دلار ۲۸ هزار تومانی خریدار ندارد

۱۴۰۰/۰۸/۱۹ - ۰۲:۴۷:۳۴
کد خبر: ۱۸۳۸۱۴
دلار ۲۸ هزار تومانی خریدار ندارد

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری |

روز سه‌شنبه 18 آّبان 1400، قیمت دلار در بازار آزاد به 28 هزار و 84 تومان، قیمت یورو 32 هزار و 417 تومان، پوند انگلیس 37 هزار و 929 تومان و درهم امارات 7 هزار و 638 تومان رسید.  در بازار طلا نیز هر اونس جهانی طلا با ۱۰ دلار افزایش قیمت نسبت به روز گذشته یک‌هزار و ۸۲۵ دلار و ۳ سنت ارزش‌گذاری شد. قیمت طلای 18 عیار هر گرم یک میلیون و 207 هزار تومان، قیمت دلار 28 هزار و 60 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 12 میلیون و 70 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز 11 میلیون و 900هزار تومان است. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 200 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 3 میلیون و 700 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.قیمت طلای 24 عیار در هر گرم یک میلیون و 605 هزار تومان و هر مثقال طلا، 5 میلیون و 230 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. محمد کشتی آرای نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر از افزایش قیمت سکه و دلار به دلیل بالا رفتن تقاضا برای این کالا در سه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ خبر داد.قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزارتومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد.هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۲۰۹ هزار و ۵۰۰ تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود.نرخ ارز نیز در مقایسه با روز قبل، با افزایش همراه است. قیمت دلار امروز ۲۸ هزارو ۶۰ تومان و هر یورو ۳۲ هزار و ۳۲۰ تومان به‌فروش می‌رسد.

    نوسان قیمت دلار  در میانه کانال ۲۷ هزار تومانی

هر دلار در صرافی‌های بانکی (سه‌شنبه، ۱۸ آبان‌ماه) در مقایسه با روز گذشته با رشد ۱۴۴ تومانی به قیمت ۲۷ هزار و ۵۲۱ تومان داد و ستد شد.

قیمت فروش یورو نیز در مقایسه با روز گذشته با ۵۵۶ تومان افزایش برابر ۳۱ هزار و ۵۲۹ تومان بود.قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۹۷۶ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۹۰۵ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۸۸۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و۱۲۴ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۱ هزار و ۱۵۷ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۴۴۰ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز سه‌شنبه، حواله یورو به نرخ ۲۶ هزار و ۸۸۰ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۳ هزار و ۱۹۰ تومان معامله شد. قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در این محدوده نوسان داشت و در مقطعی به سمت رقم ۲۷ هزار تومان نیز حرکت کرد. در شهریورماه نرخ دلار نزولی یا ثابت بود، البته برای چند روزی نیز در محدوده قیمتی ۲۸ هزار تومان معامله می‌شد اما این شرایط دوامی نداشت.

قیمت دلار در هفته‌های گذشته در کانال ۲۶ هزار تومان نوسان داشت، اما از ابتدای هفته جاری وارد کانال ۲۷ هزار تومانی شد. رشد نرخ ارز و اونس جهانی تاثیری بر نرخ انواع سکه نداشت و می‌توان دلیل این امر را در کاهش تقاضا در بازار دانست. بازار ارز در حالی این روزها بار دیگر ملتهب شده و نوسانات افزایشی به خود گرفته است که دلیل موجه و قابل قبولی برای این افزایش دیده نمی‌شود و مروری بر تحولات هفته گذشته و روزهای پیش رو بیشتر نشان از ثبات در این بازار است. بازار ارز اوایل هفته گذشته با انتشار خبر مشخص شدن تاریخ شروع مذاکرات احیای برجام در 8 آذرماه کاهشی شد اما پس از گذشت چند روز از شدت تاثیر این خبر در بازار کاسته شد و معامله گران با استناد به اظهارات ضد و نقیض طرفین مذاکرات و با برجسته کردن این گزاره که مذاکرات در کوتاه‌مدت به سرانجام نخواهد رسید و فرسایشی خواهد بود نرخ دلار را به سمت خروج از کانال 27 هزار تومان و ورود به کانال 28 هزار تومانی هدایت کردند. اما به نظر می‌رسد این گروه از معامله‌گران فراموش کرده‌اند که نفس شروع مذاکرات فارغ از کوتاه‌مدت یا فرسایشی بودن آن سیگنالی مثبت به همراه دارد و در بدترین حالت موجب رکود و کاهش حجم معاملات در بازار خواهد شد. لازم به یادآوری است که مذاکرات قبلی برجام بیش از 20 ماه طول کشید و طی آن تلاطم و التهاب خاصی در بازار ارز کشور مشاهده نشد لذا تاکید بر فرسایشی بودن مذاکرات نمی‌تواند دلیلی بر افزایش ناگهانی و شدید نرخ ارز باشد.

از سوی دیگر نگاهی به وضعیت معاملات بازار رسمی ارز کشور در قالب حواله و اسکناس که از طریق سامانه نیما و بازار متشکل ارزی انجام می‌شود نشانگر بهبود اوضاع نسبت به سال گذشته است. در این خصوص و طبق اعلام بانک مرکزی حجم معاملات در نیما طی هفت ماه ابتدای سال جاری معادل کل سال گذشته بوده و در بازار متشکل ارزی نیز با رشدی قابل توجه به 1.1 میلیارد دلار رسیده است. همچنین رییس کل بانک مرکزی چندی پیش تاکید کرده بود که وصول درآمدهای ارزی دولت در هفت ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، سه برابر شده است.  علاوه بر این نگاهی به رفتار بازارساز در دو سه ماه گذشته نشان می‌دهد که بازارساز تمایلی برای ورود نرخ ارز به کانال 28 هزار تومانی ندارد و هرگاه نرخ ارز به حوالی این قیمت رسیده است با قدرت وارد عمل شده و نرخ را به عقب رانده است. امری که تحلیلگران فنی و تکنیکال نیز بر آن صحه می‌گذارند و کانال 28 هزار تومانی را به عنوان نقطه مقاومت بازار اعلام می‌کنند.

در این خصوص مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که برای دلار 28 هزار تومان خریدار چندانی در بازار وجود ندارد و نرخ ارز توان بالا رفتن بیش از این را در مقطع فعلی ندارد. در کنار اینها تلاش برای جبران کسری بودجه دولت از طریق فروش ارز در نرخ‌های بالا و نیز فروش ارز در قیمتهای بالا توسط سفته بازان و نوسانگیران از جمله مواردی است که همواره در شرایط مشابه مورد توجه فعالان و تحلیلگران بازار بوده است.

    بازار اجاره کارت ملی  برای خرید دلار دولتی داغ شد

دلالان ارزی در بستر سایت‌ها و اپ‌‎های ثبت آگهی، از اطلاعات هویتی افراد بی‌بضاعت و ناآگاه سوءاستفاده کرده و از این طریق سود‌های کلانی را در بازار ارز به جیب می‌زنند.

سهمیه ارزی 2 هزار یورویی که با هدف تأمین نیازهای خرد بازار ارز مثل سفرهای خارجی، درمانی و تحصیلی به هر کد ملی اختصاص می‌یابد، در روزهایی که شکاف قیمتی میان نرخ ارز در بازار آزاد و بازار رسمی افزایش پیدا می‌کند، به ابزاری برای سوءاستفاده و سودجویی دلالان تبدیل شده است. نکته جالب توجه این است که عمده فعالیت این سوداگران نه در فضای حقیقی و کف خیابان، بلکه در فضای مجازی و در بستر پلتفرم‌های تبلیغ آگهی رقم می‌خورد. ماجرا از این قرار است که این افراد با اجاره کد ملی افراد کم‌بضاعت و ناآگاه اقدام به خرید سهمیه ارزی آنان و سپس فروش آن در بازار آزاد می‌کنند. شیوع این نوع تخلفات از یک سو عواقب قضایی جدی را برای صاحبان کدملی به وجود می‌آورد و از سوی دیگر در ایجاد التهاب و نوسانات کاذب در بازار فردایی ارز نیز نقش مخربی ایفا می‌کند. لازم به ذکر است سابقه اجاره کارت ملی و اطلاعات هویتی افراد برای دور زدن قانون فقط مختص به اخذ سهمیه ارزی نمی‌شود. چرا که اجاره کارت بازرگانی یک‌بار مصرف و حساب‌های بانکی اجاره‌ای به منظور فرار مالیاتی از جمله تخلفات اقتصادی بوده است که به صورت مکرر در سال‌های گذشته بروز کرده‌اند.

    سود میلیونی دلالان ارزی  با اجاره هر کدملی

با یک جست‌وجوی ساده‌ در سایتهای معروف آگهی به تبلیغات‌هایی با عنوان «استخدام کارگر 1 روزه در صرافی‌ها» یا «کسب درآمد بدون سرمایه در صرافی» مواجه می‌شویم. این افراد متخلف در پوشش این نوع از آگهی‌ها، اقدام به جذب افراد بی‌بضاعت و ناآگاه کرده و سپس در ازای پرداخت مبالغ ناچیز 200 و 300 هزارتومانی، اقدام به اخذ کد ملی آنان می‌کنند. اما این دلالان به وسیله نوسان‌گیری فی ما بین قیمت رسمی ارز بانک مرکزی و قیمت موجود در بازار آزاد و فردایی، بعضاً سود 4 الی 5 میلیون تومانی از هر کدملی را در یک روز به جیب می‌زنند.

     رکورد تاریخی قیمت بیت‌کوین

قیمت بیت‌کوین در آخرین رکورد تاریخی از مرز ۶۸۵۰۰ دلار گذشت.به گزارش سایت بی‌این کریپتو، قیمت بیت‌کوین در معاملات صبح ۹ نوامبر به بالاترین سطح خود رسیده است. قیمت بیت‌کوین در ۹ نوامبر پس از افزایش ۴.۶ درصدی، کمی بالاتر از ۶۸۵۰۰ دلار در بالاترین سطح تاریخ خود قرار گرفت. اتریوم هم در جریان معاملات امروز آسیا به بالاترین قیمت خود یعنی ۴۸۵۷ دلار رسیده است. قیمت هر اونس طلا با ۰.۱۲ درصد افزایش به ۱۸۲۶ دلار و ۳۰ سنت رسید.به گزارش رویترز، به دنبال تضعیف دلار و افت سوددهی اوراق قرضه خزانه داری امریکا و در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر آمارهای نرخ تورم امریکا هستند تا اقدام بعدی فدرال رزرو در مورد نرخ بهره را پیش بینی کنند، قیمت طلا اندکی افزایش داشت و در نزدیکی بالاترین رقم 2 ماه اخیر باقی ماند. تضعیف دلار و افت سوددهی اوراق قرضه ده ساله خزانه داری امریکا سبب شد تا جذابیت بازار طلا برای سرمایه‌گذاران همچنان بالا باقی بماند. تضعیف دلار سبب ارزان‌تر شدن طلا برای خریدارانی می‌شود که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند و در عین حال ضمن کاهش سوددهی اوراق قرضه سبب کاهش هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار فلز زرد می‌گردد. نیکولاس فراپل مدیر موسسه‌ای بی‌سیو بولیون گفت، طلا با مقاومت فنی شدیدی در حدود 1835 دلار مواجه است. به علاوه در حال حاضر تمام نگاه‌ها به آمارهای شاخص قیمت مصرف‌کننده امریکا دوخته شده که قرار است روز چهارشنبه منتشر شود. این گزارش در کنار آمارهای شاخص قیمت تولیدکننده که منتشر خواهد شد می‌تواند موضع فدرال رزرو مبنی بر عدم افزایش نرخ بهره را به چالش بکشد. همین چند روز پیش مقام‌های فدرال رزرو نسبت به افزایش مداوم قیمت‌ها ابراز نگرانی کرده بودند. اما به گفته دو مقام ارشد این بانک افزایش نرخ بهره هنوز در دستور کار قرار ندارد. رساندن نرخ بهره به نزدیکی صفر درصد برای تقویت اقتصاد بحران زده امریکا موجب کاهش هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا و رشد این کالا شده است.

 

ارسال نظر