قدردانی «اوپک» در آخرین حضور «زنگنه»

۱۴۰۰/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۹۶۶
قدردانی «اوپک»  در آخرین حضور «زنگنه»

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در یکصد و هشتاد و یکمین نشست عادی خود با پخش نماهنگی، از حضور چندساله بیژن زنگنه در وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو در ایران قدردانی کرد. به گزارش (شانا)، این نماهنگ که در یکصد و هشتاد و یکمین نشست عادی این سازمان به مناسبت آخرین حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت در نشست وزیران نفت و انرژی اوپک برگزار شد «محمد سانوسی بارکیندو» دبیرکل اوپک افزود: در این لحظه تاریخی، می‌خواهم چند دقیقه از وقت شما را صرف قدردانی عمیق و نوستالژی درباره مشارکت‌های تاریخی بیژن زنگنه از جمهوری اسلامی ایران در اوپک در طول دوره کاری طولانی و درخشان ایشان کنم. در واقع، ما به دلیل خدمات جانانه ایشان به این سازمان در طول سال‌های متمادی به عنوان رییس هیات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران بسیار قدردانیم.

وی اظهارداشت: زنگنه در دوران تصدی وزارت نیرو از ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۷ و سپس به عنوان وزیر نفت از ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ و از ۲۰۱۳ تاکنون، خدمات متمایزی به کشور خود و این سازمان ارایه داده و با شخصیت با‌وقار خود، ویژگی‌های منحصر به فردی در راهبری و تخصص دیپلماتیک نمایان کرده، ایشان نمونه بارز نجابت و تجسم صداقت است.

به گفته دبیرکل اوپک، شما به عنوان طولانی‌ترین رییس هیات نمایندگی یک کشور عضو اوپک، در میان همتایان خود در این صنعت و در دبیرخانه احترام بالایی دارید. دانش علمی و تخصص صنعتی شما بسیاری از نشست‌های وزیران، سمینارهای اوپک و رویدادهای صنعتی که در آنها شرکت کرده‌اید را تحت تأثیر قرار داده و غنی کرده است. وی افزود: به عنوان ریش‌سفید نشست اوپک و نشست‌های وزارتی اوپک و غیراوپک (اوپک پلاس)، رهبری با وقار و حضور قدرتمند جنابعالی تأثیری قابل توجه ایجاد کرده است، به‌ویژه در چالش برانگیزترین دوران در دهه‌های گذشته. من به شما اطمینان می‌دهم که موفقیت ما بدون فداکاری، احساس کار گروهی و ذکاوت دیپلماتیک شما، چیزی که امروز هست، نبود. همه ما از دانش و چشمه خرد شما بهره‌مند شدیم. وی خاطرنشان کرد: به‌ تازگی اوپک از رهبری و مشارکت شما بهره بی‌نظیری برد که به حصول اعلامیه همکاری اوپک و غیراوپک منجر شد که در واقع به چشم‌اندازی بدیع برای ایجاد چارچوبی مؤثر به‌منظور همکاری در زمینه انرژی جهان بدل شد. این همکاری برجسته همچنان تأثیر عمیقی بر صنعت نفت جهان دارد و به آن کمک می‌کند تا با موفقیت در جهت‌یابی و غلبه بر چالش‌های جهانی مانند همه‌گیری کرونا فائق آید.

بارکیندو گفت: در حالی که برای بزرگداشت شصتمین سالروز تأسیس اوپک در سپتامبر ۲۰۲۱ در بغداد آماده می‌شویم، من به ویژه از مشارکت‌های تاریخی جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو بنیانگذار اوپک و تعهد بی‌حد و حصر آن به اصول ابتدایی این سازمان قدردانی می‌کنم.

وی اضافه کرد: تحت هدایت توانمند شما، هیات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته نقشی برجسته‌ در امور اوپک داشته و اغلب به‌دلیل خلاقیت در جست‌وجوی سازش و یافتن راه‌حل‌های مناسب در میان کشورهای عضو شناخته شده است. به نمایندگی از اوپک، برای شما عمر طولانی، رضایت‌خاطر، سلامتی و موفقیت‌های مداوم در آینده آرزو می‌کنم.

«محمد بن حمد الرمحی»، وزیر نفت و گاز عمان نیز در بخشی از این نماهنگ گفت: دوست عزیزم، همکار گرامی، آقای زنگنه. این روز برای بسیاری از ما یک روز غم‌انگیز است، اما من تصمیم دارم آن را برای شما جشن بگیرم. می‌خواهم از سهم شما در صنعت و کمک‌های شما تجلیل کنم و بیشتر از همه، تا آنجا که به من مربوط است، سهم شما در توسعه خودم است. وی افزود: من هنگامی که تازه‌ وزیر شده بودم، با شما قدم‌زدن را آغاز کردم و شما هرگز برای حمایت از من فروگذار نکردید. صحبت‌های‌مان را به عنوان مشاوره و مذاکرات‌مان را به عنوان نصیحت در نظر گرفته‌ام. باور کنید در طول حدود ربع قرن که ما یکدیگر را می‌شناسیم، شما مرا نصیحت کرده‌اید و در پیشرفت من مؤثر بوده‌اید. وی اضافه کرد: من صمیمانه متشکرم و می‌خواهم برای شما بازنشستگی خارق‌العاده آرزو کنم که در آن از وقت زندگی خود لذت ببرید. این آغاز آرامش است. این نخستین‌بار برای خودتان بودن است و من فکر می‌کنم شما باید آنچه را که به دست آورده‌اید جشن بگیرید. وی ادامه داد: شما نه تنها به اوپک، بلکه به بسیاری از ما که به صادرات نفت خام خود به بازار وابسته هستیم، کمک کرده‌اید. خرد شما، آرامش شما، ارزیابی شما از شرایط دشوار به‌واقع بسیار تأثیرگذار بوده است و من آن را کمکی بسیار گرانبها می‌نامم.» در این نماهنگ بخشی از سخنان وزیر نفت در نشست‌ و سمینارهای اوپک پخش شد و راوی این نماهنگ بیان کرد که بیژن زنگنه در حالی دوره تصدی خود را به‌ عنوان وزیر نفت به پایان می‌رساند که دوره‌ای بسیار موفق در انرژی ایران به پایان می‌رسد. با این حال، میراث مثبتی که زنگنه برای ایران و اوپک به جا گذاشته است، تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت.

  وزیر نفت:  برخی اعضا‌ی اوپک نگران بازگشت نفت ایران به بازار هستند

 در همین حال وزیر نفت با اشاره به بازگشت نفت ایران بعد از رفع تحریم‌ها گفت: برخی اعضای اوپک نگران بازگشت نفت ایران به بازار هستند. به گزارش ایرنا، بیژن زنگنه روز پنجشنبه در حاشیه نشست صد و هشتاد و یکم اوپک با اشاره به اینکه این نشست، نشست عادی اوپک بوده، افزود: در این نشست در مورد کارهای اداری و گزارشات مالی تصمیم‌گیری شد. 

وی ادامه داد: گزارشات فنی و اقتصادی در نشست اوپک پلاس که تا ساعاتی دیگر برگزار می‌شود، بحث خواهد شد. زنگنه تاکید کرد: این موضوع از آن جهت به جلسه اوپک پلاس موکول شد که تصمیم باید با هم گرفته شود. با توجه به شرایط بازار انتظار داریم توافق تمدید شود.  وی با اشاره به اینکه در اوپک اصل بر اجماع است و همه باید توافق کنند، گفت: شرایط بازار طوری نشده که به اختلاف برسد.

زنگنه در واکنش به اینکه آخرین نشست اوپکی است که به عنوان وزیر نفت ایران در آن شرکت می‌کند، ادامه داد: خوشحالم که این‌بارسنگینی که از طرف مردم بر دوشم بود به سلامت و درستی و صداقت به زمین می‌گذارم. وی افزود: همکار بعدی این‌بار را بر دوش بگیرد و اینجا هم خواستم با وزیر بعدی نفت ایران همکاری کنند. کار مهم وزیر بعدی بازگرداندن ایران به بازار و بازپس‌گیری سهم ایران از بازار نفت است.  به گفته زنگنه اوپک تنها سازمان جهان سوم است که در اقتصاد جهان تاثیرگذار است و معنا و مفهوم کلیدی که اوپک عمل کرده همکاری در عین رقابت و اختلاف سیاسی است. وی تاکید کرد: بسیاری از کشورها اختلافات جدی دارند با این حال کنار هم می‌نشینند و منافع را حداکثر می‌کنند. مساله مهم این است که در عین اختلاف نظر سیاسی همکاری‌ها را ادامه دهیم. این درحالی است که روز پنجشنبه پس از به نتیجه نرسیدن نشست گروه اوپک پلاس در خصوص برنامه تولید خود، قیمت نفت روز جمعه کاهش یافت. به گزارش رویترز، از آنجا که امارات متحده عربی از برنامه بازگرداندن 2میلیون بشکه در روز در نیمه دوم سال جاری به بازار امتناع کرد، و باعث به تعویق افتادن نشست گروه اوپک پلاس در خصوص سیاست‌های تولید شد، قیمت نفت روز جمعه کاهش یافت. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدییت امریکا پس از جهش 2.4درصدی در روز پنجشنبه که باعث شد قیمت این شاخص به بالاترین سطح آن از اکتبر 2018 صعود کند، امروز 10سنت کاهش یافت و به 75دلار و 13سنت در هر بشکه رسید. همچنین معاملات آتی نفت خام برنت به دنبال رشد 1.6درصدی در جلسه معاملاتی گذشته، امروز با 7سنت افت، به قیمت 75دلار و 77سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت. هر دو شاخص، به دلیل طرحی که محتاطانه‌تر از آنچه سرمایه‌گذاران انتظار داشتند، از سوی سازمان کشورهای نفتی و متحدان آن، با حمایت عربستان سعودی و روسیه، روز پنجشنبه رشد قابل توجهی را تجربه کرد. طرح پیشنهادی این بود که اوپک پلاس از ماه آگوست تا دسامبر 2021، 400هزار بشکه در روز به بازار اضافه کند.

پس از آنکه این طرح با مقاومت از سوی امارات و اوپک‌پلاس مواجه شد و جلسه وزرا را به روز جمعه موکول کرد، قیمت‌ها نیز عقب‌نشینی کرد.

استراتژیست‌های کالاهای ING در یادداشتی اذعان داشتند: «عدم دستیابی به توافق می‌تواند به معنای ادامه داشتن تولید این گروه با سطح فعلی باشد و این بدان معنی است که بازار حتی سریع‌تر با کمبود مواجه می‌شود.»

ING اظهار کرد، با این حال، اگر محدودیت‌های موجود تمدید شود، برخی از تولیدکنندگان اوپک پلاس ممکن است تمایل کمتری به پایبند باقی ماندن بر برنامه سهمیه‌بندی خود داشته باشند که در نتیجه منجر به افزایش عرضه خواهد شد. از آنجا که پالایشگاه‌ها فعالیت خود را برای تامین تقاضای بنزین افزایش می‌دهند که باعث کمبود در بازار نفت خام آمریکا شده، قرارداد وست تگزاس اینترمیدییت امریکا در مسیر دستیابی به سود هفتگی 1.6درصدی قرار گرفت، در حالی که تولید نفت شیل ایالات متحده با همین سرعت افزایش پیدا نکرده است. از طرفی، برنت در مسیر افت 0.5درصدی هفتگی قرار گرفت که نشان‌دهنده نگرانی در خصوص تقاضای سوخت در بخش‌هایی از آسیا به دلیل افزایش چشمگیر موارد ابتلا به نوع دلتای ویروس کرونا است. تحلیلگران سیتی اذعان داشتند از آنجا که پیش‌بینی می‌شود تولید نفت ایالات متحده در پایان سال 2021 افزایش یابد و رشد بیشتری را در سال 2022 تجربه کند، انتظار ندارند وست تگزاس اینترمیدییت امریکا به قیمت برنت برسد.

 

ارسال نظر