مذاکرات آنکارا – واشنگتن برای اعاده گولن شروع شد

۱۳۹۵/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۹۳۴

گروه جهان

مذاکرات هیات‌های حقوقی امریکا و ترکیه در آستانه سفر جو بایدین، معاون رییس‌جمهوری آن کشور، سه‌شنبه در آنکارا شروع شد. به گزارش آناتولی، جو بایدن قرار است چهارشنبه (امروز) وارد آنکارا شود. پیش از آن، یک هیات 4نفره امریکایی متشکل از 3مسوول در وزارت دادگستری و یک مسوول در وزارت خارجه وارد ترکیه شده است. مذاکرات هیات‌های حقوقی و سیاسی ترکیه در اداره کل امور حقوق بین‌المللی وزارت دادگستری ترکیه شروع شد.

در این مذاکرات که دو روز به طول می‌انجامد، طرف ترک درخصوص چهار پرونده‌یی که برای اعاده فتح‌الله گولن خود تبعید در پنسیلوانیای امریکا، به واشنگتن ارسال شده، توضیح خواهند داد. براساس همین گزارش مقامات وزارت دادگستری ترکیه همچنین مدارک و دلایلی که نشان می‌دهد شخص گولن در کودتای نافرجام 25تیرماه گذشته نقش داده و به فرماندهان نظامی تحت نفوذ خود دستور کودتا را داده است، به هیات امریکایی ارائه خواهد کرد.

ترکیه خواستار دستگیری گولن در امریکا و اعاده وی به این کشور است. آنکارا تاکنون درمجموع در 4پرونده که حامل هزاران صفحه اسناد و مدارک درخصوص گروه گولن، فعالیت‌های این گروه برای تشکیل دولت موازی و به دستگیری کنترل دولت در این کشور را به مقامات قضایی امریکا ارسال کرده است. قرار است در آینده نزدیک نیز وزیرخارجه و وزیر دادگستری ترکیه در راس هیاتی به امریکا سفر کند.

آنکارا می‌خواهد از تصمیم جوبایدین برای سفر به این کشور به‌عنوان بالاترین مقام امریکایی که بعد از کودتای نافرجام به این کشور خواهد آمد، حداکثر استفاده را جهت اعمال فشار به واشنگتن برای اعاده گولن کند. رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه گفته است: امریکا وقتی تروریست‌ها را از ترکیه خواسته، بدون سوال و جواب این کار را انجام داده‌اند. حال مقاومت امریکا در اعاده نکردن گولن به ترکیه و طول دادن مساله در پیچ و خم‌های حقوقی را نمی‌فهمند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر