سکه 12 میلیون و 10 هزار، دلار 27 هزار و571 تومان

۱۴۰۰/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۰۵۶
سکه 12 میلیون و 10 هزار، دلار 27 هزار و571 تومان

گروه بانک وبیمه | محسن شمشیری |

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از عدم قرائت گزارش این کمیسیون در خصوص رمزارزها پس از گذشته هفته‌های پیاپی انتقاد کرد.محمدرضا پور ابراهیمی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: گزارش‌های تخصصی کمیسیون اقتصادی طبق قانون باید در صحن قرائت شود اما من دلیل عدم قرائت گزارش‌ کمیسیون اقتصادی در مورد موضوع مهم رمزارزها را متوجه نمی‌شوم، چرا که قرائت این گزارش هر هفته به عقب می‌افتد لذا از رییس و هیات رییسه مجلس درخواست پیگیری این امر را دارم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: همچنین درخواست‌مان از دولت این است که با توجه به ضرورت بازگشت به شرایط قبلی در فروش نفت، این امر علی‌رغم وجود تحریم‌ها، نیازمند اهتمام دولت است لذا از وزیر نفت و رییس‌جمهور درخواست دارم به مساله فروش نفت و کسب درآمدهای ارزی از این طریق توجه ویژه کنند. 

پورابراهیمی در ادامه تاکید کرد: توقف بورس نفت و انرژی و سایر محصولات نفتی که قابلیت عرضه دارند، استمرار پیدا کرده است. آقای وزیر نفت، نخستین اقدام شما باید گشایش در حوزه فروش نفت خام باشد و این فروش را از حالت سنتی خارج کنید تا فروش نفت خام کشور کاملا تخصصی و از طریق بورس انرژی عملیاتی شود. قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر وی، بیان کرد: در رابطه با تبصره (۱) ماده (۴۵) آیین‌نامه داخلی مربوط به قرائت گزارش کمیسیون‌ها در صحن باید بگویم طبق این تبصره، کمیسیون‌ها می‌توانند اگر اصلاحاتی جزئی وجود دارد همراه با گزارش بیاورند اما متأسفانه رسم شده طرحی را ضمیمه این تبصره می‌کنند و به صحن ارایه می‌دهند، در واقع می‌خواهند مسیر ارایه طرح‌ها و لوایح را دور بزنند که ما این روند را قبول نداریم، لذا اگر پیشنهادی می‌خواهد به همراه گزارش‌ها بیاید باید مسیر لوایح و طرح‌ها را طی کند. مساله رمزارزها نیز در دستور کار هیات رییسه مجلس شورای اسلامی قرار دارد و قرائت خواهد شد.

      قیمت‌ها در بازار 

روز یکشنبه، ۲۱ شهریورماه در بازار آزاد ارز، قیمت دلار 27 هزار و 571 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 559 تومان، پوند انگلیس 38 هزار و 386 تومان و درهم امارات 7 هزار و 508 تومان اعلام شده است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی با ۱۴۵ تومان کاهش نسبت به روز گذشته به ۲۶ هزار و ۸۷۶ تومان رسید. قیمت فروش یورو در مقایسه با روز گذشته (شنبه، ۲۰ شهریورماه) با ۹۹ تومان کاهش به ۳۱ هزار و ۶۱۳ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۴۸۶ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۹۸۷ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۴۶۳ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۷۰۴ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۱ هزار و ۲۷۹ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۵۶۳ تومان اعلام شد.

همچنین در سامانه نیما در معاملات روز شنبه (۲۰ شهریورماه)، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۳۰۹ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۱۰۴ تومان معامله شد. قیمت دلار از خردادماه حرکت آرامی به سوی کانال ۲۵ هزار تومان شروع کرد و بیش از دو هفته در این کانال نوسان داشت و وارد کانال ۲۶هزارتومان شد و سپس در صرافی بانکی به قیمت ۲۷ هزار تومان فروخته می‌شد و طی دو هفته گذشته روند نزولی قیمت را شروع کرد و وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (یکشنبه، ۲۱ شهریورماه) در بازار تهران با کاهش ۴۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۲ میلیون و ۱۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله شد.نیم‌ سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۶۳ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج میلیون و ۴۲ هزار تومان شد.همچنین هر اونس جهانی طلا نیز یک هزار و ۷۸۸ دلار و ۲۸ سنت قیمت خورد. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن دلار و اونس جهانی است. بر این اساس قیمت دلار طی هفته گذشته روند نزولی داشته و در صرافی بانکی در کانال ۲۶ هزار تومان تقریبا آرام گرفته است و  اونس جهانی با با توجه به تعطیلی بازار بدون تغییر یک هزار و ۷۸۸ دلار و ۲۸ سنت بود.

     برگشت دلار به کانال ۲۶ هزار تومان

شاخص ارزی در دومین روز هفته، به دلیل کاهش تقاضا و حضور پرقدرت بازارساز، روند نزولی را تجربه کرد.بررسی جدیدترین تحولات بازار ارز در معاملات (یکشنبه بیست و یکم شهریورماه ۱۴۰۰)، بیانگر افت نسبی قیمت انواع ارز است. در این میان بهای دلار یک کانال عقب‌نشینی کرد.

بر این اساس در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار امریکا در لحظه انتشار این گزارش به نرخ ۲۶۲۹۴ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۶۸۲۵ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به نرخ پایانی روز قبل، حدود ۲۰۰ تومان کاهش یافته است.همچنین یورو دیگر ارز پرطرفدار بازار، در این صرافی‌ها، به قیمت ۳۱۰۸۶ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل با تغییر بسیار اندک نسبت به روز قبل، به قیمت ۳۱۷۱۴ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.نرخ هر اسکناس دلار امریکا در بازار متشکل ارز ایران (تنها مرجع رسمی کشف نرخ نقدی ارز - اسکناس) به رقم ۲۶۵۰۱ تومان و نرخ هر اسکناس یورو نیز به رقم ۳۱۲۴۱ تومان رسیده است.

    کاهش اندک قیمت طلا و سکه

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: به دلیل نبود تقاضا برای خرید مصنوعات طلا و کاهش نرخ اونس جهانی، شاهد افت قیمت‌ها در بازار طلا و سکه هستیم اما نرخ ارز افزایش داشت.کشتی آرای با بیان اینکه اونس جهانی به ۱۷۸۷ دلار رسیده افزود: هم‌اکنون هر قطعه سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه گرمی دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. وی گفت: هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۷۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.نرخ ارز با افزایش همراه است؛ هر دلار ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان و هر یورو ۳۲ هزار و ۷۵۰ تومان فروخته می‌شود. همچنین هر دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان و هر یورو ۳۱ هزار و ۳۰۰ تومان معامله می‌شود.

     عرضه ۱۷۴ میلیون دلار در سامانه نیما

بانک مرکزی اعلام کرد که سامانه نیما روز شنبه شاهد عرضه حدود ۱۷۴ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است. شنبه، ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۰ از عرضه‌های مذکور حدود ۴۶ میلیون دلار معامله شده است.براساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۲ هزار و ۹۱۴ تومان بوده است.این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است.سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد. نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (سامانه نیما) با هدف تسهیل تامین ارز راه‌اندازی شده و با استفاده از آن، خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.سامانه نیما محل تامین ارز کالاهای وارداتی و محل تبادل میان صادرکنندگان و واردکنندگان است و حجم و قیمت معاملات انجام شده در آن در فرایند تعیین نرخ ارز، نقشی تعیین‌کننده دارد.

 

ارسال نظر