امکان رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی وجود دارد

۱۴۰۰/۱۰/۱۱ - ۰۵:۳۶:۰۴
کد خبر: ۱۸۵۵۲۰
امکان رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی وجود دارد

رییس‌جمهور در دومین روز سفر به استان قم با آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی دیدار و گفت‌وگو کرد.

رییس‌جمهور درادامه سفرهای استانی خود روزهای پنجشنبه و چمعه را در استان قم سپری کرد. وی در این سفر با اقشار مخنلف مردم دیدار و بازدیدها و سخنرانی متنوعی را داشت. همچنین با علما و مراجع دیدار داشتند محمل اصلی همه این دیدار‌ها مشکلات اقتصادی مردم و کشور بود. رییسی در دیدار با آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم به صورت شبانه‌روز در حال فعالیت برای حل مشکلات مردم است، تصریح کرد: رفع مشکل کسری بودجه سال جاری از دغدغه‌های ما است.

رییسی ضمن بیان اینکه با تلاش دولت برخلاف گذشته استقراض از بانک مرکزی انجام نمی‌شود، اظهار داشت: دولت در دو جبهه خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها فعالیت می‌کند و با فعال‌سازی ظرفیت‌های کشور امکان رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد وجود دارد. رییسی با اشاره به مشکلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی، گفت: کارگروهی برای رفع این مشکلات در قم تشکیل شد تا پیگیر حل مشکلات فرهنگی باشد.آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی نیز در این دیدار با توجه به جایگاه ویژه شهر قم در جهان اسلام، گفت: با توجه به اینکه قم متعلق به تمام جهان اسلام است و در این شهر حرم حضرت معصومه(س)، مسجد جمکران و حوزه علمیه فعال است و سالانه میلیون‌ها رفت و آمد به این شهر انجام می‌شود لذا راه‌اندازی فرودگاه قم از ضروریات است.این مرجع تقلید با تاکید بر لزوم اصلاح نظام بانکداری بیان داشت: مردم از دست بانک‌ها ناراحت هستند چراکه بانک‌ها به کسی پاسخگو نیستند. آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به گرانی در کشور تصریح کرد: این مشکل باید ریشه‌ای حل شود. سوءاستفاده از واردات و قاچاق از جمله ریشه‌های گرانی است. این مرجع تقلید با انتقاد از وضعیت حجاب در جامعه تصریح کرد: با کار فرهنگی و نه با فشار باید این مشکل را حل کرد اطمینان دارم می‌توانیم شرایط را به نفع مردم تغییر دهیم

رییس‌جمهور همچنین با آیت‌الله‌ العظمی عبدالله جوادی آملی دیدار و گفت‌وگو کرد. رییسی در ابتدای این دیدار ضمن ارایه گزارشی از شرایط کشور و برنامه دولت در حوزه سفرهای استانی به جلسه شب گذشته شورای اداری قم اشاره کرد و افزود: آنچه برای استان قم بررسی و به عنوان اولویت‌ها تصویب شده است مورد پیگیری جدی قرار خواهد گرفت. رییسی با اشاره به برخی پروژه‌های نیمه‌تمام در استان قم، تاکید کرد: این پروژه‌ها جلوی چشم مردم است و آنها را رنج می‌دهد که لازم است هرچه سریع‌تر تکلیف آنها را روشن کنیم. رییسی همچنین شرایط تامین کالاهای اساسی و میزان ذخایر آن را قابل قبول توصیف کرد و گفت: بنای دولت این است که در حوزه اقتصاد، دست به اعمال سیاست‌های تورم‌زا نزند. امروز براساس گزارش‌های مرکز آمار ایران، تورم سیر نزولی پیدا کرده است و تلاش دولت این است که در مسیر تداوم آن حرکت کند. رییس‌جمهور در ادامه این دیدار به سیاست‌ دولت سیزدهم در حوزه روابط خارجی اشاره کرد و گفت: دولت، تعامل با دنیا و همسای گان را با جدیت آغاز کرده است. صادرات ایران به برخی کشورهای همسایه طی ماه‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه بیش از گذشته نسبت به بهبود شرایط کشور امیدوارتر شدم، گفت: با توجه به ظرفیت‌های بسیاری که در کشور وجود دارد، اطمینان دارم که می‌توانیم شرایط را به نفع مردم تغییر دهیم. آیت‌الله‌ العظمی جوادی‌آملی نیز در این دیدار ضمن خیرمقدم به آیت‌الله رییسی و گرامیداشت سالروز حماسه نهم دی‌ماه، به بیان نکاتی در حوزه مسائل داخلی و خارجی پرداخت.این مرجع تقلید با اشاره به لزوم حفظ کرامت مردم در اتخاذ تصمیمات و سیاست‌های اقتصادی، گفت: ما باید مردم را سر سفره خودشان بنشانیم و به کرامت آنها توجه کنیم، همان‌گونه که خداوند متعال دستور داده است. آیت‌الله جوادی‌آملی با بیان اینکه مسوولان کشور توان مدیریتی و حوصله رسیدگی به امور را توامان داشته باشند، گفت: امروز باید به کارخانه‌داران و فعالان بخش صنعت کمک کنیم و تا هنگامی که به بیراهه نرفته‌اند از آنها حمایت کنیم. این مرجع تقلید با اشاره به ملاقات‌های خود با مسوولان سابق به خصوص مدیران حوزه سیاست خارجی، گفت: من در همان ملاقات‌ها تاکید کردم که ما نباید رابطه خود با دنیا را قطع کنیم اما توصیه من این است که هر زمان با خارجی‌ها دست دادید انگشتان خود را بشمارید. آیت‌الله جوادی‌آملی به دیدار اخیر خود با وزیر امور خارجه اشاره کرد و گفت: من به آقای امیرعبداللهیان گفتم بنا نیست با کشوری قهر باشیم اما آنها باید با ما مودب باشند و از طرفی ما هم مراقب استقلال کشور باشیم. این مرجع تقلید گفت: مسوولان و مدیران باید همت بلند داشته باشند و بدانند که ساماندهی اقتصاد کشور به یک کار علمی دقیق نیازمند است.

  دولت برای بازگشت اطمینان به بورس تلاش می‌کند

رییسی شامگاه جمعه در جمع اصحاب رسانه قم در سخنانی با اشاره به اقدامات دولت در رابطه با وضعیت بورس گفت: ما در جلسه ستاد اقتصادی دولت پیگیری کردیم که چه راهکارهایی می‌توانیم دنبال کنیم که بورس آرامشی پیدا کند و سرمایه‌گذاران و سهامداران ببینند که کاملاً وضعیت متفاوت شده است. وی با بیان اینکه ۱۰ تصمیم در این زمینه گرفته و توسط وزیر اقتصاد اعلام شد، بیان کرد: برنامه دولت این است که تلاش کند بورس برای سهامداران و کسانی که امروز نگاهشان به بورس هست از یک وضعیت متفاوتی برخوردار شود.

  نباید کار در زمینه بورس رها شود

حجت‌الاسلام رییسی ادامه داد: گام‌های دولت در این زمینه موثر بوده ولی باید دنبال کرد و نباید کار در این زمینه رها شود. رییس‌جمهور کشورمان با تشریح پیگیری‌ها در این زمینه یادآور شد: نوسانات طبیعی در بورس را می‌توان تحمل کرد ولی نوسانات به‌نحوی‌که مردم را نگران کند نه! حجت‌الاسلام رییسی گفت: جلسه‌ای نیست که در هیات دولت که به موضوع بورس پرداخته نشود. باید پیگیری شود که نهایتاً نتیجه‌اش این باشد که سهامداران که تعداد زیادی از مردم را در برمی‌گیرد به آرامش برسند و هر کس به سود خودش برسد.

  هزینه را در دولت زیاد نکردیم 

اما درآمد را افزایش دادیم

وی در ادامه سخنان خود در حوزه اقدامات دولت پیرامون تورم هم گفت: از ابتدای دولت تلاش کردم دولت کاری کند که منجر به تورم‌زدایی شود و از طرفی خودمان ایجاد تورم نکنیم؛ مثلاً در ابتدا می‌توانستیم سراغ استقراض از بانک مرکزی برویم اما این کار را نکردیم که تورم نداشته باشیم و از سوی دیگر به سوی افزایش صادرات رفتیم.

رییسی تصریح کرد: هزینه را در دولت زیاد نکردیم اما درامد را افزایش دادیم و این موثر است در کنترل تورم، عدم خلق نقدینگی نیز بسیار مهم است که در این زمینه تلاش کردیم و این از سیاست‌های دولت است.

  کنترل تورم و سیر نزولی تورم  در دستور کار است

رییس‌جمهور کشورمان یادآور شد: رفتن نقدینگی به‌طرف تولید می‌تواند آثار تورم‌زدایی داشته باشد کارهای زیادی انجام دادیم و تلاش شد تورم‌زایی نکنیم و طبق آمار مرکز آمار تورم به شکل نزولی رسیده است؛ گزارشات بانک مرکزی عنوان می‌کند تورم مهارشده و این کار ادامه می‌یابد و کنترل تورم و سیر نزولی تورم در دستور کار است و روند یکی دو ماه اخیر نشان می‌دهد که سیر نزولی آغازشده است. حجت‌الاسلام رییسی با بیان اینکه معتقدیم این مسیر باید ادامه پیدا کند که تورم را مهار کنیم، گفت: اقداماتی که وزارت کشاورزی انجام داده هم در جهت کنترل بازار است. مثلاً این سامانه «بازرگام» که فعال‌شده بسیاری از کالاها را با قیمت دولتی توزیع می‌کند که در جهت کنترل بازار نقش دارد. رییس‌جمهور کشورمان ادامه داد: البته باید اقدامات دیگری هم انجام دهیم و به دنبال این هستیم که وضعیت آرامی در بازار حاکم شده و میزان کالایی که در بازار وجود دارد نگران‌کننده نباشد و با قیمت مناسب عرضه شود. بنابراین گزارش، در دومین روز از سیزدهمین سفر رییس‌جمهور پیش نشست خبری سید ابراهیم رییسی با اصحاب رسانه استان قم در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد. رییسی پیش‌ازاین از ساعات ابتدایی صبح روز جمعه به دیدار مراجع عظام تقلید رفته بود. رییس‌جمهور کشورمان در دومین روز از سفر استانی به شهر مقدس قم پس از گفت‌وگو با آیت‌الله نوری‌همدانی، به دیدار آیت‌الله سبحانی رفت. وی سپس در نشستی با آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی دیدار و گفت‌وگو کرد و پس‌ازآن به محل دفتر آیت‌الله مکارم‌شیرازی رفت. رییس‌جمهوری سپس در محل بیت آیت‌الله علوی‌گرگانی با این مرجع تقلید دیدار کرد. حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی همچنین ظهر جمعه در جریان سفر به شهر قم با حضور در محل مصلای قدس این شهر پای خطبه‌های نماز جمعه این شهر نشست و نماز جمعه را اقامه کرد.

  بازآفرینی بافت فرسوده شهر قم

رییس‌جمهور تاکید کرد: بازآفرینی بافت فرسوده شهر قم با تلاش برای حفظ لکه‌های تاریخی موجود در آن در دستور کار است. وی گفت: برای حل مشکل صنایع و واحدهای صنعتی کارگروهی با نظارت دولت تشکیل شده است تا واحدهای نیمه فعال و راکد به مدار تولید بازگردند.

رییسی با اشاره به موقعیت مواصلاتی استان قم، گفت: قم ظرفیت بالایی برای گردشگری زیارت دارد و برای رفع مشکلات حوزه گردشگری زیارت باید کارگروه زیارت با نظارت استانداری قم فعال شود، رونق گردشگری زیارت ارتباط مستقیمی با رونق اقتصادی و اشتغال دارد.

 

ارسال نظر