فانی، آخوندی و زنگنه در تیررس استیضاح

۱۳۹۴/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۲۸۷

گروه ایران | هدی احمدی|

چوب خط وزیران دولت روحانی در حالی هر روز برای پارلمانی‌ها بیشتر می‌شود که این‌بار قرعه استیضاح به نام علی‌اصغر فانی وزیر آموزش‌وپرورش، افتاده بود. طرح استیضاح فانی پس از تمام چالش‌هایی که پشت سر گذاشت با اعلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رییس مجلس مبنی بر اینکه این طرح فعلا کان لم یکن است به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع شد. اما این پایان پرونده وزرای دولت نیست و در این هنگام شاهد اعلام وصول استیضاح عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی و تهیه و تدوین طرح استیضاح بیژن زنگنه نیز هستیم.


پرونده ناتمام استیضاح فانی

وزیر آموزش‌وپرورش هم از حمله موج دوم بهارستانی‌ها مستثنا نبود و طرح استیضاح وی به کمیسیون آموزش و تحقیقات فرستاده شد. سیدحسین نقوی‌حسینی رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس در گفت‌وگو با راه دانا در خصوص استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش اظهار داشت: البته چند ماهی است که استیضاح فانی تقدیم هیات‌ریسه مجلس شده است ولی به دلایلی آن را اعلام وصول نکردند، به این نکته هم باید توجه داشت که استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش هیچ ارتباطی به مسایل سیاسی ندارد قطعا ایراداتی هم که نمایندگان از وزیر گرفته‌اند به خاطر عملکرد نامطلوب وی بوده است. او در پایان تاکید کرد: «بنده فکر می‌کنم با توجه به استدلال‌ها و دلایلی که نمایندگان محترم مجلس دارند فانی با رای بالایی استیضاح خواهد شد.» اما سرانجام طرح استیضاح وزیر با حضور درخواست‌کنندگان استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش دیروز در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مورد بررسی قرار گرفت.


آخوندی بر لبه تیز تیغ استیضاح

عباس آخوندی این روزها از جمله وزرایی است که نامش به وفور در پارلمان شنیده می‌شود. وزیری که عمده پاسخ‌هایش به سوالاتی بود که نمایندگان درخصوص مسکن مهر داشتند. اما با وجود دفاعیات آخوندی از عملکردش، طرح استیضاح او دیروز

در دستور کار کمیسیون عمران قرار گرفت تا یک‌بار دیگر وزیر راه لبه تیز تیغ استیضاح را احساس کند. حسن کامران‌دستجردی در این باره و با تایید اینکه استیضاح عباس آخوندی در دستور کار کمیسیون عمران قرار گرفته است، گفت: «با توجه به اینکه دو جلسه با حضور رییس مجلس و وزیر راه‌وشهرسازی برگزار شد و پاسخ‌های مکتوب هم قانع‌کننده نبود، پیش‌بینی می‌شود این موضوع هفته جاری در صحن علنی مجلس اعلام وصول شود.» این درحالی است که پیش از این و ٢٠خردادماه همین نماینده مجلس اعلام کرده بود که طرح استیضاح عباس آخوندی ‌به امضای ٣٠تن از نمایندگان مجلس رسیده و همان روز تقدیم هیات‌رییسه مجلس شده است‌. وی ٢٤ دلیل را برای ‌ارایه طرح استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی عنوان کرد‌ه بود. کامران دستجردی همچنین گفت: «استیضاح وزیر راه، با تماس فردی که گفته از هیات رییسه مجلس اذن این کار را دارد، حذف شده که البته هیات‌رییسه هم اعلام بی‌اطلاعی می‌کند.»


زنگنه در تیررس استیضاح

اما زمزمه‌های طرح استیضاح بیژن زنگنه وزیر نفت در آبان‌ماه سال گذشته مطرح شد و از آن زمان تاکنون زنگنه بارها برای توضیح عملکردش در جلسات مجلس حضور یافته است. در همین خصوص شریف حسینی عضو هیات‌رییسه مجلس گفت: «اینجانب به عنوان عضو هیات‌رییسه مجلس مامور شدم تا نشست مشترکی میان نمایندگان و وزیر برگزار و موضوع را بررسی و نتیجه را اعلام کنم.» همچنین سیدشکر خدا موسوی نماینده مردم اهواز و رییس فراکسیون نفت، گاز و پتروشیمی مجلس شورای اسلامی ضمن تایید خبر کلید خوردن استیضاح زنگنه گفت که در هفته جاری اقدامات لازم برای استیضاح پیگیری خواهد شد. وی همچنین علت تهیه این طرح را این‌گونه عنوان کرد: «عملکرد وزیر باعث شد تا نمایندگان دیگر راهی جز استیضاح برای جلوگیری از روند غلط در وزارت نفت نداشته باشند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر