سیگنال تحریم‌های اتحادیه اروپا به دلار تهران

۱۴۰۱/۰۹/۲۳ - ۰۱:۲۰:۰۶
کد خبر: ۱۹۵۳۰۰

روند قیمت طلا و سکه دیروز افزایشی بود. قیمت سکه گرمی بیشترین رشد را در خانواده خود داشت و وارد کانال ۴ میلیون تومانی شد. قیمت طلا و سکه، به غیر از سکه امامی روز گذشته روند افزایشی داشت. روند افزایشی قیمت در بازار فلز زرد که در هفته‌های گذشته بر مدار صعودی بود، همچنان ادامه دارد. این روند معامله‌گران حرفه‌ای بازار را به گمانه‌زنی در خصوص افت یک‌باره قیمت طلا و سکه واداشته و برخی دست از خرید و فروش کشیده‌اند. دلار و انس جهانی طلا امروز نیز مانند روزهای گذشته رشد قیمت داشتند. قیمت اونس جهانی طلا با بیش از ۵ دلار افزایش با قیمت ۱۷۸۶.۴۸ دلار مبادله می‌شد. دوشنبه قیمت انواع سکه نوسان افزایشی زیادی داشت و سکه امامی در ساعاتی بیش از ۶۰۰ هزار تومان رشد داشت. روزگذشته قیمت سکه امامی از سکه بهار آزادی ارزان‌تر معامله شد. این افزایش قیمت سکه بهار در بازار معاملات طلا بی‌سابقه است. رشد حباب سکه نیز در روزهای گذشته و امروز افزایش بی‌سابقه‌ای داشت. در هفته‌های گذشته برخی کارشناسان بازارهای مالی روند افزایشی قیمت حباب سکه را آلارمی برای افزایش قیمت دلار می‌دانستند. در حالی که روند قیمت طلا و سکه همچنان افزایشی است، بسیاری از تحلیلگران بازار این رفتار قیمت طلا و سکه را منطقی نمی‌دانند و معتقدند ریسک خرید طلا و سکه در بازار بسیار بالا است.

   سکه بهار از امامی گران‌تر شد

سه‌شنبه قیمت طلا و سکه هر دو با روند صعودی آغاز به کار کرد و سکه امامی در همان پله چهارم کانال ۱۸ میلیون تومانی معامله شد. در ادامه روز اما این قطعه از سکه روند نزولی محدودی داشت و با توجه به روند قیمت در گذشته به نظر می‌رسد سکه امامی نیز مانند سایر قطعات سکه امروز هم گران شود. سکه امامی ۲۵۹ هزار تومان ارزان شد و با قیمت ۱۸ میلیون و ۳۴۶ هزار تومان معامله شد. سکه بهار آزادی در آخرین ساعات معاملاتی روز گذشته از سکه امامی پیشی گرفت و گران‌تر عرضه شد. این روند امروز نیز با افزایش قیمت این قطعه از سکه ادامه دارد. رشد ۱۲ هزار تومانی قیمت سکه بهار، این قطعه از سکه را به قیمت ۱۸ میلیون و ۴۰۷ هزار تومان رساند. اما به نظر می‌رسد این روند در ساعات آینده تغییر کند. نیم و ربع سکه دیروز وارد کانال جدید قیمت شدند و بیش از ۴۰۰ هزار تومان گران شدند. این قطعات سکه امروز نیز ۳۰۰ هزار تومان گران شدند و با روند صعودی به کانال بالاتر نزدیک شدند. نیم سکه امروز با قیمت ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و ربع سکه نیز با قیمت ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد. امروز بیشترین رشد قیمت مربوط به سکه گرمی بود. این قطعه از سکه در هفته گذشته کمترین رشد قیمت را داشت.

 اما سه‌شنبه با افزایش ۳۸۰ هزار تومانی وارد کانال ۴ میلیون تومانی شد و به قیمت ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان معامله شد. قیمت طلا امروز هم روند صعودی داشت. هر مثقال طلا با ۳۵ هزار تومان افزایش همراه بود و با قیمت ۷ میلیون و ۲۷۶ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با رشد ۷ هزار تومانی قیمت به یک میلیون و ۶۸۰ هزار تومان رسید. طلای دست دوم نیز از افزایش قیمت طلا تبعیت کرد و روز گذشته گران‌تر شد. یک میلیون و ۵۶۷ هزار تومان قیمت هر گرم طلای دست دوم است. امروز حباب ربع سکه از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان گذشت و به کانال ۵ میلیون تومانی نزدیک شده است. این قطعه بزرگ‌ترین حباب را در میان سایر قطعات سکه دارد. عضو اتحادیه طلا و جواهر اظهار داشت: حباب سکه به 2 میلیون و 200 هزار تومان رسیده که این میزان را سنگین می‌دانیم. همچنین امروز هر گرم طلا 18 عیار یک میلیون و 720 هزار تومان معامله شد.

   قیمت تمام سکه در آستانه ورود به کانال ۱۹ میلیون تومان 

عبادالله محمدولی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه قیمت هر قطعه سکه تمام طرح جدید به 18 میلیون و 900 هزار تومان رسید، اظهار داشت: حباب سکه به 2 میلیون و 200 هزار تومان رسیده که این میزان را سنگین می‌دانیم. همچنین امروز هر گرم طلا 18 عیار یک میلیون و 720 هزار تومان معامله شد. وی درباره میزان عرضه و تقاضا ادامه داد: دادو ستد ادامه دارد و معاملات بین همکاران و هم صنف‌ها یک نیاز بوده و در حال انجام است. موضوع این است که تولیدکننده و فروشنده برای همان مقدار اندکی که تولید و عرضه می‌کند باید جایگزین آن طلای آب شده را برای تولیدات بعدی خریداری کند اما در این مدت زمان نوسانات قیمتی، تقاضا برای خرید مصنوعات طلا نسبت به گذشته بسیار کاهش پیدا کرده‌ و حتی به مقدارمتوسط هم نمی‌رسد. عضو اتحادیه طلا و جواهر با اشاره برای تقاضا برای خرید سکه گفت: اگر هم شاهد افزایش تقاضا در بازار سکه نبوده‌ایم اما عده‌ای سرمایه‌های خود را به سمت سکه آورده‌اند که این شامل سرمایه‌هایی می‌شود که معمولا قدرت خرید در سایر بازارها و گروه سرمایه‌گذاری را ندارند و همین اقدام تقاضا برای سکه را افزایش می‌دهد. وی افزود: البته تقاضا برای سکه‌های کم وزن بیشتر است و در شرایط افزایش قیمت سکه تا بالای 18 میلیون تومان تقاضا برای سکه‌های ربع و یک گرمی افزایش یافته است .با روند صعودی قیمت دلار در روزهای گذشته، این اسکناس امریکایی امروز نیز افزایشی بود. افزایش قیمت تاریخی این اسکناس امریکایی به گونه‌ای است که حتی معامله‌گران نیز این روند افزایشی لحظه‌ای قیمت دلار را باور ندارند. به نظر می‌رسد تنگنای ایران در مسائل سیاسی انتظارات بازار را تحت تاثیر قرار داده و نوسانانات افزایشی معاملات همچنان پابرجاست. این در حالی است که معامله‌گران نیز شوک قیمتی بازار را ناباورانه می‌دانند و معتقدند باید با احتیاط معامله کرد تا نقره داغ نشد.

   آخرین وضعیت قیمت دلار

قیمت دلار دیروز با روند افزایشی همانند روزهای گذشته آغاز به کار کرد. این روند صعودی در سایر نرخ‌های دلار، اعم از نیمایی، توافقی و مسافرتی نیز وجود داشت. قیمت دلار نیمایی امروز به ۲۸ هزار و ۹۲۸ تومان رسید و اختلاف قیمت این ارز سهمیه‌ای برای حواله‌های واردکنندگان و صادرکنندگان با بازار آزاد ۳۱.۵۳ درصد شد. یعنی بیش از ۹ هزار تومان اختلاف قیمت داشت.

   کسری تراز تجاری رشد کرد

بر أساس گزارش دنیای اقتصاد، با استناد به گزارش ۸ ماهه گمرک ایران از آمار تجارت کشور؛ میزان کسری تراز تجاری رشد کرده است. دلیل این موضوع هم رشد میزان واردات در کشور است. با توجه به اینکه واردات کالاهای اساسی با دلار نیمایی انجام می‌شود، این اختلاف قیمت دلار نیما و ارز آزاد منجر به رشد واردات و کاهش تولید به جهت نداشتن صرفه اقتصادی شده است. با تشدید اختلاف قیمت میان دو ارز نیما و آزاد، سیگنال تسریع کاهش صادرات و افزایش واردات به تجارت داخلی این نگرانی را در ماه‌های آینده برای تولیدکنندگان بیشتر می‌کند. زیرا فاصله قیمتی موجود موجب ارزان‌تر شدن واردات نسبت به تولید داخل می‌شود. در شرایطی که با افزایش قیمت دلار آزاد، هزینه‌های تولید در داخل، خود را با نرخ جدید تطبیق می‌دهند، فاصله به وجود آمده در نرخ نیما باعث می‌شود صادرات گران‌تر از واردات شود. همچنین واردات با وجود محدودیت‌های بی‌شمار بین‌المللی راحت‌تر و با سود بیشتری از تولید و صادرات انجام شود. در این شرایط منابع کشور کاهش پیدا می‌کند و در گذر زمان افزایش مصارف به قیمت دلار فشار می‌آورد.

   سیگنال تحریم‌های اتحادیه اروپا  به دلار تهران

روز گذشته اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی علیه ایران تصویب کرد و دلیل این تصمیم را ارایه پهباد به روسیه و سرکوب اعتراضات عنوان کرد.  این در حالی است که با روند ناامیدکننده روابط خارجی ایران، امید به توافقات هسته‌ای برجام در افق دورتری قرار گرفته است. به نظر می‌رسد این سیگنال کاهشی قیمت دلار در بازار معاملات تهران غیرفعال و ناکارآمد باشد. قیمت دلار در بازارهای موازی نیز روند افزایشی داشت اما این روند در دلار سلیمانیه و درهم امارات بیشتر بود. قیمت دلار هرات به ۳۷ هزار و ۶۰۰ تومان رسید و دلار سلیمانیه نیز ۳۸ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شد. ضمن اینکه فردایی ارزهای مذکور با روند کاهشی محدود معامله می‌شوند. اما درهم امارات که روز گذشته برخی معامله‌گران معتقد بودند لیدری بازار دلار تهران را به دست گرفته، از ابتدای معاملات امروز روند صعودی پلکانی داشت و در لحظه نگارش این گزارش با قیمت ۱۰ هزار و ۶۳۰ تومان داد و ستد شد. درهم امارات ۳ روز پیش در محدوده ۹ هزار تومان نوسان داشت و این کانال چند ماهی بود برای درهم حفظ شده بود. اما روند رشد درهم در ۲ روز گذشته بسیار سریع بود. برخی معامله‌گران در شرایطی بازار را کاهشی می‌دانند که بانک مرکزی با ابزاری قوی وارد کارزار شود.

   رشد قیمت دلار قابل پیش‌بینی بود

در همین راستا مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی با تاکید بر اینکه بازار ارز تحت تاثیر برخی اخبار سیاسی نوسان دارد به تجارت‌نیوز گفت: «خبرها ضد و نقیض است و کاملا در فضای مه‌آلود جلو می‌رود. به همین علت نمی‌توانیم آینده بازار را شفاف پیش‌بینی کنیم و نمی‌توانیم شفاف صحبت کنیم.» او با اشاره به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران افزود: «این اخبار نشانه‌هایی است که بازار از آن تاثیر می‌گیرد. اخبار سیاسی اینچنینی می‌تواند قیمت دلار را صعودی کند.» دبیا ادامه داد: «در مقابل این اظهارات، صحبت‌هایی مبنی بر تغییر برخی ساختارها از سوی مسوولان رده بالای کشور عنوان شده که عده‌ای این تغییر را نشانه از سرگیری مذاکرات برجام تلقی کرده‌اند و این سیگنال مثبتی برای بازار به حساب می‌آید.» او درباره آینده نرخ ارز گفت: «فعلا با اخبار و اطلاعاتی که شاهد آن هستیم نمی‌توانیم بلندمدت را پیش بینی کنیم. باید قدم به قدم حوادث را تحلیل کنیم. این در حالی است که روند افزایشی قیمت دلار از ابتدای سال تاکنون قابل پیش بینی بود و این شرایط فعلی سیاسی نیز به افزیش قیمت دامن زد.» دیبا فضای داخلی کشور را نیز عاملی جهت بی‌ثباتی قیمت و روند افزایشی دلار عنوان کرد و گفت: «باید دید با توجه به اخبار متفاوت در فضای سیاسی این روزهای کشور و اخبار بی‌شمار ایران در فضای بین‌المللی روند قیمت دلار در بازار ایران با توجه به ارزپاشی و تلاش دولت برای مهار قیمت دلار چگونه رقم می‌خورد.» در حالی که شرایط سیاست خارجی جمهوری اسلامی در تنگنای شدید تحریم‌ها و روابط نامساعد با سایر کشورهاست، اخباری نظیر سفر رییس‌جمهور چین به عربستان و حواشی آن و تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا نیز مزید بر علت شده است. روز گذشته نیز رییس کل بانک مرکزی در حاشیه نشست با وزیر بازرگانی برای انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد که دلار زیاد است. اما به نظر می‌رسد این سیگنال در بازار امروز ارز معکوس عمل کرد و قیمت دوباره بالا رفت.

 

ارسال نظر