سیاست

۱۳۹۹/۱۱/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۵۸۳

پاسخ گوترش به احتمال میانجیگری میان ایران و امریکا

دبیرکل سازمان ملل از ایران و امریکا خواست تا از بن بست فعلی بر سر توافق هسته‌ای خارج شوند اما اعلام کرد که انتظار نتیجه سریع ندارد.  آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانسی خبری در پاسخ به احتمال میانجی‌گری میان ایران و امریکا اعلام کرد: «کارهای زیادی باید انجام شود» اما «انتظار راه‌حل سریع ندارم». گوترش ادامه داد: من باور دارم که همگی یعنی تمام کسانی که وارد برجام شده‌اند و دیگر طرفین باید با یکدیگر برای کاهش تردیدها به منظور مواجهه با دشواری‌ها و موانع همکاری کنند. وی بدون اشاره به احتمال میانجیگری گفت که این مساله دارد «در جهت رسیدن به راه‌حلی حرکت می‌کند که در آن ما توافقی خواهیم داشت که برای صلح و ثبات در خلیج (فارس) و جهان ضروری است». دبیرکل سازمان ملل با ابراز تاسف نسبت به «زیر سوال رفتن توافق هسته‌ای» بیان کرد: برجام یک پیروزی بزرگ دیپلماتیک و عنصری ضروری برای صلح و ثبات در خلیج (فارس) بود. وی ادامه داد: واضح است که دشواری‌ها و موانعی وجود دارد. مسائل پیچیده‌تر شده‌اند چراکه امریکا توافق را ترک و اقدامات بیشتری اتخاذ کرد. در این زمان ایران نیز گام‌هایی برای توسعه توانایی‌های هسته‌ای خود برداشته است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز تصمیم دولت بایدن برای بازگشت به برجام را «اشتباه» خواند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز پنج‌شنبه مدعی شد که بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای یک «اشتباه» است و نسبت به عدم بازگشت امریکا به این توافق ابراز امیدواری کرد. وی در میان سخنان خود مدعی شد که پول رسیده به ایران از انعقاد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی صرف «گسترش تروریسم» و «درگیری در یمن، آفریقا و خاورمیانه» شده است. نتانیاهو در انتها افزود که وی از کانال‌ دیپلماتیک برای ممانعت از تلاش ایران برای آسیب رساندن به اسراییل استفاده خواهد کرد.

تشخیص نیازهای مردم ضرورت مهم کشور است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در دهه پنجم انقلاب مهم‌ترین ضرورت برای مسوولان تشخیص دقیق نیازها و مطالبات مردم و برنامه‌ریزی برای پاسخ به آنهاست. محمدرضا عارف   اظهار کرد: در یک ارزیابی کلی از عملکرد ۴ دهه اول انقلاب اسلامی، دستاوردهای کشور عمدتا مرهون حضور جوانان متعهد و پرتلاش در همه زمینه‌ها و صحنه‌ها به ویژه در حوزه‌های علمی و حضور محققین و دانشمندان، توجه به دانش و فناوری، نقش‌آفرینی آنها و تشخیص درست اولویت‌ها و بها دادن به اولویت‌های کشور در زمینه توسعه و پیشرفت است.  در دهه پنجم انقلاب مهم‌ترین ضرورت برای مسوولان تشخیص دقیق نیازها و مطالبات مردم و برنامه‌ریزی برای پاسخ به آنهاست. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اولویت اصلی و مسیر درست حرکت کشور برای تحقق خواسته‌های مردم و حل چالش‌ها و مشکلات کشور، مسیر دانش است . پژوهش، فناوری و تولید ثروت الزامات و نتایج این نگاه است. وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی رهبر معظم انقلاب منتشر شد، تصریح کرد: بیانیه گام دوم انقلاب که به عنوان یک سند فرادستی برای پیشرفت و تعالی کشور محسوب می‌شود باید مورد توجه همه دست اندرکاران قرار بگیرد و در این ارتباط هم وظیفه سنگینی بر عهده تشکل‌های علمی است. عارف با اشاره به جامعه ابرهوشمند و انقلاب صنعتی چهارم، گفت: همه نهادهای علمی، کاربردی و حاکمیتی از جمله انجمن فرماندهی و کنترل باید خود را آماده حضور در جامعه ابر هوشمند کنند و بایدها و نبایدهایی را در برخورد با این جامعه برای خود در نظر داشته باشند و نیز مشارکت جدی علمی و فناورانه در رویدادهای جامعه ابر هوشمند را برای خود ترسیم کنیم. وی با توصیه به حضور جدی‌تر جوانان نخبه در انجمن فرماندهی و کنترل بر ضرورت توجه به علم فرماندهی و کنترل به عنوان یک علم فرا رشته‌ای از سوی نهادهای تصمیم ساز و تصمیم‌گیر تاکید کرد و گفت: حاکمیت علم فرماندهی و کنترل را برای اجرای کامل برنامه‌های پیشرفت و تعالی کشور در برنامه‌های ملی و در زمینه‌های دفاعی، اقتصادی، فرهنگی و مدیریت بحران‌ها باید پذیرفت. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان با تاکید بر ترویج علم فرماندهی و کنترل از طریق همکاری با نهادهای مختلف، خاطرنشان کرد: با توجه به پایین بودن شاخص بهره‌وری در کشور، استفاده از علم فرماندهی و کنترل برای ارتقاء این شاخص ضروری است.

بگویید اسراییل نمی‌گذارد به برجام بازگردید

یک فعال سیاسی در واکنش به سخنان اخیر وزیر خارجه امریکا گفت: گویی ایران عهدشکنی کرده و فرمانده ارشد امریکا را ترور کرده است!

علی مطهری در توییتر نوشت: 

وزیر امور خارجه امریکا گفته اول ایران به برجام برگردد و ما راستی‌آزمایی کنیم تا تحریم‌ها را‌برداریم و به برجام برگردیم. گویی ایران عهدشکنی کرده و فرمانده ارشد آنها را ترور کرده است. به قول معروف: رو که رو نیست، سنگ پای قزوین است. راحت بگو اسراییل اجازه نمی‌دهد ما به برجام برگردیم. آنتونی بلینکن وزیر خارجه جدید امریکا در نشست خبری اخیر خود اظهار کرد: بایدن بسیار شفاف است. اگر ایران به تعهدات خود ذیل توافقنامه هسته‌ای عمل کند، امریکا نیز برمی‌گردد. او ادامه داد: اگر ایران به برجام برگردد و پایبند باشد، ما یک تیم تخصصی برای گفت‌وگو درباره بازگشت به این توافق تشکیل می‌دهیم. آن زمان همراه با متحدان خود از برجام به عنوان سکویی برای حل موضوعات دیگر استفاده خواهیم کرد. اما تا آن زمان فاصله زیادی وجود دارد.

 

ارسال نظر