قدرت بخش خصوصی به کرمان رفت

۱۳۹۴/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۳۰۰

گروه بازرگانی بهاره چراغی- رامین بیات

کرسی ریاست دوره هشتم اتاق بازرگانی ایران به تاجر کرمانی که نایب‌رییس دوره هفتم اتاق ایران بود، رسید. محسن جلال‌پور، تولیدکننده و صادرکننده معتبر پسته و فعال در بخش صنعت و معدن و کشاورزی در حالی دیروز با کسب 354 رای به صندلی ریاست اتاق بازرگانی ایران تکیه زد که از بین کاندیداهای بالقوه برای ریاست اتاق، تنها 2 گزینه یعنی جلال‌پور و محسن مهرعلیزاده دست‌هایشان را به نشانه کاندیداتوری در انتخابات بالا برده بودند.

اما در ادامه برگزاری نشست انتخابات، مهرعلیزاده در حرکتی نمادین در حالی که حتی سخنرانی انتخاباتی خود را انجام داده بود از رقابت با جلال‌پور شانه خالی کرد و به نفع مرد کرمانی کنار رفت. رییس اتاق ایران هم‌اکنون ریاست اتاق کرمان و ریاست انجمن پسته را در کارنامه خود دارد و پیش از این نیز در بخش‌های مختلف اتاق ایران فعالیت داشته است. به باور بسیاری از فعالان اقتصادی وی دارای شخصیتی مستقل و نماینده واقعی بخش خصوصی و فردی فراجناحی محسوب می‌شود که رابطه خوبی با تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان دولتی دارد. همین موضوع امیدواری‌های بسیاری در دل فعالان بخش خصوصی ایجاد کرده تا بتوانند در این دوره نقش بیشتری در تصمیم‌سازی‌های دولت و اقتصاد کشور داشته باشند.

پیش از شروع مراسم رسمی انتخابات در گوشه و کنار سالن طبقه دهم ساختمان اتاق بازرگانی ایران بسیاری از فعالان اقتصادی دور هم جمع شده بودند و با یکدیگر خوش‌وبش می‌کردند.

در سخنان آنان به راحتی می‌شد دید که آنان اقبال اصلی ریاست را از آن‌چه کسی می‌دانند. به نظر می‌رسید اقبال نمایندگان به جلال‌پور در حدی بود که مهرعلیزاده‌یی را که چند ماه برای ریاست اتاق ایران تلاش کرده بود را به این نتیجه رساند که قبل از آغاز رای‌گیری انصراف دهد، چرا که با توجه به اجماعی که اطراف جلال‌پور به دلیل شخصیت مستقل سیاسی و فراجناحی شکل گرفته بود، شانسی برای مهرعلیزاده باقی نگذاشته بود. بخش خصوصی‌ها بر این باورند به دلیل اینکه جلال‌پور بیش از 30سال سابقه در فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و مدیریتی دارد و مورد وفاق گروه‌ها و جریانات داخل و خارج اتاق بوده است، می‌تواند یکپارچگی را به اتاق بازگرداند زیرا وی ارتباط بسیار قوی و شفاف با مقامات کشوری و تصمیم‌گیران نظام دارد.

پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارند که با حضور وی نقش‌آفرینی بخش خصوصی در اقتصاد به خصوص در شرایط پساتحریم بیشتر شود.

اعضای هیات رییسه چه کسانی شدند؟

جلسه انتخاب رییس و هیات رییسه جدید با صحبت‌های هیات رییسه قبلی دوره هفتم اتاق ایران آغاز شد. غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران در دوره هفتم، در این دوره به عنوان یکی از نایب‌رییسان اتاق بازرگانی موفق به کسب آرا لازم شد و در ابتدای این جلسه طی سخنانی ضمن قدردانی از فعالیت‌های همکاران خود در دوره پیشین اتاق بازرگانی گفت: کارهای زیادی در اتاق بازرگانی مانده است که امیدواریم آیندگان با توجه خاص به منافع ملی آینده بهتری را برای اقتصاد کشور رقم زنند. وی اظهار امیدواری کرد که سرلوحه کار همه اعضا اتاق بازرگانی در آینده معطوف به بی‌پناهی بخش خصوصی باشد تا شاهد حرکت‌های جدیدی در اتاق باشیم. بعد از سخنان شافعی، رییس سنی جلسه برای اداره انتخابات تعیین شد که مسن‌ترین فرد حاضر، محسن خلیلی‌عراقی بود اما به دلیل کسالت به عنوان رییس سنی حضور نیافت و بعد از او علاءمیرمحمد صادقی در جایگاه ریاست سنی جلسه حاضر شد. همچنین با آرا اکثریت اعضا فرهاد فزونی و سهل‌آبادی به عنوان عضو ناظر و فاطمه دانشور به عنوان منشی جلسه انتخاب شدند. بخش ابتدای مراسم انتخابات به انتخاب رییس جدید جلسه اتاق بازرگانی ایران اختصاص داشت که برای ریاست اتاق محسن جلال‌پور و محسن مهرعلیزاده به عنوان دو نامزد ریاست اتاق خود را معرفی کردند.

محسن مهرعلیزاده به مهم‌ترین دغدغه‌های اتاق در دوران جدید اشاره کرد و گفت: اتاق نیرومند یعنی اتاقی که حاصل کار جمعی اعضا باشد. باید در اتاق از تجربیات تمامی اعضای اتاق‌های سراسر کشور استفاده شود و هیات رییسه جدید اتاق ایران باید قادر باشد این تجربیات را به عنوان پیشنهاداتی مدون در اختیار دولت و مجلس قرار دهد. این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بعد از صحبت‌های خود تصمیم به کناره‌گیری از نامزدی ریاست اتاق بازرگانی گرفت تا محسن جلال‌پور به عنوان تنها نامزد ریاست اتاق ایران بماند.

بعد از انجام رای‌گیری محسن جلال‌پور (نایب‌رییس دوره هفتم اتاق ایران) از بین 424 رای اخذ شده با 354 رای موفق به کسب کرسی ریاست اتاق بازرگانی ایران شد. بخش دیگر این جلسه به انتخاب نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران اختصاص داشت که 14نفر برای کرسی نایب‌رییسی اتاق اعلام آمادگی کردند و هر یک طی چند دقیقه به معرفی خود و برنامه‌هایشان پرداختند. بعد از انجام رای‌گیری، پدرام سطانی با 278رای بیشترین آرا را به خود اختصاص داد و بعد از او مسعود خوانساری با 255رای، محمدرضا انصاری با 210رای و غلامحسین شافعی با 147رای به عنوان هیات رییسه جدید اتاق بازرگانی انتخاب شدند. همچنین برای سمت منشی‌گری اتاق بازرگانی ایران، کیوان کاشفی وعدنان موسی‌پور به عنوان نامزد اعلام آمادگی کردند که کیوان کاشفی با کسب 302رای به عنوان منشی جدید اتاق بازرگانی ایران انتخاب شد. برای خزانه‌داری اتاق بازرگانی ایران نیز جمال رزاقی‌جهرمی، حسین معروف، سیدحسین پیرموذن و ابوالفتح ابراهیمی اعلام آمادگی کردند که سیدحسین پیرموذن با 217رای به عنوان خزانه‌دار جدید اتاق ایران معرفی شد. تعداد کل اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران برای دوره هشتم ۴۴۲ نفر است که ۴۲۴ نفر در این جلسه حضور داشتند. با برگزاری این انتخابات و تعیین اعضای جدید هیات رییسه اتاق بازرگانی، ائتلاف برای فردا که یک بار در انتخابات ۱۸ اسفند ماه سال ۹۳ توانسته بود در رقابت با دیگر رقبا پیروز میدان لقب گیرد، این‌بار نیز با ورود چند عضو موثر این ائتلاف به هیات رییسه اتاق ایران فتاح این انتخابات لقب گرفت.


شکست تلخ آل‌اسحاق

رییس سابق اتاق بازرگانی تهران که در انتخابات اتاق تهران در سال گذشته بیشترین رای را در میان اعضای اتاق تهران آورد، در اتاق ایران با شکست روبه‌رو شد. یحیی آل‌اسحاق در انتخابات هیات رییسه اتاق ایران به عنوان نایب‌رییس کاندید شد، اما فقط توانست ۳۰رای از آن خود کند. رییس سابق اتاق تهران یکی از گزینه‌های ریاست اتاق بازرگانی ایران بود اما چندی پیش به این جمع‌بندی رسید که امکان رقابت با محسن جلال‌پور را ندارد و به همین دلیل امروز برای ریاست کاندید نشد. آل‌اسحاق اما برای نایب‌رییسی کاندید شد که از میان ۴۲۴رای ممکن، تنها ۳۰رای آورد و در پایین جدول کاندیداهای نایب‌رییسی قرار گرفت. آل‌اسحاق در حال حاضر فقط عضو اتاق بازرگانی بازرگانی تهران است.


دبیرکل اتاق ایران به چه کسی خواهد رسید؟

با اتمام انتخابات دوره هشتم اتاق بازرگانی و مشخص شدن اعضای هیات رییسه، پست کلیدی بعدی که باید فرد مناسبی برای آن پیدا شود، دبیرکلی اتاق بازرگانی ایران است. در چند سال اخیر نقره‌کار شیرازی بر صندلی دبیرکلی تکیه زده بود ولی از مدت‌ها قبل مشخص بود که در دوره هشتم وی در این سمت حضور نخواهد داشت و از مدتی پیش سمتی در بانک‌مرکزی پذیرفته است. با این حساب سوال این است که چه کسی گزینه دبیرکلی خواهد بود. با توجه به ماهیت کار دبیرکل و قانون اتاق، رییس جدید اتاق بازرگانی می‌تواند دبیرکل را از بین مدیرانی از خارج اتاق بازرگانی انتخاب کند اما مطمئنا قبل از بررسی این موضوع گزینه‌های داخل اتاق بازرگانی نیز مطرح خواهند شد. شنیده‌ها حاکی از این است که هومن حاجی‌پور مدیرکل امور تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران جدی‌ترین گزینه برای دبیرکلی در بین کارمندان اتاق بازرگانی است. به ویژه آنکه محسن جلال‌پور، رییس جدید اتاق بازرگانی ایران در سمت قبلی خود ارتباط گسترده‌یی با تشکل‌ها داشت و همکاری وی با حاجی‌پور در این بخش بسیار قابل توجه است. البته هنوز برای تعیین دبیرکل فرصت زیادی است و مطمئنا در آینده گزینه‌های دیگری نیز مطرح می‌شود ولی شنیده‌ها حاکی از صحبت‌های اولیه با حاجی‌پور برای پذیرش این سمت است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر