کاهش ۴۰۰ تومانی قیمت دلار و یورو

۱۳۹۹/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۷۵۰

سکه به کانال 14 میلیونی بازگشت ،خوش‌بینی بازار جهانی به صعود طلا

گروه بانک و بیمه |محسن شمشیری |

در بازار آزاد ارز قیمت دلار در محدوده زیر 30 هزار تومان و با میانگین 29 هزار و 600 تومان، یورو 34 هزار و 800 تومان و درهم امارات 8 هزار و 120 تومان معامله شد و قیمت فروش دلار در صرافی‌ها با کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 28 هزار و 650 تومان و قیمت خرید دلار نیز 28 هزار و 550 تومان درج شده است. ضمن اینکه قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل معادل 33 هزار و 600 تومان و قیمت خرید یورو 33 هزار و 500 تومان تعیین شده است. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. در بازار طلا نیز با ثبات نرخ دلار و اعلام اونس جهانی به قیمت 1899 دلار، مظنه هر مثقال طلای آبشده یا 17 عیار 5 میلیون و 845 هزار تومان، قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم 14میلیون تومان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 8 میلیون و 200 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 300 هزار تومان و سکه گرمی2 میلیون و 500 هزار تومان معامله می‌شود. در ساعات عصر نیز سکه طرح جدید تا 15 میلیون و 100 هزار تومان افزایش داشته است. بازار ارز دوازدهم مهر روند آرام کاهش قیمت ارز را شاهد بود. بر این اساس، صرافی‌های بانکی قیمت خرید و فروش دلار را ۲۰۰ تومان کاهش داده‌اند و قیمت دلار در این صرافی‌ها ۳۵۰ تومان ارزان‌تر از روز پنجشنبه (۱۰ مهر)، به بهای ۲۸ هزار و ۵۵۰ تومان برای فروش و قیمت ۲۸ هزار و ۴۵۰ تومان تومان برای خرید معامله می‌شود. همچنین تابلوی صرافی‌های بانکی برای خرید و فروش یورو نیز مانند دلار امروز با ۲۰۰ تومان کاهش قیمت همراه شد. این صرافی‌ها هر یورو را به بهای ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری و با قیمت ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسانند. این ارقام ۴۵۰ تومان ارزان‌تر از قیمت یورو در روز پنجشنبه گذشته است. علاوه براین در سامانه سنا در روز کاری دهم مهر، یورو به مبلغ میانگین ۳۳ هزار و ۸۵۱ تومان فروخته شد. دلار نیز با میانگین قیمت ۲۸ هزار و ۷۴۹ تومان به فروش رسید.همچنین در سامانه نیما نیز در روز معاملاتی گذشته (پنجشنبه) قیمت فروش هر حواله یورو با میانگین قیمت ۲۷ هزار و ۱۱۷ تومان ثبت شد. حواله دلار نیز در روز معاملاتی گذشته، به میانگین قیمت ۲۳ هزار و ۷۱۴ تومان به فروش رفت. فعالان بازار، علت اصلی افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر را افزایش چشم‌گیر قیمت ارز می‌دانند و می‌گویند: از روزهای گذشته تقاضا برای خرید طلای خام و سکه در بازار افزایش یافته و همین امر موجب افزایش حباب سکه شده است. گفتنی است، تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی‌ها در صرافی‌های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.ولی ظاهرا بازار از سیاست‌های بازارساز استقبال نکرد و همین امر سبب شد تا قیمت ارز در روزهای اخیر مدام رکوردهای جدیدی را به ثبت برساند؛ در صرافی‌های بانکی نیز قیمت ارز به دنبال بازار آزاد درحال رکوردزنی است.

    توقف رشد قیمت طلا و سکه

بازار طلا با وجود کاهش آرام قیمت ارز، همچنان در مقابل کاهش قیمت مقاومت می‌کند. سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به پنجشنبه گذشته، به بهای ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در حال معامله است، اما سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به ارزش ۱۴ میلیون تومان به فروش رسید.همچنین نیم سکه به بهای هشت میلیون تومان، ربع سکه به قیمت پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز به ارزش دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. علاوه بر این در بازار طلا نیز قیمت‌ها تفاوت قابل توجه نسبت به قیمت‌های پنجشنبه گذشته نداشت و بهای یک گرم طلای خام ۱۸ عیار به ارزش یک میلیون و ۳۳۹ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز رقم پنج میلیون و ۸۰۴ هزار تومان را ثبت کرد. قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با ۰.۳۲ درصد کاهش به ۱۸۹۹ دلار و ۸۴ سنت رسید. به گزارش رویترز، در معاملات پرنوسان روز جمعه قیمت طلا با اندکی کاهش به آستانه 1900 دلار رسید، اما به دلیل افزایش ریسک ناشی از ابتلای ترامپ به کرونا قیمت فلز زرد در مسیر بزرگ‌ترین رشد هفتگی 8 هفته اخیر قرار گرفت. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با 0.32 درصد کاهش به 1899 دلار و 84 سنت رسید. قیمت طلا در پایان معاملات آتی روز جمعه برای تحویل در ماه دسامبر نیز با 0.45 درصد کاهش به 1907 دلار و 60 سنت رسید. در این هفته قیمت طلا 2.2 درصد رشد داشت که بیشترین رشد هفتگی از اوایل ماه اوت تاکنون بود. پس از آنکه ترامپ در توئیتر اعلام کرد که وی و همسرش به کرونا مبتلا شده‌اند، شاخص‌ها در بورس وال استریت شاهد کاهش بود و قیمت طلا به بالاترین رقم بیش از یک هفته گذشته رسید. اما کاخ سفید بعدا به شهروندان امریکایی اطمینان داد که از انجام امور ناتوان نیست.عامل دیگری که موجب کاهش شاخص‌ها در بازارهای بورس بود، گزارش ضعیف از روند ترمیم بازار کار امریکا در آستانه انتخابات سوم نوامبر بود.تاوی وونگ تحلیلگر بازار فلزات گرانبها گفت: «در کوتاه‌مدت قیمت طلا احتمالا نوسان محدودی خواهد داشت. بازار منتظر تعطیلات آخر هفته می‌ماند تا ببیند چه خبرهای جدیدی منتشر می‌شود.»تحلیلگران همچنین گوشه چشمی نیز به مذاکرات مربوط به بسته محرک مالی جدیدی دارند که میان کاخ سفید و کنگره امریکا در حال مذاکره است.

    خوش‌بینی بازار جهانی به صعود طلا

نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان می‌دهد که تحلیلگران بازار و سرمایه‌گذاران در پی بهبود اخیر قیمت طلا، به افزایش قیمت این فلز ارزشمند در معاملات هفته جاری خوش‌بین شده‌اند. اگرچه تحلیلگران بازار و سرمایه‌گذاران انتظار دارند قیمت طلا هفته جاری به سطح بالاتری صعود کند اما پس از عملکرد ماهانه طلا در سپتامبر که بدترین عملکرد ماهانه در حدود چهار سال اخیر بود، همچنان اندکی احتیاط وجود دارد. در نظرسنجی هفته جاری از کارشناسان وال استریت، ۱۶ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۰ نفر معادل ۶۳ درصد به افزایش قیمت طلا، دو نفر معادل ۱۳ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و چهار نفر معادل ۲۵ درصد نظری نداشتند. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران، ۱۱۹۴ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۷۴۹ نفر معادل ۶۳ درصد افزایش قیمت و ۲۴۵ نفر معادل ۲۱ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و ۱۹۸ نفر معادل ۱۷ درصد نظری نداشتند.

اکثر تحلیلگران با موفقیت طلا در حفظ حمایت در سطح ۱۸۵۰ دلار، بالا رفتن قیمت این فلز زرد را پیش بینی می‌کنند. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار امریکا هشت دلار و ۷۰ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش یافت و در ۱۹۰۷ دلار و ۶۰ سنت بسته شد اما برای کل هفته ۲.۲ درصد افزایش داشت. طبق آمار بازار داوجونز، قیمت طلا در سپتامبر ۴.۲ درصد کاهش ثبت کرد اما برای سه ماهه سوم ۵.۳ درصد رشد نشان داد.

 

ارسال نظر