واردات خودرو تیغ دولبه است

۱۳۹۳/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۲۴

با توجه به اینکه نمایندگان مجلس قیمت خودرو را با چالش‌های جدیدی مواجه کرده‌اند، یکی از آخرین پیشنهاداتان ورود سازمان حمایت به بحث قیمت‌گذاری خودرو و حذف شورای رقابت است. آیا عملکرد سازمان حمایت را می‌توان در آن دوره مثبت تلقی کرد و مجددا سکان قیمت‌گذاری را به‌دست آنها سپرد؟

نمی‌توان گفت که سازمان حمایت عملکردی بهتر از شورای رقابت داشته است. در واقع هیچ کدام از این دو نهاد نتوانستند حق مصرف‌کننده و تولید‌کننده را ادا کنند و همواره یک‌جانبه تصمیم گرفتند. اما به‌نظر می‌رسد سازمان حمایت می‌تواند مجددا وارد گود شود درحالی‌که شورای رقابت تنها بعد کلان قیمت خودرو را در نظر گرفت و این مشکلات را ایجاد کرد.

آیا در خصوص اینکه چه نهادی متولی قیمت‌گذاری خودرو شود از خودرو‌سازان نظرخواهی می‌کنید؟

این مساله، مذاکره‌یی است بین تولید‌کننده و مصرف‌کننده و باید به توافقاتی در این خصوص دست یابیم. در حال حاضر پروژه در حال بررسی است.

چندین بار نمایندگان اعلام کردند که واردات خودرو باید آزاد شود آیا این به تولید ملی آسیب نمی‌رساند؟

به‌نظر می‌رسد دولت باید یک‌سری از حمایت‌ها را از صنعت خودرو بر دارد. یکی از این حمایت‌ها، تعرفه واردات است. در تمام کشورهای دنیا، با تعرفه بالا از تولید داخلی حمایت می‌کنند.

هر چند می‌دانیم با صفر کردن تعرفه‌ها امکان دارد برخی خودروسازان داخلی با مشکلات عمده‌یی مواجه شوند اما این موضوع می‌تواند به ایجاد فضای رقابتی بسیار کمک کند. واردات خودرو تیغ دو لبه است برای برخی خودروسازان که بازار صادراتی را نیز در اختیار دارند خوب است و زیان نمی‌بینند اما برای آن دسته از شرکت‌ها که قابلیت رقابت را ندارند زیانده خواهد بود. به‌هرحال باید به این موضوع نیز منطقی نگاه کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر