ثبت کمترین میزان ذخیره ارزی چین در 4سال گذشته

۱۳۹۴/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۲۳۹


گروه جهان| تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی مراجع رسمی چین نشان می‌دهد که ذخیره ارزی این کشور در ابتدای سال جاری میلادی به 3هزار و 230میلیارد دلار رسیده است که پایین‌ترین رقم در چهار سال گذشته به حساب می‌آید.

به گزارش ایرنا، دو ماه قبل در یک همایش تجاری که در پکن برگزارشد، مسوولان وکارشناسان چین هشدار دادند که رسیدن ذخیره ارزی به زیر 3هزار میلیارد دلار می‌تواند برای چین مخاطرات اقتصادی سنگینی به دنبال داشته باشد. با این حال آمار و ارقام ثابت می‌کند کاهش متوالی ذخیره ارزی بزرگ‌ترین دارنده ذخایر دنیا تداوم داشته و این روند با وجود تلاش‌های دولت و کنترل سیاست‌های مالی و پولی متوقف نشده است.

در این رابطه بانک مرکزی چین روز گذشته با انتشار گزارشی خاطرنشان کرد که میزان ذخیره ارزی این کشور از ابتدا تا پایان ژانویه امسال 99میلیارد و 500 میلیون دلار دیگر کاهش یافته است. این درحالی است که در ماه دسامبر سال 2015 نیز میزان ذخیره ارزی چین به میزان 108میلیارد دلار کاهش یافته بود. چین 6ماه قبل اقدام به تغییراتی درساختار تبادلات ارزی خود کرد و پس از آن به اجبار ذخایر ارزی بیشتری را به فروش رساند. پیش از این زو شائوشی رییس کمیسیون توسعه ملی و اصلاحات چین در مصاحبه‌یی مطبوعاتی از برنامه دولت این کشور برای رسیدن به رشد اقتصادی 6.5 تا ۷درصدی در سال جاری میلادی خبر داد. این در حالی است که اقتصاد چین طی ماه‌های اخیر با سقوط پیوسته شاخص‌های بورس این کشور تا حد بی‌سابقه‌یی افول کرده است. کارشناسان معتقدند اقتصاد چین از سال ۱۹۹۵ تاکنون هیچ‌گاه تا این حد تحت فشار نبوده است. برهمین اساس آمار بانک مرکزی این کشور موید آن است که میزان کاهش ذخیره ارزی پرجمعیت‌ترین کشورجهان درکل سال 2015میلادی 512میلیارد و 700میلیون دلار بوده است. نگرانی از رکود اقتصادی چین بالا رفتن نرخ بهره در امریکا، رکود در بازار سهام و تضعیف ارزش یوان واحد پول ملی چین از دیگردلایل کاهش ذخیره ارزی چین محسوب می‌شود. این در حالی است که اداره کل تبادلات ارزی چین نیز در بیانیه‌یی آورده است که این کشور هنوز بزرگ‌ترین دارنده ذخایر ارزی دنیاست و با توجه به مازاد بالای تجاری در برابر شرکای خود توان کافی برای رفع مشکلات ارزی خود را در اختیار دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر