واقعه مشکوک اسیدپاشی

۱۳۹۳/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۹۹

این روزها فضای اصفهان درست همانند آذر86 برای عامه مردم نگران‌کننده شده است. در سال86 چند فقره سرقت مسلحانه از بانک و طلافروشی و قتل یک مامور نیروی انتظامی و یک جهانگرد فرانسوی توسط «کاظم شفیعی» و برادرانش فضای امنیتی سنگینی را بر اصفهان حاکم کرده بود. جدا از سایر اثرات اجتماعی آن اتفاقات، قتل جهانگرد فرانسوی باعث ترس و ایجاد جو بی‌اعتمادی گردشگران خارجی شد. موضوعی که ثمره کوتاه‌مدتش کاهش ورود گردشگران خارجی به ایران و به‌خصوص اصفهان شد و مدت‌ها طول کشید تا جو ترس و بی‌اعتمادی به وجود آمده کمرنگ شود.

حال دوباره اصفهان خبرساز شده است. این‌بار اسیدپاشانی که شروع به حمله به خانم‌ها و زن‌های جوان کرده‌اند آرامش روانی شهر و کشور را بازیچه خود کرده‌اند. جو بسیار ناامنی که به‌خصوص برای خانم‌ها در این شهر ایجاد شده است اگر ادامه یابد قطعا در بلندمدت مشکلات اجتماعی زیادی ایجاد خواهد کرد. اما تبعات اقتصادی این‌گونه اتفاق‌ها بسیار سریع اتفاق می‌افتد، کاهش شدید جهانگردان اروپایی و آسیای شرقی که به‌طور معمول مقصد اولشان شهر اصفهان است نخستین اثر این اتفاق است. اما تبعات این اتفاق ناگوار به این امر محدود نمی‌شود. علاوه بر اینکه صنعت گردشگری خارجی کشور دچار بحران خواهد شد، اما این بحران به تمامی عرصه‌ها نفوذ کرده و ریسک سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور را بالا خواهد برد. آن هم در وضعیتی که تازه اخباری مثبت از مذاکرات و حضور شرکت‌های خارجی در ایران به گوش می‌رسد. این اقدامات باعث خواهد شد تا در نهایت لطمه‌یی سنگین به کل اقتصاد کشور وارد شود.

جالب است چند روز پیش رسانه‌ها از حرکت قطار لوکس توریستی بوداپست به مقصد ایران خبر دادند و آمارها از افزایش سه برابری ورود جهانگردان غربی به ایران حکایت دارد. به‌ غیر از صنعت توریسم، اخباری نظیر پیش‌بینی جک استراو مبنی‌بر «فروپاشی‌ تحریم‌ها حتی درصورت عدم توافق» در نخستین مجمع سرمایه‌گذاری ایران- اروپا در لندن و شروع استخراج مجدد گاز از میدان مشترک ایران و بریتیش‌پترولیوم پس‌از 4سال توقف باعث شده بود هفته گذشته هفته پر امیدی برای اقتصاد ایران باشد که حاصل این امید افزایش شاخص بورس اوراق بهادار پس از مدت‌ها ایستایی بود. همزمانی اخبار مثبت یادشده با اتفاقاتی نظیر اسیدپاشی در اصفهان نگران‌کننده است. مدت‌هاست شاهدیم که هر زمان گشایشی در مسایل سیاسی و اقتصادی حاصل می‌شود، اتفاقات عجیبی همانند این می‌افتد که کشور را با چالش مواجه می‌کند از همین رو نباید نقش احتمالی سرویس‌های جاسوسی خارجی را در این میان از ذهن دور داشت. وظیفه دولت تدبیر و امید است که با جدیت بیشتری به ریشه‌کن کردن این اقدامات مشکوک بپردازد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر