پیاده‌سازی نخستین ارز دیجیتال کشور

۱۳۹۶/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۳۵۵
پیاده‌سازی نخستین ارز دیجیتال کشور

گروه بانک و بیمه  محسن شمشیری

محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پست توییتری خود نوشت: در جلسه‌یی که با هیات‌مدیره پست بانک در خصوص ارزهای دیجیتال مبتنی بر زنجیره بلوکی داشتم، مقرر شد این بانک اقدامات لازم برای پیاده‌سازی آزمایشی نخستین ارز دیجیتالی کشور را با استفاده از ظرفیت نخبگان کشور به عمل آورد. مدل آزمایشی برای بررسی و تایید به نظام بانکی کشور ارائه خواهد شد.

به گزارش «تعادل» بر این اساس وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیاده‌سازی نخستین ارز دیجیتال کشور به صورت آزمایشگاهی خبر داده و حال باید منتظر ماند که با برنامه‌ریزی بانک مرکزی شرایط برای عرضه و تقاضای ارز دیجیتال در کشور فراهم شود.  محمدجواد آذری‌جهرمی در اینستاگرام خود نیز با بیان اینکه دنیا در حال تحول است و یکی از این تحولات «ارزهای دیجیتال» هستند، اظهار داشت: رویکرد انفعالی در خصوص فناوری و انتظار دستگاه‌ها از یکدیگر طبیعتا باعث عقب‌ماندگی و در نهایت انفعال حاکمیت خواهد شد.

وی ادامه داد: بر این اساس و با استفاده از ظرفیت‌های موجود ارتباطات و فناوری اطلاعات در عرصه بانکداری و نظام مالی کشور و نیز ظرفیت بالای جوانان کشور در جلسه‌یی که با هیات‌مدیره پست بانک ایران داشتم، مقرر شد این بانک با اعلام فراخوان و شناسایی نخبگان کشور در این عرصه، نخستین ارز دیجیتال کشور را به صورت آزمایشگاهی پیاده‌سازی و این مدل را برای بررسی و تایید به نظام بانکی کشور عرضه کند.  وزیر ارتباطات از همه کسانی که در این حوزه تخصص دارند، دعوت کرد در فراخوان پست بانک حضور فعالانه داشته باشند

به گزارش «تعادل» این اقدامات می‌تواند پیرو فعالیت‌های اخیر برخی هموطنان که در شبکه‌های مجازی و دیجیتال به دنبال خرید و فروش و سرمایه‌گذاری در پول‌های مجازی از جمله بیت‌کوین هستند و همچنین نگرانی‌ها و محدودیت‌هایی که برخی کشورها و مقامات پولی و دولت‌های اکثر کشورها نسبت به آینده ارز دیجیتال ابراز کرده‌اند، زمینه‌ساز ایجاد ارز دیجیتال در ایران بر اساس پروتکل‌ها، ضوابط اجرایی، نظارتی و قانونی باشد.

بسیاری از کارشناسان با هشدار به مسوولان بانکی و ارزی کشور اعلام کرده‌اند که نمی‌توان از آثار ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین غافل بود و اگر نسبت به این پدیده انعطاف‌پذیر نباشیم و منفعل باشیم باعث عقب‌ماندگی کشور از حوزه ارز دیجیتال خواهد شد و از آنجا که پول مجازی پولی جهان‌شمول و مورد استقبال بازرگانان و فعالان اقتصادی مختلف است به سادگی می‌تواند بازارهای رسمی را دور بزند یا به حاشیه براند و در آن صورت بخشی از ارز و پول و سرمایه‌های کشور و عده‌یی از سرمایه‌گذاران بدون نیاز به مسوولان نظارتی و مراجعه قانون به شبکه‌های پول دیجیتال مراجعه خواهند کرد و در آن صورت هر گونه عدم حضور و انفعال در این بازارها به زیان منافع اقتصادی و ملی کشور تمام خواهد شد.

در این زمینه بسیاری از کارشناسان بانکی و پولی کشور از جمله دیواندری رییس پژوهشکده پولی و بانکی اعلام کرده‌اند که بانک مرکزی و پژوهشکده سرگرم مطالعه و بررسی مزایا و معایب پول دیجیتال و اقدامات اساسی و علمی و حرفه‌یی در این زمینه است.

اگرچه در ابتدا با موج استقبال از بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال، ارزش بیت‌کوین افزایش یافت و به نزدیک 20 هزار دلار رسید و بسیاری آینده تجارت جهان را بدون دخالت و حضور دولت‌ها و بانک‌های مرکزی و عملکرد سیاست پولی در کاهش ارزش پول و ارزهای مختلف ارزیابی می‌کردند و بر اساس رشد فناوری‌ها، انتظار داشتند که پول دیجیتال جایگزین ارزهایی شود که هر روز با نوسان حاصل از عملکرد دولت‌ها، جنگ و تنش‌های سیاسی با نوسان همراه است اما با برخوردهای اخیر بسیاری از بانک‌های مرکزی و دولت‌های مختلف جهان با بیت‌کوین و پول دیجیتال، عملا زمینه‌ساز سقوط ارزش بیت‌کوین را فراهم کرد.

این نکته نشان می‌دهد که کشورهای قدرتمند جهان از جمله امریکا، اروپا، هند، چین، روسیه و... هنوز قادرند که با محدود کردن معاملات و اقدامات مختلف مانع از قدرتمند شدن ارز دیجیتال شوند.

بیت‌کوین که ارزش آن در ابتدای سال 2017 حدود هزار دلار بود، در ماه‌های اخیر به رقم بی‌سابقه 19 هزار و 666 دلار رسید. اما با شروع برخوردهای دولت‌ها و بانک‌های مرکزی و خط و نشان کشیدن‌های مختلف هم‌اکنون یک‌سوم از ارزش خود را از دست داده و به 12 تا 14 هزار دلار در هفته‌های اخیر رسیده است.  نکته اساسی این است که بیت‌کوین تنها یک پیشتاز پول دیجیتال در بازار است و بسیاری از کشورها و شرکت‌های اروپایی، آسیایی و روس و امریکایی به دنبال ارائه روش‌های مختلفی هستند تا پول دیجیتال را گسترش دهند و این پول‌ها به‌شدت مورد استقبال فعالان اقتصادی و حتی سرمایه‌گذاران عادی قرار گرفته است.

شین چانل تحلیلگر اوراق بهادار در موسسه ای‌اس‌آر ولث ادوایزرز در سیدنی گفت: «باید این نکته را در ذهن داشت که ارزش بیت‌کوین در سال جاری رشد زیادی داشته بنابراین اصلاح قیمت همواره امکان‌پذیر است.»

موفقیت بیت‌کوین ارزهای دیجیتالی را به مرکز توجهات جهانی تبدیل کرده و فرصتی برای بروز و ظهور دیگر رقبای بیت‌کوین نیز فراهم کرده است.

چانل افزود: «سرمایه زیادی در حال حرکت از بیت‌کوین به سمت سایر سکه‌های جایگزین است. شما شرکت‌های نظیر ورج و ریپل را می‌بینید که طی هفته گذشته رشدی بیش از 400 درصدی را شاهد بوده‌اند.» ورج و ریپل از جمله ارزهای دیجیتالی هستند که در حال تقلید و رقابت با بیت‌کوین هستند.

تاکاشی هیروکی استراتژیست ارشد موسه مونکس سکیوریتیز در توکیو گفت: «برخلاف سهام و اوراق قرضه، محاسبه میزان سوددهی بیت‌کوین امکان‌پذیر نیست از این جهت خرید این ارز دیجیتالی بیشتر به یک قمار شبیه است تا سرمایه‌گذاری.»

 

 

ارسال نظر