سیاست

۱۳۹۹/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۶۱۲

21 اردیبهشت، آغاز فرایند اجرایی انتخابات

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: ۸ فروردین ۱۴۰۰ فرایند اجرایی انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس آغاز می‌شود و ۲۱ اردیبهشت نیز فرایند اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری و ثبت‌نام‌ها آغاز می‌شود.

وی افزود: ۱۹ اسفند فرایند اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی آغاز می‌شود و ثبت نام‌ها آغاز و هیات‌های اجرایی تشکیل می‌شود. داوطلبان این انتخابات باید سوءپیشینه‌ها را از حالا تهیه کنند. ۸ فروردین ۱۴۰۰ فرایند اجرایی انتخابات

 میان دوره‌ای مجلس آغاز می‌شود. ۲۱ اردیبهشت فرایند اجرای انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز و ثبت نام‌ها آغاز می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه برگزاری انتخابات در دوره کرونا، گفت: ثبت نام‌ها قطعا الکترونیکی و از طریق اپلیکیشن‌هایی که معرفی می‌شود، انجام می‌شود و فقط یک پرسشنامه را حضوری امضاء می‌کنند. تلاش می‌کنیم تبلیغات با کمترین تجمعات انجام شود. تبلیغات موجب افزایش مشارکت می‌شود اما همین تجمعات موجب تشدید بیماری می‌شود؛ بنابراین بر اساس پروتکل‌های اعلامی از سوی وزارت بهداشت کمترین تجمعات را خواهیم داشت و از فضای مجازی و صداوسیما برای تبلیغات استفاده می‌کنیم.

عرف بیان کرد: انتخابات را بر اساس همه پروتکل‌های بهداشتی از جمله افزایش شعب انتخابات و ایجاد فاصله اجتماعی در روز اخذ رای برگزار می‌کنیم. ساعات اخذ رای را افزایش می‌دهیم و زودتر آغاز می‌کنیم چون قانون اجازه افزایش تعداد روزهای رای‌گیری را نداده است‌. تلاش ما این است که انتخابات در فضای ایمن برگزار شده و مردم دغدغه نداشته باشند.

وی درباره آخرین بررسی طرح انتخابات شوراها، اظهار کرد: در آخرین جلسه‌ای که با رییس مجلس و هیات نظارت مرکزی و استان‌ها داشتیم مطرح شد که این طرح به این انتخابات نمی‌رسد و بر اساس قانون فعلی این انتخابات برگزار می‌شود. درباره قانون انتخابات ریاست‌جمهوری هم ایراداتی از سوی مجمع تشخیص مصلحت گرفته شده که مجلس باید آن را اصلاح کند و به نظر می‌رسد این طرح هم به انتخابات نرسد، اما هروقت به قانون تبدیل شد آن را اجرایی می‌کنیم.

راه‌اندازی کریدور روسیه  به خلیج فارس

وزیر امور خارجه کشورمان که به جمهوری خودمختار نخجوان سفر کرده است، تاکید کرد که نقش این منطقه برای آینده قفقاز بسیار حیاتی و مرکزی خواهد بود. محمدجواد ظریف در پایان دیدار خود با رییس مجلس خودمختار نخجوان در اظهاراتی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: خوشحال هستم که سفر منطقه‌ای خود را از آذربایجان شروع کرده‌ایم و در نخجوان تمام می‌کنم. جمهوری خودمختار نخجوان برای آینده منطقه صلح‌دار قفقاز بسیار حیاتی و مرکزی خواهد بود. این دیپلمات عالیرتبه کشورمان اظهار کرد: ما باید کاری کنیم که خاطره تلخ جنگ دیگر در این منطقه تکرار نشود و تنها راه آن همکاری مفید کشورهای منطقه با یکدیگر است و در این فرآیند نخجوان و جاده‌های مواصلاتی آن نقش مهمی را ایفا می‌کند. وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: براساس گفت‌وگوهایی که با مقامات پنج کشور آذربایجان، روسیه، ارمنستان، گرجستان و ترکیه داشته‌ایم امیدواریم بتوانیم یک همکاری همه‌جانبه برای اتصال در این منطقه چه از طریق کریدور شمال جنوب و چه از طریق کریدور جنوب به غرب ایجاد کنیم و از این طریق خلیج فارس را به روسیه و دریای سیاه وصل کنیم. ظریف اضافه کرد: در همه این کریدورها جمهوری خودمختار نخجوان نقش مهمی را ایفا خواهد کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در پایان صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه امیدوارم آینده این منطقه بسیار بهتر از قبل باشد گفت: از مهمان نوازی خوب مردم نخجوان نیز بسیار تشکر می‌کنم.

دیدار فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا انتخاباتی نبود

روابط عمومی شورای نگهبان در رابطه با دیدار فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء با احمد خاتمی اطلاعیه‌ای صادر کرد. پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان اعلام کرد:  «پیرو خبرسازی‌ برخی کانال‌های شبه خبری در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر نشست انتخاباتی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با یکی از فقهای محترم شورای نگهبان، روابط عمومی شورای نگهبان در اطلاعیه‌ای این خبر را تکذیب کرد. متن این اطلاعیه به شرح زیر است: 

همان‌طور که روابط عمومی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) نیز اعلام کرده است، در سالروز تأسیس این مجموعه سازندگی و عمرانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ۲۳ آذرماه، طبق روال مألوفِ هر ساله که فرمانده محترم‌ این قرارگاه با بزرگان و علما دیدار می‌کند، نشست و جلسه‌ای با آیت‌الله سید احمد خاتمی برگزار و صرفاّ به ارایه‌ گزارش از عملکرد این قرارگاه‌ پرداخته می‌شود. لذا با تأکید بر اینکه در دیدار مذکور هیچ‌گونه مباحث انتخاباتی مطرح‌ نشده است، خبرسازی‌های صورت گرفته درباره دیدار انتخاباتی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) از اساس تکذیب شده و از افکار عمومی و رسانه‌های رسمی درخواست می‌شود، اخبار صحیح مربوط به شورای نگهبان‌ را از وب سایت رسمی‌ این نهاد پیگیری کنند.»

 

ارسال نظر