تشکیل کابینه براساس شایسته‌سالاری

۱۳۹۶/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۶۵۰
تشکیل کابینه براساس شایسته‌سالاری

معاون اول رییس‌جمهوری: دولت به انتخاب مقامات از میان بانوان مصمم است

 

گروه ایران| مهدی بیک|

«کابینه شایستگان» این ترکیب‌بندی است که معاون اول رییس‌جمهوری در پاسخ به پرسش «تعادل» درباره نظرش درباره کابینه دوازدهم مطرح می‌کند. جلسه اعضای کابینه با خبرنگاران در حیاط دولت روز گذشته در شرایطی برگزار شد که فضای رسانه‌یی و عمومی جامعه تحت تاثیر معرفی وزرای پیشنهادی رییس‌جمهوری به مجلس قرار دارد؛ بنابراین تعجبی نداشت که مهم‌ترین پرسش‌های خبرنگاران از چهره‌های دولتی را موضوعاتی چون واکنش مجلس به وزرای پیشنهادی و البته مشخص شدن تنها جای خالی در میان 18وزیر در بر بگیرند. ابهاماتی که دولتمردان تلاش کردند تا حد امکان به آنها پاسخ دهند و نقاط باقیمانده پازل کابینه دوازدهم را تکمیل کنند.

اما سورپرایز جلسه روز گذشته، حضور اسحاق جهانگیری در میان خبرنگاران بود که به فاصله یک روز پس از صدور حکم معاون اولی‌اش در دولت دوازدهم با استقبال نمایندگان رسانه‌های گروهی مواجه شد. هر چند جهانگیری در ابتدای حضورش در میان خبرنگاران اعلام کرد که برای تبریک روز خبرنگار در میان اهالی رسانه حاضر شده است اما اصرار خبرنگاران به گفت‌وگو و طرح پرسش‌های دامنه‌دار باعث شد تا معاون اول رییس‌جمهوری درباره موضوعاتی مانند ترکیب کابینه دوازدهم، سرنوشت معرفی وزیر علوم، واکنش احتمالی مجلس به وزرای پیشنهادی و... اظهارنظر کند.

جهانگیری در پاسخ به این پرسش «تعادل» که به عنوان معاون اول رییس‌جمهور نظرتان درباره کابینه دوازدهم چیست؟ به این نکته اشاره کرد که ترکیب کلی کابینه از مجموعه‌یی از مدیران مجرب، متخصص و کاربلد تشکیل شده تا به مطالبات مردم از رییس‌جمهوری در بخش‌های مختلف پاسخ دهند. معاون اول رییس‌جمهوری در ادامه در پاسخ به انتقاداتی که درباره حضور زنان در کابینه مطرح می‌شود از راهبرد جدید دولت دوازدهم برای مشارکت افزون‌تر زنان در حوزه مدیریت کلان وزارتخانه‌ها خبر داد و اعلام کرد که رییس‌جمهوری به وزرا دستور داده‌اند که زنان به صورت گسترده در سطح معاونان وزارتخانه‌ها به کار گرفته شوند. راهبردی که از منظر جهانگیری می‌تواند دامنه وسیعی از زنان شایسته را برای حضور در سطوح عالی مدیریتی در سال‌های آینده آماده کند. از نکات جالب توجه نشست روز گذشته حضور محمدرضا صالحی‌امیری دوشادوش جهانگیری در جلسه حیاط دولت بود، چهره‌یی که برخی گمانه‌زنی‌ها، وی را در قامت سخنگوی دولت دوازدهم  و معاون اطلاع‌رسانی رییس‌جمهور نشانده است. هر چند برخی گمانه‌زنی‌ها از نشست وی بر صندلی وزارت علوم نیز خبر می‌دهند. وزیر ورزش هم روز گذشته ازجمله چهره‌هایی بود که از افزایش پرداخت وام‌های ازدواج در دولت دوازدهم خبر داد.

 کابینه‌ای بر اساس شایسته سالاری

چراغ نخستین پرسش از جهانگیری را خبرنگار «تعادل» در نشست روز گذشته روشن کرد؛ زمانی که از معاون اول رییس‌جمهوری درباره دیدگاه شخصی‌اش درباره چهره‌های معرفی شده برای حضور در کابینه دوازدهم پرسید. جهانگیری در پاسخ به این پرسش «تعادل» کابینه پیشنهادی را کابینه‌یی خوب، کارآمد و با ترکیبی از مدیران با تجربه و دارای اندوخته بسیار خوب از تجربیات دولت‌های گذشته دانست.

معاون اول رییس‌جمهوری دولت دوازدهم در ادامه اظهاراتش گفت: اعضای کابینه پیشنهادی دارای تجربیات مقابله با چالش‌هایی هستند که در دولت‌های گذشته پیش روی اداره کشور بوده است و از طرفی افراد جوانی در کابینه پیشنهادی حضور دارند که انرژی و روحیه جوانی‌شان می‌تواند به تصمیم‌گیرها کمک کند زیرا گاهی اوقات چنین روحیاتی برای تصمیم‌گیری‌ها ضروری است.

او افزود: ترکیب کابینه علاوه بر وزرا متشکل از معاونان رییس‌جمهور نیز می‌شود و اکنون اعضای کابینه حدود 34 نفرند که در جلسات هیات دولت حضور دارند و در تصمیم‌گیری‌ها شرکت می‌کنند، آنان در کمیسیون‌ها فعالند. جهانگیری همچنین درباره انتقاد برخی از منتقدان از پیر بودن کابینه جدید و انتخاب نشدن اعضای آن از میان بانوان گفت: باید توجه داشت که کابینه ترکیبی از وزرا و معاونان رییس‌جمهور است، دو معاون رییس‌جمهور و دستیار ویژه از بانوان هستند. مقامات کشور حدود 1000نفرند که شامل استانداران و معاونان وزرا هم می‌شوند. آنچه می‌توانم به بانوان کشور اطمینان بدهم این است که دولت به انتخاب مقامات از میان بانوان مصمم است. معاون اول رییس‌جمهور افزود: آقای رییس‌جمهور پیش از معرفی کابینه پیشنهادی در جلسه‌یی با وزرا تاکید کرد که پذیرفته نیست که آنان از میان معاونانشان بانوان را انتخاب نکنند.

معاون اول رییس‌جمهوری در پاسخ به حاشیه‌هایی که در مورد سهم زنان در کابینه مطرح می‌شود به این واقعیت اشاره کرد: بر این اساس منظور از انتخاب بانوان، انتصاب معاون امور بانوان در وزارتخانه‌ها نیست بلکه اصلا معاونان فنی از میان آنان انتخاب شوند همچنانکه معاون امور پتروشیمی وزیر نفت خانم است و وزرای دیگر مانند وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی نیز می‌توانند در بخش‌های مختلف از بانوان استفاده کنند.

جهانگیری تاکید کرد: این اطمینان را می‌توانم بدهم که تعداد قابل توجهی از بانوان مجرب تحصیلکرده در رشته‌های مختلف را در این دولت خواهیم داشت و حتماً در فرصت مناسب در این باره اطلاع‌رسانی خواهیم کرد؛ هم آقای رییس‌جمهور در این موضوع جدی است و هم من پیگیری می‌کنم که این اتفاق بیفتد.

او افزود: این موضوع برای قومیت‌ها نیز صدق می‌کند یعنی حتما در میان وزرای جدید، استانداران و سفرا اصرار داریم که از قومیت‌های مختلف و از استان‌های مختلف حضور داشته باشند و درخصوص سن مقامات نیز اصرار بر این است که معاونان وزرا حتی‌الامکان از افراد بازنشسته کمتر باشند مگر استثنا.

 

 ماجرای اختیارات بیشتر اقتصادی

معاون اول رییس‌جمهور همچنین در توضیح بیشتر درباره اظهارات پیشین خود مبنی بر اینکه ستاد اقتصاد مقاومتی برای کارآمدی بیشتر باید اختیارات بیشتری هم داشته باشد، اظهار کرد: طبعا متناسب با انتظارات و مطالباتی که از این ستاد وجود دارد باید اختیاراتی هم به ستاد اقتصاد مقاومتی داده شود که البته این اختیارات هم می‌تواند در حوزه دولت باشد و هم در حوزه قوای دیگر. پیش‌نیاز سرمایه‌گذاری، ایجاد شغل و کار جدی در اقتصاد کشور، امنیت سرمایه‌گذاری است که این امنیت هم در تصویب قوانین و مقررات مطرح است، هم در اقدامات قوه قضاییه و هم در حرکات نهادهای بازرسی و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین درباره علل معرفی نکردن وزیر پیشنهادی علوم گفت: درباره معرفی یکی از آقایان توافق شده بود اما وی در لحظات آخر اعلام کرد که به عللی نمی‌تواند در دولت حضور داشته باشد به این علت رییس‌جمهور یا باید معرفی اعضای کابینه پیشنهادی را به تعویق می‌انداخت تا درباره فرد دیگری توافق شود یا سرنوشت دولت را سریع‌تر تعیین و اعضای کابینه جدید را به مجلس معرفی می‌کردیم چون تصمیم رییس‌جمهور این بود که اعضای کابینه پیشنهادی را مانند دولت قبل در روز تحلیف معرفی کنیم.

او افزود: به هر حال به عللی معرفی اعضای کابینه دو، سه روزی به تعویق افتاد اما تصمیم بر این شد که بیش از این به تعویق نیفتد و کابینه جدید سریع‌تر شکل بگیرد به هر حال آقای رییس‌جمهور در نخستین فرصت، وزیر پیشنهادی علوم را انتخاب و معرفی می‌کند.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین درباره ارزیابی‌اش از رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به کابینه پیشنهادی رییس‌جمهور گفت: هنوز به مجلس نرفته‌ام اما امیدوارم که همه کابینه رأی بیاورد.

 

 پیگیری استقرار نظام ارجاع در دولت دوازدهم

«ادامه اجرای طرح جامع سلامت و استقرار نظام ارجاع دو اولویت مهم وزارت بهداشت در طول 4سال آینده خواهد بود.» این عباراتی است که قاضی‌زاده‌هاشمی با آن به استقبال پرسش‌های خبرنگاران می‌رود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اولویت برنامه‌های خود به مجلس گفت: اولویت من پیشگیری است و پیشگیری هم استقلال نظام ارجاع است که کار بسیار سختی است. سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: امیدوارم با توجه به زیرساخت‌هایی که ایجاد شده در دولت یازدهم و عملکرد موفق این دولت در طول دولت دوازدهم این عارضه که بیش از ۴دهه به طول انجامیده است به مرحله اجرا برسد. او در پاسخ به سوالی دیگری درباره چگونگی قبول و حضور در دولت دوازدهم گفت: مردم ارزششان بالاتر از همه‌ چیز است و ما کشورمان را دوست داریم، بیشتر از هر چیزی دعا کنید که بتوانیم آدم خوبی برای مردم باشیم.

 افزایش پرداخت وام ازدواج در دولت دوازدهم

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان درخصوص رایزنی با نمایندگان گفت: من همیشه تعامل خوبی با مجلس داشتم. امیدوارم این تعامل ادامه داشته باشد.

مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان در ادامه صحبت‌هایش افزود: در بخش ورزش هم پرداختن به بحث ورزش همگانی و قهرمانی و ورزش بانوان و ورزش معلولان و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و اصلاحات در قوانین و مقررات که در این 8 ماه بخش‌های قابل توجهی از آن اصلاح شده ازجمله برنامه‌های مورد توجه ماست.

وزیر معرفی شده برای وزارت ورزش گفت: گسترش خانه‌های جوان و افزایش پرداخت وام ازدواج و ایجاد هم‌افزایی برای ایجاد اشتغال و اختصاص منابع به این بخش از اهداف ماست.

 

ارسال نظر