جزو استان‌هایی بود که پارک علم و فناوری مستقلی نداشت و با تلاش‌هایی که انجام شد فروردین امسال برای این پارک مجوزهای لازم دریافت و در لایحه بودجه 97 نیز برای آن بودجه مستقل تعریف شد.

این مسوول ادامه داد: به دلیل تاخیر در ایجاد پارک علم و فناوری استان زنجان، این پارک در رده چهارم رتبه‌بندی شده که با توجه به پتانسیل‌هایی که استان زنجان در این زمینه دارد، این مهم زیبنده استان نیست و باید به رده‌های اول و دوم ارتقا یابیم.

وی هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌ها را زمینه‌ساز ایجاد اشتغال دانست و افزود: هرچه این هماهنگی بیشتر شود، زمینه حضور سرمایه‌گذاران در استان بیشتر می‌شود و خوشبختانه استان زنجان جزو استان‌های هماهنگ محسوب می‌شود و به لحاظ امنیتی نیز امن‌ترین استان است.

درویش‌امیری خاطرنشان کرد: وجود اختلاف‌نظرها در استان سبب نشده که اخلالی در کارهای استان به وجود آید و امور آن‌گونه که باید پیش‌ رفته است و عمده‌ترین هدف مدیریت استان حفظ آرامش، ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری است و برای استان در بحث شاخص‌های کسب‌وکار اتفاقات خوبی افتاده است.

نماینده عالی دولت در استان زنجان یادآور شد: استان زنجان جزو سه استان برتر در حوزه وصول درآمدها بود و با تلاش‌هایی که انجام شده بخشی از مازاد درآمدی که استان داشت به استان بازخواهد گشت و سهم صادراتی استان به بیش از آنچه برای استان پیش‌بینی شده بود، رسیده به‌طوری که سال گذشته سهم صادرات استان زنجان 85صدم درصد از صادرات کشور بود که این مهم در حال حاضر به بیش از یک درصد رسیده است.

 

ارسال نظر