انعطاف بورس در کلاس جهانی

۱۳۹۴/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۸۹


بورس اوراق بهادار تهران طی یک‌سال اخیر روزهای ناخوشایند بسیاری را به خود دید که با انتشار خبر مهمی از مذاکرات هسته‌یی ریزش‌های سنگین آن طی 3 هفته جبران شد. بدین‌ترتیب برخی فعالان بر این باورند که انعطاف بیش از حد بورس موجب می‌شود تا یک خبر بازار را به کل متحول کند و برخی دیگر معتقدند که بازار سهام دارای انعطاف استانداردی نسبت به بورس‌های جهانی است.

یک کارشناس بازار سرمایه در این باره به «تعادل» گفت: پس از اعلام بیانه‌ تفاهم هسته‌یی سهم‌ها با افزایش قیمت نه چندان زیادی مواجه شدند اما همین میزان اندک موجب شد تا صف‌های خرید طویلی برای سهم‌های مهم بورسی شکل گیرد.

میثم رادپور افزود: رشد حجم معاملات در روزهای گذشته به گونه‌یی بوده که امیدواری سرمایه‌گذاری در بورس را هر روز پر رنگ‌تر می‌کند. از آنجا که سیر صعودی بازار سهام با نتیجه مذاکرات گره خورده به نظر می‌رسد این رونق پس از ریزش‌های سنگین یک‌سال اخیر طبیعی و منطقی بوده است.

وی با اشاره به افق‌های روشن پیش روی بازار سرمایه اظهارکرد: طی یک‌سال اخیر سیگنال‌های منفی فضای تالار شیشه‌یی را مه‌آلود کرده بود در صورتی که طی چند هفته اخیر سیگنال‌های مثبت جو معاملات را به‌طور کل متحول کرده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در وضعیت کنونی سهامداران با تحلیل هر سهم، چشم‌اندازهای همه‌جانبه‌یی را برای آنها در نظر می‌گیرند به‌طوری که در روزهای سخت بازار، ضررهای کمتری را متحمل شوند. رادپور درخصوص سهامداران فعال بورس گفت: سهامداران بازار سرمایه به دو دسته فعال و نسبتا فعال تقسیم می‌‌شوند که هرکدام از آنها با برنامه‌های منطقی که برای خرید سهام دارند، بازیگران تالار شیشه‌یی هستند. با توجه به شرایط غیرقابل پیش‌بینی بازار، این بازیگران باید تحلیل‌های کارشناسانه‌یی برای معاملات در نظر بگیرند.

وی سیر صعودی بازار را به منزله آغاز روند منطقی دانست و اظهارکرد: طی یک سال اخیر بازار سرمایه با چالش‌های جدی مواجه شده بود که صعود چشمگیر شاخص در چند روز گذشته سعی بر به تعادل رساندن بازار دارد. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تلاش مدیران بورسی و دولتمردان برای بازپس‌گیری روزهای مثبت بازار بیان کرد: سال گذشته ترفندهای متفاوتی برای اتمام سیر نزولی تالار شیشه‌یی در نظر گرفته شد که هیچ کدام از آنها مانع از ریزش‌های سنگین بورسی نشد درحالی که تنها یک خبر از مذاکرات هسته‌یی حال و هوای بورس را به دو سال قبل بازگرداند. رادپور افزود: تاثیر یک خبر در بازار به منزله منعطف بودن آن است در صورتی که بسیاری از کارشناسان این انعطاف را عامل اصلی بر هم خوردن تعادل بازار می‌داند. شایان ذکر است، بورس‌های جهانی هر کدام از انعطاف لازم برای یک جهش تاثیرگذار برخوردار هستند که بورس اوراق بهادار تهران از این موضوع مستثنا نیست. به بیان دیگر باید گفت که سخت شدن بازار نشانگر حمایت پشت پرده مدیران و تصنعی شدن آن است.

این کارشناس بازار سرمایه ایجاد تحول در بازه زمانی کوتاه را رفتاری هیجانی در بازار توصیف کرد و گفت: درست است که انتشار یک خبر موجب صعودی شدن بازار شده اما باید گفت فاصله ما تا بازگشت به جایگاه 89 هزار واحد زیاد است که این فاصله در طول چند هفته یا چند ماه با معاملات بجا و مناسب سهامداران از بین می‌رود.

وی عنوان کرد: وضعیت فعلی مانند دیدن یک طبیعت زیباست که فاصله رسیدن به آن چندین کیلومتر است، یعنی دیدن آن دلچسب اما رسیدن به آن دشوار است با این اوصاف باید گفت این بازار سهام نیازمند یک تحول دلچسب حتی برای مقطعی بود که درحال حاضر به آن رسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر