پوتین شرکت‌های چندملیتی امریکا را تحریم می‌کند

۱۳۹۳/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۵۲

دومای روسیه مشغول تصویب لایحه‌یی است که به این کشور این قدرت را می‌دهد که دارایی شرکت‌های خارجی را مصادره کند. این لایحه بخشی از تحریم‌های پوتین علیه اروپا و امریکاست.

به گزارش تسنیم، به نقل از فوربس، تصویب لایحه جدید در دومای روسیه مبنی بر بررسی دارایی و احتمال مصادره شرکت‌های چندملیتی که در این کشور مشغول به تجارت هستند، تهدید جدی علیه منافع این شرکت‌ها محسوب می‌شود.

فوربس بااشاره به نگرانی شرکت‌های غربی از مقابله به‌مثل روس‌ها در برابر تحریم‌های امریکا و اروپا نوشت: پوتین در مقابله به‌مثل علیه تحریم‌های غرب، شرکت‌های چندملیتی امریکایی را در تیررس خود قرار داده است.

تازه‌ترین دور تحریم‌ها که ازسوی واشنگتن و بروکسل در ماه جولای اعلام شد، حساس‌ترین نقاط روسیه را نشانه رفت یعنی بخش انرژی. این نشریه امریکایی افزود: روسیه به توقیف دارایی‌های خصوصی شرکت‌های خصوصی که برخلاف قوانین کرملین عمل کرده‌اند، مشهور است. در 25 سپتامبر قانونگذاران این کشور لایحه‌یی را پیشنهاد کردند که به دولت اجازه می‌داد دارایی‌های شرکت‌های چندملیتی را توقیف کند. این اقدام، سلاح دیگری است که پوتین می‌تواند در مقابله با تحریم‌های غرب به کار بگیرد.

چنین گمان نمی‌رود که روسیه بخواهد سکوی نفتی «آلفا» که با کمک شرکت «اکسون موبیل» در حال حفاری دریای کارا است را مصادره کند اما خطر همچنان وجود دارد. همین مساله موجب شده است وکلای امریکایی محتاطانه عمل کنند.

اخبار مربوط به لایحه توقیف دارایی‌های خارجی موجب تضعیف قیمت دلار شد و سهامداران اروپا را وحشت‌زده کرد، زیرا طلا با افزایش 9دلاری از 1215دلار به 1224دلار افزایش یافت و مبادلات سهام فرانکفورت طی 30دقیقه باقیمانده مبادلات، 0.8درصد کاهش یافت.

روسیه ابتدا خلیج کریمه و سپس در 16مارس ناحیه‌یی خودمختار از اوکراین را به خود ملحق کرد. بعد از این رخداد، تحریم‌ها علیه روسیه آغاز شد. این تحریم‌ها اشخاص روسی را از برداشت پول از حساب‌های بانکی‌شان در امریکا یا سفر به امریکا منع می‌کردند. اروپا نیز چنین تحریم‌هایی را علیه همین اشخاص اعمال کرد.

براساس این گزارش این روزها با شعله‌ور شدن آتش ملی‌گرایی در روسیه، چنین قوانین ضدتجاری باید ازسوی اروپا جدی گرفته شود. اروپا بازاری است که بیشترین زیان را در تحریم روسیه خواهد دید.

«جان دن» تحلیلگر اقتصادی و عضو «آشمور گروپ» که شرکتی در زمینه سرمایه‌گذاری در بازارهای نوظهور است، گفت: اگر این مساله تا فصل زمستان حل نشود، اتحادیه اروپا دچار مشکل خواهد شد. در این وضعیت، معتقدم که پوتین پیروز میدان خواهد بود. شرکت‌های تولید‌کننده انرژی دولتی به‌سرعت با چین قراردادهای بلندمدت در زمینه انرژی را منعقد کرده‌اند. آنها در حال روی گرداندن از اتحادیه اروپا هستند و اتحادیه اروپا ممکن است درنهایت مجبور شود برای گاز روسیه بهای بیشتری را بپردازد. روسیه در شرایط خوبی قرار دارد. اما شرایط اتحادیه اروپا خوب نیست.

با این حال اقتصاد و بازارهای سهام روسیه به این زودی پیروز میدان نخواهند بود. بازارهای اروپا نیز با شروع فصل زمستان، شروع به زیان دادن خواهند کرد. اروپا برای ایجاد منبع سوختی گرما در فصل زمستان به روسیه وابسته است. باراک اوباما در حال حاضر روی مساله داعش در خاورمیانه به‌عنوان یکی از موضوعات سیاست خارجه خود متمرکز شده است. جدا از تحریم‌ها، جنگ نیابتی با روسیه دور از ذهن نخواهد بود. هرچند امریکا ممکن است خواستار جایگزینی گاز روسیه با گاز مایع طبیعی امریکا باشد، اما عملی شدن این ایده چند سال به طول خواهد انجامید.

بدون تعهد نظامی ازسوی واشنگتن یا ناتو، دولت اوکراین مجبور به توافق با جدایی‌طلبان حامی روسیه خواهد بود که این مساله احتمالا برای پوتین خوشایندتر از پترو است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر