آب‌رسانی از خلیج فارس به فلات مرکزی

۱۳۹۴/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۰۳۶

گروه ایران|

ایستگاه بیست و پنجم سفرهای استانی کاروان تدبیر و امید به شهری رسید که همواره یکی از مناطق پویا و زنده از تحرکات اجتماعی، سیاسی و عبادی محسوب می‌شود و نام‌های بلندآوازه‌یی از این منطقه در تاریخ معاصر کشورمان ظهور کرده‌اند که منشأ تاثیرات فراوانی در تاریخ این سرزمین بوده‌اند؛ از آیت‌الله حاج‌شیخ‌ عبدالکریم حائری‌یزدی تا بزرگان خاندان خاتمی و... همگی زیر آسمان این شهر نشسته در مناطق مرکزی کویر ایران برخاسته‌اند. حسن روحانی دیروز در اجتماع بزرگ مردم استان یزد در میدان امیرچخماق این شهر افزود: «سلام بر یزد قهرمان، سلام بر نگین کویر ایران و سلام بر مردمی که در همه صحنه‌ها افتخار و حماسه آفریدند، سلام بر شهید محراب آیت‌الله صدوقی و سلام بر مرد اخلاق و ادب سیدروح‌الله خاتمی.» استقبال زایدالوصف مردم یزد از رییس‌جمهور از همان دقایق ابتدایی ورود کاروان دولت یازدهم چشمگیر بود.


دولت آماده همکاری بیشتر با مجلس دهم است

رییس‌جمهوری با اشاره به آغاز دوران تازه در فرآیند توسعه کشور گفت:«در روزهایی که پیش رو داریم یک دوران بزرگ پیروزی اخلاقی در انتخابات هفتم اسفند را گذراندیم که مردم قهرمان ما حماسه دیگری آفریدند همانطور که در سال 92 مردم حماسه آفریدند.

در این انتخابات برادر عزیز من دکتر عارف نقش بسزایی داشت که البته در این حماسه بزرگ بعد از رهبر معظم انقلاب که نقش اصلی را پای صندوق رای داشتند همه نخبگان و بزرگان به ویژه افتخارات این شهر، مردم را برای این حماسه بزرگ دعوت کردند. من وقتی در سال 59 وارد مجلس شورای اسلامی شدم آنچه شما مردم عزیز یزد قهرمان به مجلس فرستاده بودید دسته‌گل‌ها و چراغ‌های درخشان مجلس شورای اسلامی بودند.»

روحانی در تشریح مناسبات تازه دولت با مجلس دهم گفت: «دولت آماده همکاری بیشتر با مجلس دهم در سال آینده است و مجلس دهم و دولت یازدهم در کنار یکدیگر برای حل مشکلات کشور ازجمله استان یزد بیش از گذشته تلاش خواهند کرد. رای شما مردم رای به عقلانیت، منطق و امید به آینده بود، امروز روح و امید جدید در کالبد کشور دمیده شده است.»


مدیریت اقتصاد با نفت 25 دلاری

رییس قوه مجریه یادآور شد:« در سال 94 که روزهای پایانی آن است؛ به دلیل رکود جهانی و کاهش بی‌سابقه قیمت نفت که در 2سال گذشته به یک‌پنجم و یک‌ششم تقلیل یافته، تمام کشورهای نفتخیز دچار مشکل شده‌اند. در یک سال و نیم گذشته ارزش پول ملی روسیه 98درصد، در آذربایجان 104 درصد و در ترکیه با آنکه صادر‌کننده نفت نیست 31درصد کاهش یافته و در ترکمنستان ارزش پول ملی 22درصد و در قزاقستان نیز 88درصد کاهش یافته است.»

روحانی گفت:«آنها که می‌گویند دولت یازدهم چه کرده؛ به این آمار توجه کنند؛ دولت یازدهم کشور را با نفت 25دلاری اداره کرده است. دولت منتخب شما ارزش پول ملی شما را با وجود کاهش قیمت نفت حفظ کرده، ثبات و آرامش بازار را حفظ کرده و روند کاهنده تورم را حفظ کرده است.»


ایجاد یک میلیون و 179هزار شغل از سال 92

رییس‌جمهور تصریح کرد:«درست است که مردم مشکلات فراوانی دارند و جوانان ما برای اشتغال نگاهشان به رونق آینده است؛ همه اینها را قبول داریم اما به آنها که انصاف را در روزهای انتخابات با بوق‌های در دست فراموش کردند؛ می‌گویم که در دوران وفور و قیمت بالای نفت در سال‌های گذشته که درآمد نقتی ما در سال 90، 120میلیارد دلار بود؛ هیچ اشتغالی برای جوانان ما درست نکردند». روحانی گفت:«من قبول دارم که کار فراوانی برای اشتغال جوانان باید انجام شود اما خواهش می‌کنم از اقتصاددانان ، محققان ، دانشجویان و اساتید دانشگاه که اشتغال پاییز امسال را در مقایسه با اشتغال پاییز 92 نگاه کنند؛ در فاصله این دو سال به تعداد شاغلان یک میلیون و 179هزار نفر اضافه شد. یعنی تقریبا در دو سال گذشته سالی 600 هزار اشتغال درست شده است؛ البته با وجود همه مشکلات ما نیاز به یک میلیون شغل و رونق اقتصادی داریم؛ من به شما مردم عزیز ایران و مردم فهیم یزد قول می‌دهم که سال 95 سال رونق اقتصادی ایران خواهد بود».

رییس‌جمهوری گفت:«مردم به کسری دولت‌های صادرکننده بزرگ نفت در منطقه و جهان توجه کنند؛ در سال گذشته نسبت به آمار تولید ناخالص داخلی عربستان 21درصد کاهش داشت، ونزوئلا 24درصد، عراق 23درصد، الجزایر 13.9درصد، امارات 5.5درصد، قطر 4.5درصد و ایران با 2.9درصد کاهش مواجه بوده است.»

44 پروژه هدیه دولت به مردم یزد

رییس کابینه یازدهم همچنین درباره طرح‌ها و پروژه‌های استان یزد گفت:«532 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های راه و راه‌آهن اختصاص یافته که اختصاص 155میلیارد تومان برای پروژه‌های بخش کشاورزی به ویژه طرح‌های نوین آبیاری این استان و شهرستان‌هایی که در زمینه آب مانند خیلی از شهرهای کویری نیاز شدید به آب دارند از طرح‌های تعریف شده است». روحانی افزود:«اختصاص 169میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های بخش آب، برق و عمران شهری، اختصاص 85میلیارد تومان برای پروژه‌های علمی، فرهنگی، گردشگری، دفاع و ایثارگران و 17میلیارد برای تکمیل 8 طرح ورزشی،

7میلیارد تومان برای تکمیل بیمارستان شهید صدوقی و دانشکده طب سنتی و 5 میلیارد برای اجرای طرح‌های ویژه مشارکت جامع در بخش‌های زیست محیطی از دیگر طرح‌هاست». رییس‌جمهوری همچنین گفت: 237میلیارد تومان از محل منابع وزارت نفت برای تکمیل طرح‌های گازرسانی استان یزد اختصاص یافته ضمن اینکه 425میلیارد نیز از محل سازمان تامین اجتماعی برای طرح‌های بهداشتی و درمانی و 95 میلیارد تومان از محل منابع وزارت ارتباطات برای طرح‌های ارتباطی و فناوری نیز اختصاص داده‌ایم».


آغاز انتقال آب خلیج فارس به یزد

روحانی درباره موضوع آبرسانی در خلیج فارس به استان‌های مرکزی کشور هم گفت: «در سال‌های آینده پروژه‌هایی برای انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به فلات مرکز خواهیم داشت و طبق بررسی که در دولت انجام دادیم، نخستین استانی که آب از خلیج فارس به آن خواهد رسید استان یزد خواهد بود.» رییس‌جمهوری افزود:«برای این منظور در تهران تصویب کردیم که 400میلیون دلار از صندوق توسعه ملی، 900میلیارد تومان از منابع شرکت‌ها، 600 میلیارد تومان از منابع بانک‌ها و هزار میلیارد تومان از منابع بخش خصوصی اختصاص یابد که با اختصاص این اعتبارات که کار بسیار عظیمی است این موفقیت آغاز خواهد شد».

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر