اقتصاد همسایه

۱۳۹۳/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۸۰

تشدید گرانی در آذربایجان به‌دلیل کاهش ارزش منات

کاهش شدید ارزش پول جمهوری آذربایجان درچند هفته اخیر موجب افزایش قیمت برخی کالاها در این کشور شده است. به گزارش روزنامه ینی مساوات، در پی کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و در نتیجه کاهش ارزش منات، دولت آذربایجان با چالش‌های اساسی اقتصادی روبه‌رو شده است. گفته شده که در این مدت ذخایر خارجی کشور 11درصد نسبت به سال گذشته آن، کاهش پیدا کرده است. البته اگر روسیه بزرگ‌ترین بازار صادرات آذربایجان نبود، سقوط ارزش پول آذربایجان به این شدت نمی‌بود. گفته می‌شود که رقم صادرات آذربایجان به روسیه در سه ماهه سوم2014 تا 30درصد کاهش یافته است.



عربستان رکورددار کسری بودجه در بین کشورهای عربی

این خبر حاکی است که کشورهای عربستان، عمان، بحرین و امارات در دو تا سه سال آینده به‌دلیل خسارات ناشی از کاهش قیمت نفت با کسری بودجه روبه‌رو خواهند بود.

روزنامه الشرق به نقل از کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرد که قیمت جهانی نفت درسال‌های بین 2015 تا 2018 درسطح 55دلار در هربشکه ثابت باشد. براساس این گزارش، قیمت نفت نسبت به سال گذشته حدود 50درصد کاهش داشته که نسبت به 6سال گذشته بیشترین افت را داشته است. الشرق میزان کسری بودجه عربستان در سال2015میلادی را حدود 6درصد بیان کرد. مجموع درآمد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس که 90درصد آن از نفت تامین می‌شود از سال2008میلادی تاکنون دو برابر شده است و از 317میلیارد دلار درسال2008 میلادی به بالغ بر 756میلیارد دلار درسال2012 میلادی رسید.

قیمت نفت از ماه جولای سال2014میلادی تاکنون 60درصد کاهش یافته و این به معنای کاهش درآمد کشورهای صادر‌کننده نفت به خصوص کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس است. ارزش تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس درسال2014میلادی برابر با 1.64هزار میلیارد دلار امریکا بود. دلیل رشد تولید ناخالص داخلی کشورهای مذکور را می‌توان قیمت بالای نفت طی یک‌دهه گذشته دانست که در نتیجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در صندوق‌های ثروت ملی خود بالغ بر 2.45هزارمیلیارد دلار ذخیره کردند.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده درصورتی که روند کاهش قیمت نفت درسال2015میلادی ادامه پیدا کند، اغلب کشورهای عضو این منطقه با کسری بودجه مواجه می‌شوند. هرچند این کسری بودجه در کشورهایی که دارای صندوق‌های ثروت ملی با منابع مالی کلان هستند در کوتاه‌مدت آسیب نخواهد رساند ولی در میان‌مدت و بلندمدت می‌تواند اقتصاد آنها را بحرانی کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر