اقتصاد کلان

۱۳۹۹/۱۰/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۰۱۹

موافقت مجلس با ثبت نام جاماندگان سهام  عدالت

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با پیشنهاد ثبت نام ۷میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت در کل کشور خبر داد. به گزارش ایسنا به نقل از دفتر نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، ابراهیم عزیزی خاطرنشان کرد که پس از موافقت کمیسیون تلفیق، پیشنهاد ثبت نام جا ماندگان از سهام عدالت، باید در صحن علنی مجلس مطرح و در معرض رای کل نمایندگان مجلس قرار گیرد تا به تصویب نهایی برسد. او همچنین گفت: شکل‌گیری سهام عدالت در راستای توزیع عادلانه ثروت میان مردم انجام شد، لذا کسانی که به هر دلیل از ثبت نام جا مانده‌اند، باید این حق برایشان محفوظ باشد. رییس مجمع نمایندگان فارس در خصوص احتمال تصویب نهایی پیشنهاد مذکور توسط مجلس گفت: با شناختی که از فضای حاکم بر مجلس و رویکرد مردمی نمایندگان داریم، به نظر می‌رسد مشکلی برای تصویب نهایی کلیات این طرح نداشته باشیم. او افزود: تنها ممکن است نمایندگان در خصوص جزئیات پیشنهاد و نحوه ثبت نام متقاضیان و واگذاری سهام، صحبت‌هایی داشته باشند که این نیز طبیعی است و طبق روال جاری مجلس در خصوص تمام پیشنهادها و طرح‌ها، این رویکرد وجود دارد.

700 هزار زن بیکارند

سهم زنان از بین جمعیت بیکار به بیش از ۷۰۰ هزار نفر رسیده است. گزارشی که اخیرا مرکز آمار در رابطه با وضعیت بیکاری در پاییز سال جاری منتشر کرد نشان داد که در حال حاضر جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر به ۶۲ میلیون و ۴۴۴ هزار نفر رسیده که ۴۱.۴ درصد آنها از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. در بین جمعیت فعال ۲۳ میلیون و ۴۱۳ هزار نفر شاغل و حدود دو میلیون و ۴۳۵ هزار نفر بیکار هستند. براین اساس نرخ بیکاری پاییز به ۹.۴ درصد رسیده بود که در مقایسه با فصل مشابه سال قبل ۱.۲ درصد کاهش داشت. اما بررسی جزئیات گزارش بیکاری نشان می‌دهد که در پاییز امسال تعداد زنان بیکار حدود ۷۰۰ هزار و ۱۵۳ نفر اعلام شده و نرخ بیکاری در بین آنها به ۱۵.۹ درصد رسیده است. در حالی که در پاییز سال گذشته جمعیت زنان بیکار ۹۳۶ هزار نفر با نرخ ۱۷.۳ درصد بوده است. بنا بر این گزارش از تعداد زنان بیکار نیز ۲۳۵ هزار و ۸۴۹ نفر و به عبارتی حدود ۱.۴ کم شده است. همچنین در پاییز پارسال از جمعیت بیکار یک میلیون و ۹۵۶ هزار و ۷۲۴ نفر مرد بوده‌اند که نرخ بیکاری در بین آنها به ۸.۹ درصد گزارش شده بود ولی در پاییز سال جاری جمعیت مردان بیکار به یک میلیون و ۷۳۵ هزار و ۵۳۶ نفر رسیده که در این حالت نرخ بیکاری بین آنهابا ۰.۸ درصد کاهش  ۸.۱ درصد اعلام شده است. براین اساس از تعداد مردان بیکار در پاییز امسال حدود ۲۲۱ هزار و ۱۸۸ نفر کاسته شده است.

چرا اقتصاد ایران به واردات متکی است؟

یک کارشناس اقتصادی ضمن بیان اینکه نرخ ارز یک قیمت کلیدی است و شدت تاثیرگذاری این قیمت کلیدی در اقتصاد ایران از میانگین کشورهای در حال توسعه به مراتب شدیدتر است، گفت: به واسطه سهل انگاری‌های بزرگی که در سیاست‌های تجاری مملکت اتفاق افتاد، تداوم حیات اقتصادی کشور به طرز بی سابقه‌ای متکی به واردات شده است. فرشاد مومنی گفت: در قلمرو علم اقتصاد به قیمت ارز، قیمت کلیدی گفته می‌شود. قیمت‌های کلیدی قیمت‌هایی هستند که تغییرات آنها به‌طور همزمان هم قسمت عرضه و هم قسمت تقاضای اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وی افزود: هرکسی که حداقل صلاحیت علمی را داشته باشد قطعا به تصمیم گیران توصیه می‌کند که از برخوردهای سهل انگارانه، کوته نگرانه، جزئی نگر و سطحی نگر پرهیز کنند، چون دستکاری قیمت‌های کلیدی همه ارکان نظام حیات جمعی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: اغلب مردم جامعه پیامدهای این مساله را از دریچه تحولاتی که در معیشت آنها و کیفیت زندگی شان پدیدار می‌کند، مورد توجه قرار می‌دهند اما اقتصاد شناسان بزرگ روی این مساله تاکید می‌کنند که تغییرات ناگهانی در قیمت‌های کلیدی به‌طورکلی نظام حیات جمعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وی افزود: برای مثال «جان مینارد کینز» که در قلمرو علم اقتصاد به عنوان اندیشه ورزی که انقلاب اندیشه‌ای در ساحت علم اقتصاد پدیدار کرده است، در سال ۱۹۲۰ یعنی دو سال پس از پایان جنگ جهانی اول کتابی تحت عنوان «پیامدهای اقتصادی صلح» منتشر کرد. مومنی بیان کرد: کینز در این کتاب خطاب به حکومت گران، دانشگاهیان و عامه مردم جمع بندی خود را از اجتناب ناپذیری سیاست‌های تورم زا در شرایط جنگی شرح می‌دهد و از جمله نکاتی که مطرح می‌کند اینکه سیاست‌های تورم زا بیش از آنکه روی اقتصاد آثار شوم و پر تعداد باقی بگذارد روی فرهنگ، مناسبات اجتماعی تاثیر می‌گذارد. وی ادامه داد: تعبیر کینز مبنی بر اینکه رانت در اثر سیاست‌های تورم زا پدیدار می‌شود و درضمن افرادی پیدا می‌شوند که می‌توانند به اعتبار این شرایط بدون اینکه کوچک‌ترین زحمتی کشیده باشند برخورداری‌های فراوان پیدا کنند در حالی که به‌طور همزمان بخش اعظم جامعه که مزد و حقوق بگیر هستند در معرض شرایطی قرار می‌گیرند که گویی جیب بری جیب آنها را زده است. این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اینکه مردم احساس کنند دارایی‌هایشان که مزد و حقوق ماهانه شان است، اینگونه به سرعت ارزش خود را از دست می‌دهد؛ یکسری پیامدهایی دارد که در طرز نگاهی که مردم به کشور و همینطور به یکدیگر دارند و اولویت گذاری‌هایی که برای شیوه تداوم زندگی شان اتخاذ می‌کنند، تاثیر می‌گذارد.

 

ارسال نظر