استراتژی اشتباه ترامپ؛ تحول اساسی در منطقه

۱۳۹۶/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۳۳۸

گروه ایران|

«استراتژی اشتباه و احمقانه» این ترکیب‌بند محتوای اصلی اکثر اظهارنظرهایی است که چهره‌های تاثیرگذار داخلی و خارجی درباره راهبرد جدید ایالات متحده در مورد انتخاب قدس به عنوان پایتخت یک رژیم جعلی و نژادپرست مطرح شده است.

 خبری که چهارشنبه شب در صدر اخبار رسانه‌های بین‌المللی و شبکه‌های اجتماعی جهان نشست و به سرعت برق و باد افکار عمومی جهانی را در نوردید و به ترند یک شبکه‌های اجتماعی نیز بدل شد. فاجعه‌یی که وقوع آن یک چیز بیشتر نبود؛ «امریکا و رژیم‌صهیونیستی خواب‌های تازه‌یی برای منطقه دیده‌اند.» خواب‌هایی که به نظر می‌رسد با اتحاد استراتژیک مسلمانان جهان به کابوسی تیره و تار برای امریکا و صهیونیست‌ها بدل شود و سرنوشت تازه‌یی در منطقه رقم بزند.

 هرچند ترامپ پیش از این و در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا نیز قول به رسمیت شناختن قدس را به صهیونیست‌ها داده بود، اما هیچ کس تصور نمی‌کرد که ترامپ در کمتر از یک‌سال از حضور خود در کاخ سفید دست به قمار خطرناکی بزند که تبعات آن نه تنها منطقه حساس خاورمیانه را با خطر شعله‌ور شدن آتش جنگ و نژادپرستی مواجه کند، بلکه شراره‌های آن دامن بسیاری از کشورهای دیگر را نیز بگیرد. بلافاصله پس از تصمیم نتانیاهو مبنی بر تغییر پایتخت رژیم غاصب صهیونیستی از تل‌آویو به شهر قدس و تایید آن از سوی ترامپ، مقامات و مسوولان ایران نسبت به این تصمیم واکنش نشان دادند.

 واکنش ایران به جنجال‌آفرینی نتانیاهو و ترامپ

نخستین واکنش نسبت به تغییر پایتخت رژیم غاصب صهیونیستی از تل‌آویو به شهر قدس را مقام معظم رهبری دو روز قبل از رسانه‌یی شدن این خبر مطرح کرده بودند؛ زمانی که در دیدار مسوولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت و سفرای کشورهای اسلامی این تصمیم را باعث نابودی کامل رژیم صهیونیستی ارزیابی کردند. مقام معظم رهبری در این دیدار، ادعای دشمنان اسلام درباره اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم‌صهیونیستی را ناشی از ناتوانی و عجز آنها دانستند و افزودند: دنیای اسلام بلاشک در مقابل این توطئه می‌ایستد و صهیونیست‌ها با این کار ضربه بزرگ‌تری می‌خورند و فلسطین عزیز بدون تردید سرانجام آزاد خواهد شد.  

 واکنش روحانی به انتقال پایتخت رژیم‌صهیونیستی به شهر قدس

رییس‌جمهوری اسلامی ایران نیز در جریان تماس‌های تلفنی با رهبران کشورهای مسلمان تلاش کرد تا توجه کشورهای اسلامی را به این موضوع جلب کند. روسای جمهوری ایران و ترکیه در تماس تلفنی، قدس شریف را بخش لاینفک فلسطین دانستند و با نکوهش شدید تصمیم امریکا، از همه کشورهای اسلامی و صلح‌دوست جهان خواستند متحد و یکصدا در برابر این حرکت بی‌ثبات‌کننده و غیرقانونی واشنگتن بایستند. به گزارش پاد، روحانی در این تماس تلفنی با اشاره به پیشنهاد «رجب طیب اردوغان» برای تشکیل نشست فوق‌العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی گفت: ما معتقدیم در شرایط کنونی همه کشورهای اسلامی باید متحد و یکصدا در برابر این تصمیم نادرست، غیرقانونی، تحریک‌آمیز و بسیار خطرناک امریکا اقدامی جدی انجام دهند. روحانی با قدردانی از تماس تلفنی رییس‌جمهور ترکیه تصریح کرد: امروز یکی از اولویت‌های جهان اسلام، مساله فلسطین، قدس و مقابله با اقدامات نادرست رژیم‌صهیونیستی است. ما همه کشورهای اسلامی و صلح‌دوست جهان را دعوت می‌کنیم تا در برابر این اقدامات غیرقانونی ایستادگی کنند. رییس‌جمهور با بیان اینکه منطقه ما نیاز به ثبات و امنیت دارد و این حرکات نادرست و غیرقانونی می‌تواند کشور فلسطین و کل منطقه را به سمت بی‌ثباتی بکشاند. رییس‌جمهور گفت که ایران در نشست فوق‌العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی شرکت خواهد کرد.

 توییت ظریف درباره سکوت برخی کشورهای عربی

در این راستا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در توییترش به زبان عربی نوشت: اگر نیمى از پول‌هایى را که برخى حاکمان منطقه براى حمایت از تروریسم، افراطى‌گرى، فرقه‌گرایى و تحریک علیه همسایگان خرج کردند، براى آزادسازى فلسطین هزینه مى‌کردند، امروز شاهد این گزافه‌گویى امریکا و تلاش براى تقدیس و تحکیم [اعلامیه بالفور] «وعده آنکه مالک نیست به آنکه سزاوار نیست» نبودیم. اما با وجود این، چه بخواهند و چه نخواهند، «قدس» عربى و اسلامى باقى مى‌ماند. (اینجا) ساعاتی بعد وزارت امور خارجه بیانیه‌یی رسمی صادر کرد و در آن ضمن محکوم کردن این اقدام امریکا آن را در تناقض با قطعنامه‌های بین‌المللی معرفی کرد.معاون اول رییس‌جمهوری کشورمان نیز به اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم‌صهیونیستی واکنش نشان داد. به گزارش «تعادل» اسحاق جهانگیری در صفحه توییتر خود نوشت: سرخوردگی‌های ناشی از شکست‌های پیاپی در جبهه استکبار، آنان را به رفتارهایی سست برای ترمیم روحیه یاران خود واداشته غافل از اینکه به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم‌صهیونیستی هم با شکستی مفتضحانه‌تر روبه‌رو خواهد شد.

  نابودی رژیم‌صهیونیستی نزدیک‌تر شد

واکنش‌ها فقط به دستگاه اجرایی کشور ختم نشد و رییس ستاد کل نیروهای مسلح خط و نشانی جدی برای دو کشور امریکا و رژیم‌صهیونیستی کشید و در پیامی اقدام ترامپ درباره قدس را محکوم کرد.  سردار محمد باقری در بخشی از این پیام آورده است: مسلمانان جهان هیچ‌گاه اجازه نخواهند داد بخشی از پیکره جهان اسلام از آن جدا شود و دنیای استکبار و به ویژه در راس آن امریکای جنایتکار بداند که اتحاد و وحدت جهان اسلام مانع از این حرکت مذبوحانه خواهد شد و این اقدام با هوشیاری دنیای اسلام شکست خواهد خورد و رژیم‌صهیونیستی را به نابودی نزدیک‌تر خواهد کرد. سایر چهره‌های سیاسی و اجرایی کشورمان هم هر یک در بیانیه‌هایی این اقدام امریکا و رژیم‌صهیونیستی را محکوم کردند و اتحاد مسلمانان را برای مقابله با این تحرکات خواستار شدند.

 

ارسال نظر