خبر

۱۳۹۹/۰۶/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۱۱۱

همتی: اقتصاد ایران در مسیر بازگشت به تعادل است

گرچه مرکز آمار رشد اقتصاد با نفت و بدون نفت را منفی اعلام کرده اما رییس کل بانک مرکزی معتقد است که با توجه به مثبت شدن رشد بخش کشاورزی، صنایع و معادن، در مجموع اقتصاد ایران در حال بازگشت به تعادل است.  همتی رشد اقتصادی بدون نفت و با نفت و همچنین رشد بخش خدمات را که گستردگی زیادی در اقتصاد ایران دارد منفی اعلام کرده اما رشد بخش کشاورزی و صنایع و معادن را مثبت اعلام کرده است. 

همتی درباره گزارش اولیه ارقام رشد اقتصادی فصل اول سال ۱۳۹۹ بانک مرکزی گفت: اقتصاد در مسیر بازگشت به تعادل بعد از شوک کرونا است.

گزارش اولیه ارقام رشد اقتصادی فصل اول سال 1399 بانک مرکزی نشان می‌دهد؛ 

رشد اقتصادی بدون نفت 0.6-  درصد بوده که به‌شکل زیر توزیع شده است: 

1- رشد گروه کشاورزی 3.8+ درصد

2- رشد گروه صنایع و معادن 2.5+ درصد

3- رشد گروه خدمات 1.6- درصد

 رشد اقتصادی با نفت 2.8- درصد.

وی با اشاره به سه نکته می‌گوید: اقتصاد در مسیر بازگشت به تعادل بعد از شوک کرونا است. درمقایسه با کشورهایی که مواجه با هیچ تحریمی نبودند و اقتصادشان صرفاً با ویروس کرونا درگیر بوده، عملکرد رشد اقتصادی کشور امیدوارکننده است.

 تنها بخش منفی غیرنفت، بخش خدمات بوده است، که به‌دلیل محدودیت‌های بهداشتی ناشی از کرونا کاملاً قابل پیش‌بینی بود، لذا بازیابی رشد در بخش غیرنفتی هم‌راستا با ارقام رشد تیر و مرداد ماه شرکت‌های صنعتی دور از دسترس نیست.  منفی بودن رشد نفتی در مقایسه با بهار 98، هم به‌دلیل فشار تحریم‌ها و هم به‌دلیل کاهش تقاضای جهانی ناشی از کرونا، طبیعی است. امید این است که این بخش نیز با روند اخیر صادرات نفت به مسیر رشد خود بازگردد.

کارشناسان با اشاره به رشد صفر درصدی سال‌های دهه 1390 و همچنین 8 فصل رشد منفی از تابستان سال 97 تا بهار سال 99 معتقدند که اقتصاد ایران در حال رکود است و با توجه به رشدهای منفی پی در پی و کوچک شدن کیک اقتصاد ایران و تولید ناخالص داخلی، اکنون مثبت شدن رشد کشاورزی با عدد زیر 4 درصد و صنایع و معادن با عدد 2.5 درصدی را نباید نشانه موفقیت اقتصاد ارزیابی کرد زیرا اولا رشد کل اقتصاد با نفت و بدون نفت منفی است و دوما پس از یک دهه رشد صفر درصدی و همچنین 8 فصل رشد منفی، تحرک اندک در دو بخش اقتصاد نشانه رشد ورونق محسوب نمی‌شود و اقتصاد برای بهبود رشد و رونق به تحولات ساختاری، بهبود فضای کسب وکار و اصلاحات نهادی نیاز دارد.

مسدودسازی مسیرهای سرمایه‌گذاری کاذب

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، گفت: دولت باید مسیر سرمایه‌گذاری در بازارهای کاذب را مسدود کند رحیم زارع در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به تلاش بانک مرکزی برای کنترل تورم با آغاز سیاست‌گذاری نوین پولی، گفت: تلاش‌های خوبی در حال انجام است و به زودی ثبات در بحث نرخ تورم را شاهد خواهیم بود. نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ورود بانک مرکزی به هدف‌گذاری و کنترل تورم نشان از دغدغه مداری مسوولان دارد، افزود: کنترل نقدینگی مهم‌ترین ابزار  برای ساماندهی وضعیت اقتصادی از حیث تورم است. وی با تاکید بر اینکه کنترل تورم در اقتصاد نیازمند برنامه مداری کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت است، تصریح کرد: سیاست‌های پولی باید در خدمت کمک به تولید باشد تا به این ترتیب آثار تورمی اقتصاد را غافلگیر نکند.   این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: دولت باید مسیر سرمایه‌گذاری در بازارهای کاذب را مسدود کند زیرا این بازارها با تشدید دلالی تورم نقطه به نقطه را با سرعت بیشتری افزایش می‌دهند.

حل اختلاف شرکت‌های بیمه با تامین اجتماعی

بیمه مرکزی از برطرف شدن اختلاف میان نمایندگی‌ شرکت‌های بیمه با سازمان تامین اجتماعی در خصوص هزینه‌های بیمه، پس از اصلاح ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی خبر داد. «غلامرضا سلیمانی» رییس کل بیمه مرکزی، با اعلام خبر حل مشکل ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی گفت: به دلیل مشکل ایجاد شده میان نمایندگان بیمه با سازمان تامین اجتماعی در خصوص هزینه‌های بیمه و تصور سازمان تامین اجتماعی مبنی بر اینکه نمایندگان بیمه، پیمانکاران آن سازمان بوده و بابت پیمانکاری درصد بالایی (حدود ۱۶درصد) را برای هزینه بیمه‌ای آنها در نظر گرفته بود، اقداماتی در راستای برطرف شدن این سوء برداشت صورت گرفت. وی با تاکید بر اینکه نمایندگان شرکت‌های بیمه در قالب بخش خصوصی در حال فعالیت هستند، افزود: براساس پیگیری‌های صورت گرفته از سوی بیمه مرکزی و سندیکای بیمه‌گران ایران، مساله ماده ۳۸ نمایندگان بیمه برطرف شد به این معنا که دیگر از طرف سازمان تامین اجتماعی مبلغ بیمه پیمانکاری از نمایندگان دریافت نمی‌شود. رییس کل بیمه مرکزی همچنین یادآور شد: به تمامی ۸۰ هزار نمایندگان بیمه سراسر کشور همچنین ابلاغ شده است تا به شعب سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و کد شغل خود را دریافت کنند. 

 

ارسال نظر