بازار طلا در انتظار معاملات حواله سکه

۱۳۹۷/۰۴/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۶۸۰
بازار طلا در انتظار معاملات حواله سکه

 پورابراهیمی: حذف صرافی‌ها اشتباه فاحش بانک مرکزی  

وزیر علوم: ارز دانشجویان کاهش نمی‌یابد

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری|

درحالی که افزایش نرخ سکه و طلا در بازار و روند نرخ ارز در حاشیه بازار مورد انتقاد مسوولان و برخی کارشناسان است و بسیاری به وجود حباب و نرخ غیرواقعی در بازار طلا و ارز اشاره دارند و این روند باعث شده که سکه طرح جدید روز یک‌شنبه 10تیر 97 به نرخ 2میلیون و 948هزار تومان در بازار معامله شود اما در عین حال دولت، بانک مرکزی و بورس تلاش می‌کنند که با انجام معاملات گواهی ارزی و حواله‌های پیش فروش سکه، میزان عرضه و تقاضا در بازار ارز و طلا را کنترل و به سمت تعادل نسبی هدایت کنند.

به گزارش «تعادل» روز یک‌شنبه 10تیر 97 نیز تحولات بازار ارز و طلا نشان می‌دهد که اگرچه روندی نسبتا با ثبات داشته و با افزایش نرخ‌ها مانند هفته قبل مواجه نیست اما هنوز از برنامه معامله حواله‌های پیش فروش سکه در بورس خبری نیست و این موضوع همچنان با مشکلات اداری و فنی و ناهماهنگی‌های موجود مواجه است و به نظر می‌رسد که این برنامه به زمان بیشتری نیاز دارد و شاید به همین خاطر است که بازار طلا در وضعیت انتظار به سر می‌برد تا اثر خرید و فروش حواله سکه بر بازار را ارزیابی کند.

بر این اساس در بازار طلا در شرایطی که اونس جهانی به 1252دلار رسیده، قیمت طلا و سکه با کاهش یا ثبات نسبی مواجه بوده است. همچنین برخی منابع خبری از کاهش نرخ‌های طلا و سکه خبر داده‌اند که واکنش نسبت به برنامه معامله حواله‌های پیش فروش سکه در بورس است. بر این اساس قیمت سکه طرح جدید با ۳۲هزار و ۵۰۰ تومان کاهش قیمت با رقم ۲میلیون و ۹۵۳هزار تومان طرح قدیم با ۱۰۱هزار تومان افت قیمت به ارزش ۲میلیون و ۷۳۴هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی با ۴۱هزار تومان یک میلیون و ۴۲۸هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۴۷هزار تومان افت به ارزش ۷۴۵هزار تومان، سکه گرمی با ۶ هزار تومان کاهش ۴۱۹هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸عیار نیز با کاهش قیمت ۳هزار و ۱۰۰تومانی به ارزش ۲۳۸هزار و ۸۵۰ تومان معامله شده است. همچنین در بازار ارز رسمی نیز دلار 4261تومان، یورو 4980تومان، درهم 1160، پوند 5627 تومان اعلام شده است.

 بازار در انتظار معامله حواله سکه

براساس اعلام بانک مرکزی برای عرضه حواله‌های پیش فروش سکه در بورس قرار بود که این معاملات از 10تیر ماه آغاز شود اما خبرهای رسیده حاکی‌ است که این کار نیازمند مراحل فنی و اداری و کاری زمانبر است که احتمالا انجام آن را به روزهای بعد موکول خواهد کرد.  طرح پیش فروش سکه از بهمن ماه پارسال تا اواسط اردیبهشت سال جاری درحالی در راستای ایجاد تعادل قیمت سکه توسط بانک مرکزی انجام شده که براساس این طرح ۷.۶ میلیون سکه پیش فروش شد و به دنبال آن قرار شد که سررسیدهای مختلف تحویل سکه در بورس معامله شود و صاحبان حواله و خریداران بتوانند این معاملات را از 10تیر ماه 97 انجام دهند و امکان عرضه تمامی حواله‌های پیش فروش شده سکه طلا با هماهنگی بانک مرکزی و بورس و اوراق بهادار از روز یک‌شنبه در بورس فراهم شود. در این راستا با توجه به تداوم التهابات فعلی بازار سکه طلا، بانک مرکزی با همکاری سازمان بورس اوراق و بهادار از فردا(یک‌شنبه ۱۰تیرماه) در اقدامی جدید امکان عرضه تمامی حواله‌های پیش فروش شده را در بورس فراهم می‌کند که با این کار ضمن پاسخگویی به عطش متقاضیان و متعاملین سکه طلا انتظار می‌رود این اقدام موجب تحرک‌بخشی سمت عرضه بازار شود.

بر این اساس دبیرکل بانک مرکزی درخصوص وعده تحویل سکه‌های پیش فروش شده توسط بانک مرکزی گفت: این بانک متعهد به تحویل تمامی سکه‌های پیش فروش شده است و آمادگی کامل برای این امر وجود دارد با این حال امکان جدیدی در راستای نقدپذیری و تبادل گواهی‌های پیش خرید سکه برای پیش خریدکنندگان به وجود آوردیم تا این افراد بتوانند گواهی سکه‌های خود را قبل از سررسید در بازار بورس به فروش برسانند همچنین کسانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه سکه دارند، می‌توانند با مراجعه به بورس، اوراق سکه را خریداری کنند.

وی با اشاره به اینکه در طرح پیش فروش سکه نقدینگی قابل توجهی جمع‌آوری شده، خاطرنشان کرد: این موضوع نشان می‌دهد مردم علاقه زیادی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند و بر همین اساس در طرح جدید بانک مرکزی کسانی که موفق به خرید سکه در زمان پیش فروش نشدند، فرصتی برای سرمایه‌گذاری در بازار سکه دارند. در واقع تا زمان سررسید گواهی سکه‌های پیش فروش شده، بازارسازی دیگری در قالب اوراق سکه در بورس انجام می‌شود. این اوراق پس از موعد سررسید نیز در حکم مالکیت سکه طلا بوده و قابل خرید و فروش در صرافی‌ها خواهند بود. وی افزود: با توجه به قوانین کشور، اوراق سکه که در بورس عرضه می‌شود، معاف از مالیات است. پس از اجرایی شدن این طرح نسبت به بررسی مجدد شرایط بازار سکه طلا مبادرت خواهد شد و در صورت لزوم مجددا پیش فروش سکه طلا در قالب اوراق سکه طلا از طریق بورس عرضه خواهد شد که این عرضه علاوه بر 7.6میلیون قطعه پیش فروش شده فعلی است. از سوی دیگر در روزهای گذشته مقامات ارشد اقتصادی کشور از آغاز معاملات گواهی ارزی در بورس اوراق بهادار تهران خبر دادند و به این ترتیب در نخستین گام نماد اوراق گواهی صادراتی ارز با نرخ یورو با نماد «یصیورو» در سامانه پس از معاملات درج شد.

پس از درج نماد اوراق گواهی صادراتی ارز با نرخ یورو و با نماد «یصیورو» در سامانه پس از معاملات، علی صحرایی معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: امروز تنها نماد این اوراق در سامانه پس از معاملات درج شده اما آغاز به کار معامله این اوراق زمانی آغاز می‌شود که شرکت بورس تهران، اطلاعیه رسمی درخصوص بازگشایی نماد را منتشر کند. قبل از شروع معاملات این اوراق، دستگاه‌های مرتبط به سازمان بورس درخصوص اینکه چه افرادی می‌توانند گواهی ارزی را خریداری یا به فروش برسانند، اطلاعات و مستندات لازم را ارائه خواهند کرد. معاون بازار شرکت بورس تهران در این زمینه اعلام کرد: آغاز به کار معاملات گواهی ارزی منوط به انتشار اطلاعیه از سوی شرکت بورس تهران است. همچنین، وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی سکه طلا نیز از دوشنبه ۱۱تیر ماه ۹۷ در بورس کالا به ۶۲ میلیون ریال افزایش می‌یابد. مطابق با بند ۱۱ مشخصات قرارداد آتی سکه بهار آزادی طرح امام درخصوص تعیین وجه تضمین اولیه قرارداد آتی سکه طلا و با توجه به افزایش قیمت تسویه روزانه قراردادهای فعال طی روزهای اخیر از ‌دوشنبه تیر ماه ۹۷ پس از اتمام روز معاملاتی وجه تضمین اولیه برابر ۶۲ میلیون ریال به همراه وجه تضمین اضافی در مجموع ۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تعیین می‌شود.

 حذف صرافی‌ها اشتباه فاحش بانک مرکزی

برخی کارشناسان، نمایندگان و مسوولان اقتصادی نیز در واکنش به وضعیت بازار ارز، قیمت ارز را بالا و دارای حباب ارزیابی کرده و برخی سیاست‌ها و اقدامات بانک مرکزی در حذف صرافی‌ها و ‌اختصاص ارز به برخی کالاها را اشتباه معرفی کرده‌اند.

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در این زمینه در گفت‌وگو با فارس گفت: صرافی‌ها در بازار ثانویه نقشی ندارند و یکی از اشتباهات فاحش بانک مرکزی و دولت که جای تاسف دارد و کارهای عجیب و غریبی است که در این ماه‌ها انجام شده است، خروج صرافی‌ها از گردونه ارزی کشور بود. وی افزود: در شرایطی که با تحریم‌های بیشتری روبه‌رو می‌شویم و یک دوره تحریم را در سال‌های اخیر پشت سر گذاشتیم و تجربه صرافی‌ها را داشتیم، حذف آنها خطای راهبردی بود. صرافی‌ها مراودات را در تحریم نگه داشتند و برای اقتصاد یک ظرفیت محسوب می‌شوند. در کمیته مربوطه باید تصمیم‌گیری شود و صرافی‌ها به چرخه بازگردند و بانک‌ها نیز کمک کنند و حتما این موضوع دغدغه ماست. این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که گفته شده دلیل عدم نظارت دقیق و شفاف روی ورودی و خروجی ارز صرافی و دامن زدن آنها به نوسان قیمتی از چرخه حذف شدند، گفت: صرافی‌های مجاز شناسایی و سامانه برای آنها تعریف شود تا در شفافیت کامل فعالیت کنند البته با ایجاد بازار ثانویه ضرورت آنها و کارکردشان تغییر می‌کند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که ارز 4200تومانی دولت رانت چند هزارمیلیارد تومانی توزیع شد، بیان کرد: این بحث جدایی است اول باید بازار ساماندهی شود و بعد به پرونده‌های تخلف مربوط به تخصیص ارز بپردازیم. کالاهای غیرضروری که متاسفانه در همین ماه‌های اخیر ارز گرفتند و شرممان می‌شود، بگوییم به آنها ارز دولتی دادیم. وی افزود: در شورای هماهنگی میان قوا تصمیم گرفته شد 1339قلم کالا از گردونه واردات حذف شود که البته نیاز به بازنگری دارد. زیرا یک سری کالاها در داخل تولید می‌شود. ‌ای کاش سال گذشته دولت این کار را انجام می‌داد. دولت با تاخیر به اقتصاد مقاومتی بازگشته اما استقبال می‌کنیم. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص دستور کار کمیته ضد تحریم مجلس عنوان کرد: تمامی محورهایی که در ارتباط با تحریم‌ها در آینده پیش‌بینی می‌شود در موضوعات بانکی، بیمه، ارز و مراودات تجاری بررسی و راهکار می‌دهند تا در صورت تایید در مجلس با دولت به نتیجه برسیم. پورابراهیمی با تاکید بر اینکه نخستین درخواست ما از رییس‌جمهور تغییر در تیم اقتصادی کابینه است، بیان کرد: از نظر ما برخی افراد انگیزه، توان لازم، روحیه جهادی مواجهه با شرایط و جنگ اقتصادی را ندارند و بخشی از مشکلات کنونی ناشی از ضعف عملکرد تیم اقتصادی دولت است.

 دلار ۹ هزار تومانی واقعی نیست

همچنین رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد رشد نرخ ارز در حاشیه بازار رسمی گفت: نرخ ۸ یا ۹هزار تومان برای دلار واقعی نیست و این نرخ به طور حتم کاهش می‌یابد.

غلامرضا تاجگردون در برنامه نگاه یک سیما با تاکید بر لزوم هماهنگی دولت و مجلس برای مقابله با التهابات اقتصادی گفت: مهم‌ترین وجهی که این روزها اقتصاد را متلاطم کرده، حجم نقدینگی در جامعه است و مردمی که نقدینگی دارند نسبت به ثروت خود نگران هستند. تاجگردون گفت: اشتباه دولت این بود که اعلام کرد به هر کس بخواهد ارز ۴۲۰۰تومانی می‌دهد درحالی که این ارز باید برای کالاهای مورد نیاز استفاده شود. زمانی که صادرکننده ارز حاصل از صادرات خود را باید به دولت بدهد و در قبال آن ۴۲۰۰تومان دریافت کند به دلیل واقعی نبودن این نرخ در اقتصاد کشور صادرکننده صادرات را متوقف می‌کند. نمی‌توان با افزایش نرخ ارز، واردات حدود ۶۰ میلیارد دلاری را یک شبه به حدود ۳۰میلیارد دلار کاهش داد. اکنون دلار در جامعه ما تبدیل به کالا شده است و نرخ ارز باید در بورس و صرافی‌ها مدیریت شود.

 

 

 

ارسال نظر