فعال‌سازی سامانه «اسنپی» اعلام قیمت‌ها

۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۱۴۴
فعال‌سازی سامانه «اسنپی» اعلام قیمت‌ها

گروه ایران|

در شرایطی که نوسانات قیمتی طی ماه‌های اخیر مشکلات اقتصادی و معیشتی دامنه داری را در کشور ایجاد کرده؛ سخنگوی دولت از تلاش دولت برای راه‌اندازی اپلیکیشنی خبر می‌دهد که در قالب آن قیمت مصوب صد قلم کالای ضروری در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا مانع از گرانفروشی این اقلام شود. سامانه‌ای که از منظر آقای سخنگو بخشی از ناهماهنگی‌های موجود در قیمت اقلام مصرفی را پوشش می‌دهد. ربیعی همچنین خبر داد که سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان قیمت‌های مصوب در این صد قلم کالا را اعلام می‌کند تا مردم در صورت مشاهده تخلف بتوانند در این سامانه اعلام شکایت کنند. شکل بازرسی‌ها نیز «اسنپی» خواهد بود و نزدیک‌ترین بازرس به مرکز تخلف مراجعه خواهد کرد.  نشست خبری سخنگوی دولت با نمایندگان رسانه‌های گروهی دیروز در شرایطی در ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد که موضوع تحریم ظریف توسط امریکا و حاشیه‌های برآمده از آن در راس پرسش‌های خبرنگاران از ربیعی قرار گرفته بود؛ تحریم‌ها و تخریب‌های گسترده‌ای که از منظر آقای سخنگو نه تهاجم به یک شخص یا کاراکتر خاص، بلکه تهاجم به بنیادهای دولت- ملت ایران است. تهاجمی که نه تنها دشمنان را به اهداف از پیش تعیین شده شان نرسانده بلکه وحدتی استراتژیک در کشورمان حول و حوش موضوع ظریف ایجاد کرده است.  سخنگوی دولت با بیان اینکه این اقدام امریکا خلاف همه روندهای دیپلماتیک اتفاق بی‌سابقه‌ای هم در تاریخ دیپلماسی جهان است، تصریح کرد: اینکه دولتی دایماً ادعای مذاکره کند و بعد وزیر خارجه همان کشور را که دعوت به مذاکره می‌کنند تحریم کنند اگر مضحک نیست پس چیست؟ در دیدار با یک سناتور از او دعوت می‌کنند که به ملاقات بیاید و سپس او را تحریم می‌کنند.هرچند موضوع حمایت از تیم دیپلماسی مهم‌ترین سوژه خبری نشست روز گذشته را شکل میداد؛ اما سخنگوی دولت در کنار مباحث سیاسی و دیپلماسی با مجموعه‌ای اخبار اقتصادی دست اول خود را به نشست خبری رسانده بود؛ از راه‌اندازی سامانه‌ای ارتباطی برای پیگیری و رصد قیمت اقلام مصرفی تا برنامه دولت برای حذف یارانه‌بگیران برخوردار و از ماجرای حذف 4صفر از پول ملی تا سرانجام تامین اقلام اساسی و...بخشی از مهم‌ترین پرسش‌های اقتصادی بودند که سخنگوی دولت درباره آنها صحبت کرد. در همین راستا، ربیعی از تلاش دولت برای راه‌اندازی اپلیکیشنی خبر داد که در قالب آن قیمت مصوب صد قلم کالای ضروری در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا مانع از گرانفروشی این اقلام شود. سامانه‌ای که ربیعی معتقد است راه‌اندازی آن بخش قابل توجهی از التهابات حاشیه‌ای بازار را مهار می‌کند و قیمت اقلام مصرفی مردم را در وضعیت شفافی قرار می‌دهد.

   موضع‌گیری‌های غیرمنصفانه داخلی

در مقابل ظریف

ربیعی اما در پاسخ به سوال خبرنگار تعادل درباره تاثیر نامطلوب رفتارهای افراطی در استیفای منافع ایرانیان و اینکه برخی چهره‌های امریکایی اعلام کردند که ظریف حتی توانایی دفاع از خود در برابر تخریب یک سریال تلویزیونی را ندارد و نمی‌تواند حق خود را بگیرد در این شرایط چگونه می‌توانیم با او مذاکره کنیم؟ گفت: حضور ضد انقلاب در کاخ سفید زیاد شده است کاملا احساس می‌کنم که ادبیاتی که کاخ سفید صحبت می‌کند خیلی به ادبیات صدا و سیمای گروهک‌ها نزدیک شده است.

ربیعی افزود: متاسفانه ما از تیرانا تا کاخ سفید تا برخی هم که ناآگاهانه در داخل موضع‌گیری‌هایی می‌کنند که منافع ملی تضعیف می‌شود مورد گله است. اما به هر حال احترام به آزادی بیان است. هرچه در تحریم ظریف کنکاش می‌کنم و با دوستان مطلع صحبت می‌کنم دشمنان به دنبال القاء دو دولتی در ایران هستند که از اهداف مهم القایی است که درباره ظریف انجام می‌دهند.

سخنگوی دولت گفت: ما قطعا وقتی پشتوانه اظهارات رهبر معظم انقلاب را داریم و در کنار آن حمایت نیروهای مسلح درباره آقای ظریف را داریم، از آن طرف هم به آزادی اظهارنظر معتقدیم. اظهارنظر می‌کنند و دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند. به هر حال این نوع دیپلماسی ایرانی است و ما نمی‌توانیم در این زمینه دخالتی کنیم که شما حرفی نزنید. دعوت به انصاف و منافع ملی را می‌توانیم سفارش کنیم. وی افزود: در قضیه قاسم سلیمانی واقعا به وحدت ملی رسیدیم. در برجام به وحدت ملی رسیدیم و امروز هم در قضیه ظریف به نوعی به وحدت ملی رسیدیم.ربیعی ادامه داد: با همه احترامی که به حقوق افرادی که حرف می‌زنند دارم از آنها می‌خواهم که بی‌انصافانه در مقابل ظریف موضع‌گیری نکنند. حداقل سربازی را که دارد می‌جنگد از پشت به آن توهین نمی‌کنند.

سخنگوی دولت در ادامه پاسخ به «تعادل» افزود: خلاف اظهارات تفرقه افکنانه ترامپ ظریف معتمد نظام و رهبری است. ایستادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ستاد کل نیروهای مسلح و ارتش و از همه بیشتر و مداوم‌تر رهبری معظم انقلاب در پشتیبانی ظریف، یکپارچگی ملی ما علیه کاخ سفید را نشان می‌دهد.

   در تامین کالای اساسی مردم کمبودی نداریم

ربیعی گفت: با متمرکز شدن اختیارات بازرگانی در قائم‌مقامی وزارت صمت، گزارشی ارایه شد و در روزهای آینده، نرم افزاری قیمت‌های صد قلم کالای اساسی که برای زندگی مردم ضروری است؛ بطور روزانه به اطلاع مردم خواهد رساند. سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان قیمت‌های قابل قبول در صد قلم کالا را اعلام می‌کند تا مردم در صورت تخلف بتوانند در این سامانه اعلام شکایت کنند. شکل بازرسی‌ها «اسنپی» خواهد بود و نزدیک‌ترین بازرس به مرکز تخلف مراجعه خواهد کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به بررسی موضوع تامین کالاهای اساسی در نشست هیات دولت، تاکید کرد: کالای اساسی به منظور مصرف و ذخیره برای سال ۹۸ چه از داخل و چه از خارج کاملا خریداری شده و هیچ‌گونه کسری برای کالای اساسی در سال ۱۳۹۸ نخواهیم داشت. وی درباره قول پیگیری ارزهای اختصاص یافته به وزارتخانه‌ها هم گفت: وزارت جهاد کشاورزی ۷۰ درصد، وزارت بهداشت ۲۳ درصد، وزارت صمت ۶ درصد و وزارت ارشاد ۱ درصد ارز دریافت کرده‌اند.  ربیعی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شد در بخش جهاد کشاورزی خوشبختانه ۱۰۰ درصد کالاهایی که به آنها ارز اختصاص داده شده بود؛ وارد کشور شده و موجود است. فاصله‌ای که با بانک مرکزی دارد به دلیل مفاصا حساب و اسناد ترخیص یا اسناد کشتی‌هاست که با تاخیر انجام می‌شود. ربیعی با اشاره به تشکیل کمیته ارزهای تخصیصی در هر وزارتخانه گفت: کمیته اصلی ارزهای تخصیصی توسط آقای همتی تشکیل شده است.  سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره دعوت سناتور امریکایی از ظریف برای دیدار با ترامپ در کاخ سفید گفت: بگذارید جزییات این دیدار را ظریف در نشست مطبوعاتی که خواهند داشت بیان کنند. وی افزود: بدون پیش شرط‌های گفته شده مبنی بر قطع تروریسم اقتصادی در هیچ کجا مذاکره‌ای با امریکا صورت نخواهد گرفت. این نخستین‌بار نیست که ترامپ، ایران را دعوت به مذاکره کرده است اما ما قائل به مذاکره برای گرفتن عکس یادگاری نیستیم.

   برای شناسایی دهک‌های پردرآمد شفاف عمل می‌کنیم

ربیعی درباره شناسایی و حذف سه دهک پر درآمد جامعه از دریافت یارانه‌ها گفت: طبق قانون بودجه شناسایی و حذف افراد پر درآمد وظیفه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. در سال‌های قبل نیز بر اساس پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان حدود ۵ میلیون نفر در سه دهک بودند که شناسایی و حذف شدند البته تعدادی هم اشتباه شده بود که اصلاح شد، اما تعداد زیادی حذف شدند.

وی با بیان اینکه در خصوص شناسایی و حذف دهک‌ها شفاف عمل می‌کنیم گفت: الان هم اگر افراد پر درآمدی شناسایی شوند از دریافت یارانه حذف خواهند شد. اگر بر اساس شاخص‌ها موارد دیگری شناسایی شود، شفاف اعلام می‌شود. ربیعی گفت: موضوع مالیات بر ارزش افزوده در مجلس و همچنین تجدید نظر در برنامه‌های مالیاتی کشور نیز در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است که دو سه جلسه دیگر ادامه خواهد داشت.

سخنگوی دولت اظهار داشت: مالیات بر مسکن در لایحه فعالیت‌های اختلال زا پیش بینی نشده است، اما در اصلاح ساختار بودجه و تخفیف‌های مالیاتی برای تولید، اقدامات خوبی شکل گرفته و از تولیدکنندگان حمایت‌های مالیاتی صورت گرفته است اما در خصوص کارهایی که تولیدی نیست و بنا بر بازار صورت می‌گیرد مواردی پیش‌بینی شده است و از طرفی مالیات نظام تامین اجتماعی در اصلاح ساختار بودجه پیگیری می‌شود. او افزود: دقت بیشتر برای ارسال لوایح از دولت به مجلس و انجام کار عمیق‌تر روی آنها، کمک بسیاری به تدوین آنها می‌کند؛ ما برای کار کارشناسی نمایندگان مجلس احترام قائلیم، اما هر چه برای تدوین لوایح، عمیق‌تر و دقیق‌تر کار کارشناسی انجام دهیم در مجلس برای تصویب آن کار کمتری صورت می‌گیرد. او در پاسخ به سوال دیگری درباره حذف ۴ صفر از پول ملی کاهش هزینه‌های محاسباتی، ثبت، حمل اسکناس، اشتباهات محاسباتی، زمان مصروف در مبادلات در بازار کالا، خدمات پول و مالی، آسانی در ثبت اعداد و ارقام پولی، آسانی در بیان ارزش مقدار پولی که نسبتی با ارز دارد، صرفه جویی در هزینه چاپ اسکناس و کاهش تمایل به ذخیره کردن ارز‌های خارجی و سایر دارایی‌های پربازده را از دیگر محاسنات کاهش صفر از پول ملی عنوان کرد.

   استفاده از صندوق ارزی و توسعه ملی

 از ظرفیت‌های قانون بودجه است

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مبنی بر اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی و ذخیره ارزی برای کسری بودجه دولت که با انتقادها و واکنش‌ها روبرو است که بهتر نیست این برداشت در زمان بحران باشد گفت: استفاده از صندوق ارزی و توسعه ملی از ظرفیت‌های قانون خود بودجه است. طبق بند (ج) تبصره یک قانون بودجه ۱۳۹۸ اساسا این حساب برای شرایطی است که اگر درآمدهای نفتی هر سال بیشتر از سقف بودجه نفتی باشد به حساب واریز می‌شود ولی اگر درآمدهای نفتی مانند امسال کمتر از سقف نفتی بودجه باشد قانونا از حساب برداشت می‌کنیم بنابراین امسال ما نیاز داشتیم که این کار را بکنیم.

سخنگوی دولت یادآور شد: دوم اینکه این برداشت استفاده از مانده ۱۲ درصد ورودی صندوق توسعه ملی در سال گذشته بوده که ما صرفه جویی کردیم و امسال استفاده کردیم. یعنی به هیچ عنوان چیزی بیش از مازاد پارسال و صرفه‌جویی که صورت گرفته، نبوده است.

 

ارسال نظر