دستگیری ۱۶ نفر از اخلالگران بازار ارز فردایی و طلا

۱۴۰۱/۰۳/۱۶ - ۰۴:۲۱:۴۴
کد خبر: ۱۸۹۶۴۷
دستگیری ۱۶ نفر از  اخلالگران بازار ارز فردایی و طلا

قیمت دلار 31350 تومان، سکه 15 میلیون و 120 هزار تومان

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

براساس مصوبه جلسه شورای عالی هماهنگی سران قوا که به ریاست رییس‌جمهور تشکیل شد، اختیارات جدید و ویژه‌ای به بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز داده شد.همچنین معاملات فردایی طلا همانند معاملات فردایی ارز، ممنوع و غیرقانونی شناخته شد و فعالان این بازار به جرم اخلال اقتصادی، تحت پیگرد قرار خواهند گرفت. به دنبال اعطای اختیارات ارزی سران قوا به بانک مرکزی و ورود این بانک برای مدیریت بازار، قیمت ارز و طلا در بازار نزولی شد و کارشناسان و صرافان معتقدند افرادی که در روزهای اخیر ارز خریداری کردند با نزول آن در ادامه سال، زیان هنگفتی خواهند کرد.خبرهای رسیده بیانگر آن است که با مجوز سران قوا، اختیارات بانک مرکزی در بازار ارز افزایش یافته و این بانک مجاز است به صورت نامحدود در بازار مداخله کند.علی صالح‌آبادی در حاشیه جلسه هیات دولت گفته بود اختیارات ویژه ارزی به بانک مرکزی داده می‌شود. برهمین اساس نیز شب گذشته به منظور کمک به بانک مرکزی در اجرای مصوبات جدید ارزی، تعدادی از صراف‌های منتخب در ساختمان بانک مرکزی با مدیران ارزی این بانک جلسه داشتند. با توجه به اختیاراتی که در مصوبه جدید، و برای ساماندهی بازار ارز در نشست اخیر سران قوا به بانک مرکزی داده شده بازار معاملات فردایی ارز، طلا و سکه غیرقانونی اعلام و مقرر است با متخلفان برخورد شود. برخی فعالان بازار ارز و طلا می‌گویند که اختیارات جدیدی که سران قوا به بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز دادند، می‌تواند در کنار اقدامات پلیس امنیت اقتصادی در ماه‌های اخیر، اقدامات موثری را در کنترل و نظارت بر بازار ارز و طلا و همچنین کاهش نوسانات در بازار کالا ایجاد کند و این تحولات در جلوگیری از نوسان شدید قیمت کالاهای اساسی و مصرفی مورد نیاز مردم موثر خواهد بود و در ایجاد تعادل بازار، کاهش التهاب‌ها، جریان‌سازی‌ها، جو روانی بازار، اقدامات اخلالگران اقتصادی و سود جویان و رانت خواری‌ها، کارآمد خواهد بود.سردار «مهدی حاجیان» سخنگو و معاون فرهنگی اجتماعی فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی از دستگیری ۱۶ سرشاخه اصلی و اخلالگر ارز فردایی و طلا خبر داد. پلیس امنیت اقتصادی در راستای اجرای مصوبه اخیر سران قوا مبنی بر غیرقانونی بودن معاملات فردایی طلا و ارز با عنایت به اینکه اخلالگران بازر ارز و طلا با ایجاد تقاضای کاذب و غیر واقعی نسبت به افزایش تقاضا و بالا بردن قیمت طلا و ارز اقدام می‌کردند، با اشراف اطلاعاتی نسبت به شناسایی مخلان بازار ارز فردایی و طلا اقدام و با هماهنگی قضایی و بانک مرکزی 16 نفر از اخلالگران و سرشاخه‌های تاثیرگذار در این بازار را دستگیر کرده است.با توجه به مصوبه اخیر، شناسایی و دستگیری افرادی که اقدام به اخلال در این بازار می‌کنند در دستور کار پلیس بوده و ماموران فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی به کسانی‌که در این بازار فعالیت داشته یا قصد ورود به این بازار غیرقانونی را دارند، هشدار جدی می‌دهد که تحت رصد پلیس هستند و درصورت مشاهده برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.به دنبال اعطای اختیارات ارزی سران قوا به بانک مرکزی و ورود این بانک برای مدیریت بازار، قیمت ارز در بازار نزولی شد. با اختیارات جدیدی که سران قوا به بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز دادند، قیمت‌ها در بازار آزاد ریزشی شده است.

  معاملات فردایی طلا ممنوع شد

احمد لواسانی رییس کل کانون صرافان ایران از ممنوعیت معاملات فردایی طلا خبر داد.معاملات فردایی ارز به‌شدت ممنوع شده است و با معامله‌گران آن برخورد جدی انجام خواهد شد. وی با بیان اینکه برنامه‌های جدی در راه است که جزییات آن اعلام می‌شود، گفت: برنامه‌های جدی برای بازار ارز، طلا و سایر کالاهای گرانبها پیش‌بینی شده که قرار است اجرا شود.

  ورود مستقیم بانک مرکزی به بازار ارز

عضو کانون صرافان ورود مستقیم بانک مرکزی به بازار ارز را مثبت ارزیابی کرد و گفت: از آنجا که ذخایر ارزی وضعیت مناسبی دارد، ورود مستقیم بانک مرکزی به سرعت به تعادل ارز کمک می‌کند و فروشندگان در این بازار بیشتر خواهد شد.کامران سلطانی‌زاده درباره جزییات اختیارات داده شده به بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز به ایسنا گفت: با توجه به اظهارات اخیر صالح‌آبادی در مورد ‌اقدامات ویژه بانک مرکزی و اختیارات ویژه و تجربه‌های خوب وی در بازار سرمایه و همچنین با توجه به تیم متخصصی که در بانک مرکزی مستقر شده‌، شاهد اتفاقات خوبی در بازار خواهیم بود. سابقه نشان داده که هرگاه بانک‌ مرکزی قدرت خود را به‌صورت مستقیم در کنترل بازار اعمال کرده، انعکاس قوی در تعادل بازار ارز داشته است، زیرا منابع ارزی بانک مرکزی طبق آمار ارایه شده، وضعیت مناسبی دارد و ورود مستقیم بانک مرکزی به سرعت به تعادل در بازار ارز کمک بسزایی خواهد کرد.امیدواریم شاهد اجرای این تصمیمات در کمترین زمان ممکن باشیم تا جامعه با آرامش اقتصادی ناشی از این تصمیمات بدون دغدغه از کاهش ارزش دارایی‌های خود، به فعالیت‌های سازنده ادامه دهد. مطمئنا این تصمیم می‌تواند روند هجوم مشتریان برای خرید ارز را معکوس کند و فروشندگان در بازار بیشتر شوند. سلطانی‌زاده با اشاره به ممنوعیت معاملات فردایی طلا، گفت: تشدید نظارت و رصد معامله‌گران غیررسمی اثرات خوبی بر بازار دارد. البته همواره تقویت بازارهای رسمی کمک بسیاری در مدیریت و کنترل فضای غیررسمی دارد.کارشناسان و صرافان معتقدند افرادی که در روزهای اخیر ارز خریداری کردند با نزول آن در ادامه سال، زیان هنگفتی خواهند کرد.

  کاهش قیمت در بازار 

قیمت دلار روز 15 خرداد به 31350 تومان رسید وبا اعلام اونس جهانی به قیمت 1852 دلار، سکه 15 میلیون و 120 هزار تومان معامله شد. براساس اعلام رسانه‌ها و فعالان بازار، در روزهای قبل قیمت دلار تا 32 هزار تومان و قیمت سکه تا 15 میلیون و 600 هزار تومان بالا رفته بود. اما بعد از اعلام ممنوعیت معاملات فردایی، قیمت‌ها کاهش یافته است. «محمد کشتی‌آرای» نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، حباب قیمتی سکه را یک‌ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در آخرین معاملات رشد قیمت طلا و انواع سکه متوقف شد و دادوستدها کاهش یافت که پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها در هفته آینده کاهش یابد.

قیمت انس جهانی طلا یک هزار و ۸۵۵ دلار بود و نسبت به ابتدای هفته تغییری نداشت. تغییرات نرخ ارز در هفته جاری موجب صعود قیمت طلا شده و رکوردهای جدیدی در یک سال گذشته ثبت شد. قیمت سکه طرح جدید ۷۵۰ هزار تومان و سکه طرح قدیم ۷۲۰ هزار تومان رشد قیمت داشتند.نیم‌سکه و ربع‌سکه نسبت به ابتدای هفته ۶۰۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی ۱۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت. قیمت ارز در هفته گذشته یک هزار و ۱۷۰ تومان افزایش قیمت داشت که این رشد موجب شد قیمت طلا نیز افزایش یابد و هر مثقال طلا به متوسط ۱۶۰ هزار تومان و هر گرم طلا ۳۷ هزار تومان افزایش قیمت داشت.  حباب سکه با ۳۵۰ هزار تومان افزایش از ۹۰۰ هزار تومان به یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید که این افزایش در دو سال اخیر بی‌سابقه بود. روز گذشته با توجه به تعطیلات پیش رو روند صعود قیمت در بازار طلا متوقف شد و شاهد کاهش دادوستدها و خرید بودیم. پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها با همین سطح قیمتی باقی بماند و روند کاهش پیش‌بینی می‌شود.

 

ارسال نظر