اخبار

۱۴۰۰/۱۰/۱۵ - ۰۰:۳۵:۰۲
کد خبر: ۱۸۵۶۵۹

هر ماه اخبار خوبی از گشایش‌های بانکی و بیمه‌ای می‌شنوید

وزیر اقتصاد گفت: علی‌رغم فشار و سختی‌های پیشِ‌رو با آغاز برنامه‌های مدون، هر ماه اخبار خوبی از اقدامات و گشایشات به ملت شریف داده خواهد شد. سید احسان خاندوزی گفت: ۱۴ دی جلسات مشترکی با وزیر صمت و رییس کمیسیون اصل نود برگزار کردیم و مقرر شد مشکلات گره‌خورده سال‌های قبل مربوط به امور گمرکی را هر هفته بررسی و خروجی‌های این عملیات را مشخص و اعلام نماییم. وی افزود: یکی از برنامه‌ریزی‌های ما در وزارت اقتصاد الهام از عملکرد سردار سلیمانی و مدیریت جهادی ایشان است که اصلاح مشکلات و ساختارهای موجود در حوزه‌های بیمه‌ای، مالیاتی، گمرکی و بانکی، بخشی از این اقدامات جهادی است. خاندوزی خاطرنشان کرد: علی‌رغم فشار و سختی‌های پیشِ‌رو با آغاز برنامه‌های مدون، امیدواریم نتایج خوبی حاصل شود و هر ماه اخبار خوبی از اقدامات و گشایش‌ها به ملت شریف داده خواهد شد. وی با اشاره به مدیریت جهادی و همه‌جانبه سردار سلیمانی در امور کشور گفت: پیشنهاد می‌شود به‌پاس جهاد خالصانه این شهید بی‌ادعا، روز شهادت ایشان به روز ملی جهاد نام‌گذاری شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: اگر مسوولان مانند شهید حاج قاسم سلیمانی برنامه‌ریزی و تلاش مخلصانه و مردمی داشته باشند، عرصه حیات ما به نمایشگاهی از جهادهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی مبدل خواهد شد.


فرآیند تأمین مالی زنجیره‌ای چیست؟

تامین مالی زنجیره تامین یا SCF یک رویکرد خلاقانه است که شرکتها جهت تخصیص منابع مالی و بهینه‌سازی جریان‌های مالی در زنجیره تامین از آن استفاده می‌کنند. گزارش راهبردی تامین‌مالی زنجیره‌ای که توسط دفتر مطالعات راهبردی رونق تولید دانشگاه امام صادق منتشر شده به شرح زیر است:  در برنامه اقتصادی دولت سیزدهم، اهتمام ویژهای به استفاده از روش‌های نوین تامین‌مالی و حل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی شده است. دولت قصد دارد با استفاده از طرح تامین‌مالی زنجیرهای به مقاوم شدن اقتصاد ایران در برابر فشارهای تحریم‌های بین‌المللی کمک کند به‌طوری‌که با اجرای این طرح، دولت به‌ جای تمرکز صرف بر نقدینگی، از ابزارهای اعتباری بهره می‌برد. یکی از اهداف مهم طرح این است که فعالیت بانک‌ها به سمت فعالیت‌های تولیدیو در واقع اعتبارات به سمت تولید هدایت شوند. این دولت قصد دارد با استفاده از طرح مذکور، هزینه تمام شده محصولات و همچنین مطالبات غیرجاری بانک‌ها را کاهش دهد و در این راستا اخیرا نیز تفاهم‌نامه‌ای تحت عنوان «تامین‌مالی زنجیره‌ای تولید» با پیگیری وزارت صمت بین این وزارتخانه و وزارتخانه‌ امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و هفت بانک عاملی امضا شد. در این راستا گزارشی پیرامون مبانی و مفاهیم و کاربردهای تامین مالی زنجیره‌ای توسط پژوهشگران دفتر مطالعات راهبردی رونق تولید تهیه شده است 

    تأمین مالی زنجیره تامین

 (تامین مالی زنجیره ای) 

تامین مالی زنجیره تامین یا SCF یک رویکرد خلاقانه است که شرکتها جهت تخصیص منابع مالی و بهینه‌سازی جریانهای مالی در زنجیره تامین از آن استفاده میکنند. این رویکرد کاهش هزینه‌ها، افزایش سودآوری و کارایی هرچه بیشتر سازمان را به دنبال دارد و با ارایه گزینه های انتخابی برای پرداختها، باعث بهینه‌سازی نقدینگی در شبکه میگردد.

    فرآیند کلی تامین مالی زنجیره تامین

پلتفرم مدیریت مالی زنجیره تامین شامل چند جزو اصلی مثل بانکها، تامین‌کنندگان و خریداران میباشد. در ادامه اکوسیستم کلی تامین مالی زنجیره تامین آورده شده است: به عنوان مثال مدل تامین مالی زنجیره تامین صنعت طیور بدین صورت می باشد: 

    تامین جریانات نقدی  در بنگاههای اقتصادی

مدل‌های تامین‌مالی زنجیره ای با بهینه‌سازی سرمایه در گردش از طریق مدیریت سه مولفه حسابهای پرداختنی، حساب‌های دریافتنی و موجودی، بر عملکرد شرکت تاثیر می گذارند و امکان دسترسی شرکتهای یک زنجیره تامین را به منابع مالی با هزینه کمتر و سرعت بیشتر فراهم میکند. اصلی‌ترین مزیتی که از طریق اجرای این طرح به دست می‌اید شامل کاهش نقدینگی مورد نیاز و آزادسازی حجم زیادی از سرمایه درگیر است که همین امر منجر به بازدهی بیشتر سرمایه‌گذاری و حداکثرسازی سود سهامداران می شود.

    مزایای طرح تامین مالی زنجیرهای

در ادامه به اختصار به بیان برخی از مزایای این طرح پرداخته شده است: تسریع و بهبود فرآیند تأمین مالی سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی کاهش نیاز به دریافت تسهیلات جدید برای تأمین مالی سرمایه در گردش کاهش مطالبات غیرجاری بانکها کاهش انحراف منابع و افزایش کارایی تخصیص منابع (منابع مالی، نهاده‌های تولید و ...) 

- افزایش شفافیت و نظارت‌پذیری جریان مالی اقتصاد کاهش زمینه های توزیع رانت و حذف واسطه‌ها در زنجیره‌های تأمین و توزیع

- کاهش هزینه تمام شده محصول و افزایش رفاه مصرف کننده

- کاهش نوسانات بازار (قیمت و تولید) افزایش بهره وری و سودآوری بنگاه و در نهایت کل صنعت

- زمینه سازی برای اصلاح سیاستهای حمایتی زمینه‌سازی برای اصلاح نظام بانکی افزایش کارایی و شفافیت نظام مالیاتی

در عصر کنونی مدیران شرکتها با توجه به محدودیتهای منابع مالی و تنگ شدن رقابت، تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارند تا هزینه های عملیاتی و بهای تمام شده را کاهش دهند. لکن عملیاتی شدن روشهای نوین تامین مالی نیازمند یاری دولت و نهادهای مالی مرتبط با آن میباشد. دولت سیزدهم با انعقاد تفاهم‌های ماههای گذشته نشان داده است که قصدی جدی برای حل مشکلات مالی بنگاه‌های اقتصادی دارد.

 

ارسال نظر